Allt flyter ihop
En studie om att underlätta för barn med CVI (hjärnsynskada) att orientera sig i klassrummet
Spatial designCVICerebral visual impairmentVisual interpretation difficultiesPerceptionContrast markingClassroomAvailability.Rumslig gestaltningCVIHjärnsynskadaSyntolkningssvårigheterPerceptionKontrastmarkeringKlassrumTillgänglighet.
Den här rapporten har tagits fram med stöd av bland annat Specialpedagogiskaskolmyndigheten, SPSM, Resurscenter syn i Stockholm. Ett examensarbete därjag fördjupat mig i rummet som informationsbärare. Målet med studien har varitatt ta fram en gestaltning som baseras på riktlinjer för hur ett moderntgrundskoleklassrum kan utformas för att stödja orienteringen för barn medsyntolkningssvårigheter. Detta för att möjliggöra en ökad tillgänglighet förmålgruppen i den fysiska miljön, vilket i sin tur kan bidra till målgruppenssjälvständighet och trygghet i skolan med förhoppning om ökadkunskapsutveckling. Lärandemiljön i ett klassrum för årskurs två i en avStockholms nyare skolor har studerats för att ta reda på i hur stor utsträckningman idag tar hänsyn till barn med synnedsättning i framtagandet av nya skolor.För att nå målet har jag utgått från teorier och litteratur kring bland annat CVI,perception, orientering/wayfinding, färg och kontrast. Samtidigt har empiriskastudier i form av kvalitativa intervjuer, observationer och analyser utförts.Resultatet av teori och empiri har visat att de viktigaste faktorerna för att skapa enfunktionell miljö för barn med syntolkningssvårigheter är organiserad stabilitet,anpassningsbarhet och enkelhet. Bearbetning av dessa faktorer har resulterat i ettgestaltningsförslag som visar på att det finns goda förutsättningar att med hjälp avrumsliga element underlätta för barn med CVI att orientera sig i klassrummet.