Sök:

Allsången som gemenskapare. En intervjuundersökning om ett projekts möjligheter


Syftet med uppsatsen är att belysa hur några pedagoger i grund- och grundsärskolan (åk 0-3) arbetar med och har användning av Allsången; ett projekt där de övar sånger med sina elever och till slut samlas för en stor konsert. Respondenterna arbetar i Stenungsund och det är Kulturskolan där som håller i Allsången. Moderprojektet är Allsången i Angered som funnits i många år. Uppsatsen sammanfattar den pedagogiska tanken bakom Allsångsprojektet.Teori: Det sociokulturella perspektivet på lärande som säger att det finns möjligheter till lärande och utveckling när människor möts.Metod: Halvstrukturerade intervjuer med fem medverkande pedagoger.Resultat: Respondenterna använder sig av Allsångsprojektet på många olika sätt och kan urskilja effekter av sitt deltagande. I svaren återkommer ord som gemenskap, delaktighet och utveckling. I litteraturen finns stöd för deras upplevelser. Den pedagogiska tanken bakom Allsången sammanfattas enklast med ordet delaktighet och har stort stöd i uppsatsens teorianknytning. Uppsatsens resultat och diskussion kan inspirera de ansvariga för projekt som Allsången eller liknande att arbeta mera medvetet i förhållande till den pedagogiska tanken.

Författare

Jennie Majberger Wiedel

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..