Alla barns rätt till kommunikation
TAKK och GAKK som komplement till det talade språket för alla barn i förskolan
Barns språkutvecklingGAKKGrafisk Alternativ och Kompletterande KommunikationKommunikationTAKKTecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Syftet är att beskriva och analysera förskollärarnas uppfattningar om hur Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) samt Grafiskt Alternativ och Kompletterande Kommunikation (GAKK) påverkar barnets kommunikativa förmåga och hur detta påverkar barngruppen. Detta är en kvalitativ studie utifrån en fenomenologisk teori där halvstrukturerade intervjuer samt en observation har använts som metod. Under denna studie intervjuades fyra förskollärare via mejlkontakt. Det genomfördes även en observation på en förskola. Resultatet visar att TAKK och GAKK bidrar positivt till barns kommunikativa utveckling samt för barnens respekt och förståelse för att alla är olika. Förskollärarnas erfarenheter visade sig kunna jämföras med styrdokumenten för förskolan, lagar, litteratur samt teorier och tidigare forskning.