Sök:

All In - Den svenska nätspelsmarknaden

En kvantitativ studie av konkurrens och marknadsstruktur


Det svenska spelmonopolet har under de senaste åren upplevt ökad konkurrens från utländska aktörer i form av nätspel. Området aktualiseras ytterligare då AB Svenska Spel ansökt om att få bedriva nätkasino. Syftet med denna studie var att undersöka hur den svenska nätspelsmarknaden har utvecklats sedan de utländska aktörerna inträtt och vilken effekt det haft på AB Svenska Spel. Författarna till studien använde kvantitativ data för att studera hur koncentrerad marknaden är. Resultatanalysen ledde till slutsatsen att marknaden utvecklats till en kombination av både Bertrandoligopol och monopolistisk konkurrens. De utländska aktörernas inträde och differentiering medförde konkurrens och ökad konkurrens är att vänta. Därtill tillämpades regressionsanalys för att besvara hur AB Svenska Spel påverkats av den ökade konkurrensen. Slutsatsen blev att konsumenter substituerar bort AB Svenska Spel till förmån av utländska alternativ. Resultatanalysen visade även att nätspel är en normal vara samt att inkomstelasticiteten var i linje med tidigare forskning. 

Författare

Mikael Arvidsson James Sjöstrand

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..