Sök:

Alkohol i ishockeyupplevelser

Mötet mellan idrottens ideal och upplevelsesamhället

Upplevelsesamhället har utvecklats i rask takt de senaste åren. Konsumenterna söker upplevelser mer än de vill ha saker. KK-Stiftelsen (2009) är inne på att det är svårare för företagen att tillfredsställa kundbehov, och menar vidare att det är en viktig aspekt för människorna i dagens samhälle att tillfredsställa självförverkligande. Ett problem som uppstått i och med utvecklingen, är att ishockey har blivit en kommersiell produkt som inte bara handlar om de två lagen och domarna ute på banan, utan det krävs mer än så för att lyckas tillfredsställa besökarnas behov. En del i detta är alkohol som finns till försäljning vid ishockeyevenemang på elitnivå. Syftet med uppsatsen är att titta på ishockeyupplevelsen utifrån elitföreningars perspektiv och skapa kunskap gällande idrottens ideal och upplevelsesamhället vad gäller alkoholförsäljning vid ishockeyevenemang. Frågeställningarna som uppsatsen utgått ifrån är vad elitföreningarnas syn på alkohol vid ishockeyevenemang är, vilken betydelse alkohol har för upplevelsen av ishockey, samt hur behovet av alkoholförsäljning vid ishockeyevenemang uppfattas av elitföreningarna.Metoden som använts i uppsatsen har varit en kvalitativ forskning med intervjufrågor till alla elitföreningar i SHL (12 stycken) samt Hockeyallsvenskan (14 stycken). Det blev 4 stycken svar från SHL föreningarna, medan föreningarna i Hockeyallsvenskan gav 3 stycken svar. Därefter har svaren analyserats och sammanfattats i en innehållsanalys.Resultatet som framkommit påvisar att alkoholförsäljning är inte en enskild anledning i sig, utan det handlar om helhetstänket för föreningarna för att kunna konkurrera med tv-bolagen bland annat som sänder matcherna, och i och med denna utveckling så krävs det något mer än bara ishockey som lika gärna kan beskådas från tv-sofforna. Föreningarna konkurrerar även med andra upplevelser som till exempel teater, konserter och andra sociala sammanhang där det är alkohol inblandat.

Författare

Sara Sundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..