Sök:

Aktiviteter ger mening i vardagen - En kvalitativ studie om aktiviteters betydelse för ungdomar som vistas på institution

Activities give meaning in everyday life - A qualitative research of the significance of activities for adolescents residing in ins


Aktiviteter är betydelsefulla för ungdomar som vistas på institution. Forskning visar att ungdomar som har en meningsfull tillvaro med aktiviteter och en variation av sysselsättning under sin institutionsvistelse har större möjlighet att lyckas förändra ett problembeteende. En institutionsmiljö bör tillgodose ungdomarnas behov av en hemlik miljö och kontakt med pro-sociala ungdomar i övriga samhället. Syftet med denna studie är att belysa aktivteters betydelse för ungdomar som är placerade på institution, relationen mellan schemalagda och icke schemalagda aktiviteter samt vilken roll personalen har i utövandet av aktiviteter för ungdomar som vistas på institution. Studiens metodansats bygger på kvalitativa intervjuer med professionella som tjänstgör på ett HVB-hem (Vård och boende) för ungdomar. Studiens resultat har analyserats utifrån relevant forskning inom området och med utgångspunkt i Piagets utvecklingspsykologi. Resultatet bidrar med förståelse för aktivteters betydelse för ungdomar som vistas på institution, samt vikten av personal som är utbildad och insatt i verksamhetens teoretiska grunder och valda metoder. Personalen har en viktig roll på flera olika sätt i utförandet av aktiviteter på en institution.

Författare

Simon Bäckström Viktoria Anehamn Pernilla Larsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..