Sök:

Akharas

En studie kring hinduisk brottningskultur


Syftet med studien var att observera hur förskolebarn kommunicerar och samspelar vid datorn, både verbalt och icke-verbalt. Syftet var även att belysa pedagogers uppfattningar om barns kommunikation och samspel och hur de organiserar datoranvändandet i verksamheten.Studien är av kvalitativ karaktär där videoobservationer och intervjuer användes. Totalt observerades 7 barn i 4-5 års ålder och 4 pedagoger intervjuades.Resultatet visade att barnen kommunicerade på olika sätt, detta delades in i 6 skilda kategorier: kommunikation om planering, emotionell kommunikation, icke-datorrelaterad kommunikation, kommunikation med spelets auditiva funktioner, kommunikation med datorn som person och kommunikation om spelet. Som mest höll sig kommunikationen om spelet som barnen spelade. Kroppsspråket bestod till störst del av gester i form av pekningar och vi märkte att gesterna hjälpte till där språket fattades. På båda förskolorna användes datorn i den fria leken till att spela på. Pedagogernas roll i barns spelande var passiv, de hjälpte till om barnen bad om hjälp eller när problem uppstod. Pedagogerna som intervjuades uttryckte att samspelet var positivt och att varken ålder eller kön spelade någon roll men däremot barnens språk- och kunskapsutveckling.Olika faktorer som vi upplever spelar roll i barnens kommunikation och samspel är val av spel/program, kunskaps-/utvecklingsnivån hos barnet, miljön och den vuxnes delaktighet.

Författare

Joakim Fellers

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..