Sök:

Affärsänglars identifiering av investeringsobjekt

identifikationsprocess och sökvägar


Affärsänglar är ett relativt nytt begrepp på dagens riskkapitalmarknad. Affärsänglar är privatpersoner som investerar kapital i nystartade tillväxtföretag och tar aktiv del i verksamheten. Det finns relativt lite beskrivet om hur affärsänglar identifierar sina investeringsobjekt eftersom detta är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Syftet med uppsatsen är att beskriva hur affärsänglar kan identifiera sina investeringsobjekt, vilka sökvägar som kan vara viktiga för dem samt varför dessa sökvägar är viktiga. För att undersöka detta genomfördes fallstudier där tre affärsänglar intervjuades via telefon. Litteraturen indikerade tre dominerande sökvägar, vilka var nätverk, aktivt sökande av affärsängeln samt inskickade affärsplaner från entreprenörer. Det konstateras i uppsatsen att nätverk verkar vara den vanligaste sökvägen för affärsänglar, och då framförallt personliga nätverk eftersom förtroende är väldigt viktigt i identifikationsprocessen. Endast en hade självt sökt aktivt och ingen av de tre intervjuade affärsänglarna hade använt inskickade affärsplaner som sökväg.

Författare

Jenny Fredriksson Catarina Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..