Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Identifikationsprocess - Sida 1 av 1

Affärsänglars identifiering av investeringsobjekt: identifikationsprocess och sökvägar

Affärsänglar är ett relativt nytt begrepp på dagens riskkapitalmarknad. Affärsänglar är privatpersoner som investerar kapital i nystartade tillväxtföretag och tar aktiv del i verksamheten. Det finns relativt lite beskrivet om hur affärsänglar identifierar sina investeringsobjekt eftersom detta är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Syftet med uppsatsen är att beskriva hur affärsänglar kan identifiera sina investeringsobjekt, vilka sökvägar som kan vara viktiga för dem samt varför dessa sökvägar är viktiga. För att undersöka detta genomfördes fallstudier där tre affärsänglar intervjuades via telefon.

Sökandet efter en identitet i Fattigadel del 1 samt Mor gifter sig: en utvecklingstematisk studie

Denna studie beskriver en ung flickas utveckling i Agnes von Krusenstjernas roman "Fattigadel del 1" (1935) samt Moa Martinsons roman "Mor gifter sig" (1936) med särskilt beaktande av den sociologiska och psykoanalytiska teorin och dess betydelse för den uppväxande flickans Identifikationsprocess och hur den kommer till uttryck i respektive verk. I denna del av arbetet har jag tagit hjälp av sociologen och psykoanalytikern Nancy Chodorows teorier vilka utgår från den gren av den feministiska psykoanalytiska teorin vilken benämns objektrelationsteorin. Studien visar att relationen mellan mor och dotter är fundamental för en flickas utveckling till kvinna. Den är navet kring vilket Identifikationsprocessen utvecklas och om det finns en konflikt i relationen söker den uppväxande flickan stöd hos andra förebilder i sin omgivning eftersom den viktigta kontakten med modern saknas. Det ser vi tydliga exempel på i både "Fattigadel del 1" där Viveka von Lagercrona i första hand tyr sig till sin far för bekräftelse och ömhet och även till sin lärarinna där hon finner en ny förebild.

Identitet i en digital tidsålder : Hur bilden skapar en identitet

När vi ser en annan människa börjar vi redan där kategorisera henne eller honom. Anledningen är att förenkla och att lättare kunna orientera oss i den sociala verkligheten. I vår studie har vi undersökt hur en sådan kategorisering eller Identifikationsprocess ser ut när det första mötet sker via en bild.Studiens utgångspunkt var en kvalitativintervju med bilder som diskussionsunderlag fyra stycken personer deltog och fick försöka tillskriva en identitet till ett objekt i en bild. Totalt användes sex stycken bilder föreställandes olika typer av människor och händelser.Resultatet visar att Identifikationsprocessen går igenom fyra faser med tillhörande underprocesser. Den första fasen ämnar till att ringa in vad som sker och hitta ett underlag för vidare personbeskrivning.

James Bond : Relationen mellan film och produktplaceringar

Behovet av produktplaceringssamarbeten ökar eftersom traditionell reklam minskar i effektivitet samtidigt som filmproduktioner kräver större budgetar. Bondfilmer har lockat publik i 50 år vilket gör det möjligt att studera relationen mellan filmernas karaktär och produktplaceringar ur ett historiskt perspektiv. Materialet består av den första filmen Dr. No (1962) samt den senaste filmen Skyfall (2012). Semiotiska analyser görs av scener med framträdande produktplaceringar.