Sök:

?A little more time and a few soft words maybe? Patienters upplevelser av mötet med vårdpersonal på en akutmottagning.


Människor som är sjuka/skadade söker sig dagligen till akutmottagningar i hopp om att få hjälp. Där arbetar det flera olika personalkategorier som ansvarar för att dessa människor skall få bästa möjliga vård. Det har kommit in rapporter om att patienter inte alltid har upplevt att de blivit mottagna på ett värdigt sätt. Denna litteraturstudies syfte är att beskriva patienters upplevelse av mötet med vårdpersonal på akutmottagningar. Metoden är en litteraturstudie där sju kvalitativa artiklar analyserats enligt Evans (2003) kvalitativa analysmodell. Resultatet av denna studie presenteras utifrån fyra teman som är Att inte få veta, Upplevelse av ensamhet, Vårdarens brist på empati och Känsla av trygghet. Två teman presenteras utifrån subteman. Det visar sig att patienter har både dåliga, förskräckliga och bra upplevelser av mötet med vårdpersonalen på akutmottagningar. Att inte få veta handlar om informationens betydelse för patienten. Upplevelse av ensamhet handlar om att inte bli sedd, att bli övergiven. Vårdarens brist på empati handlar om hur patienterna upplever vårdarna osympatiska. Känsla av trygghet beskriver, att få kunskap, att befinna sig på akutmottagningen och att bli betraktad som en individ..

Författare

Sophia Ståhl Erika Westin

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap (VHB)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..