Sök:

ATT SE MÖJLIGHETERNA

En studie om barns koncentrationssvårigheter inom Reggio Emilia


Koncentrationssvårigheter är något som förskollärare bör ha kännedom om för att kunna möta barnen i förskolan. En pedagogisk filosofi som är aktuell är Reggio Emilia. Därför var syftet med studien att ta reda hur förskollärare på fyra Reggio Emilia-inspirerade förskolor, säger sig arbeta med och förhålla sig till barns koncentrationssvårigheter. Vi har använt oss av en kvalitativ metod och valt intervju med halvstrukturerade frågor som datainsamlingsmetod. Vi har intervjuat fyra förskollärare som alla arbetar på Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Vi har även gjort observationer som ligger till grund för intervjuerna.Av resultatet framgick bland annat att förskollärarnas barnsyn samt deras demokratiska och reflekterande förhållningsätt ligger till grund för arbetet med barns koncentrationssvårigheter. Det visade sig att det är av stor betydelse att utgå från barnens intresse och behov för att lättare kunna stimulera och motivera barn och därmed minska koncentrationssvårigheter. Resultatet visade att pedagogers närvaro bland barnen är viktig för att lära känna barnen och på så sätt se vilka behov de har. I arbetet med barns koncentrationssvårigheter, menade respondenterna även att det är av betydelse att ha en genomtänkt miljö med ?rum i rummen?, där alla barn har något de trivs med att göra. Den slutsats vi kan dra av studien är att Reggio Emilia till stor del hjälper i arbetet med barns koncentrationssvårigheter samtidigt som vi kan se att den till viss del försvårar för vissa barn.

Författare

Kristin Brohede Caroline Holst

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..