Sök:

ATK

Kassako eller livräddare?

Syftet med denna rapport är att pröva tesen om att ATK (Automatisk Trafiksäkerhetskontroll) är ekonomiskt lönsam, men att antalet olyckor däremot inte minskar på vägsträckor utrustade med ATK. Dvs. är ATK en kassako eller livräddare? Svaret är att ATK är både kassako och livräddare. 880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv och 60 svårt skadade i vägtrafikolyckor per år i Sverige. Den ekonomiska vinsten ligger i att ATK reducerar antalet dödade och skadade. Detta resulterar i en lönsamhet på cirka 537 Mkr för ATK i Sverige exklusive omsättningen ordnings-böterna genererar. För att erhålla nödvändig kunskap och statistik kring ämnet har jag hämtat information från hemsidor på internet (främst vägverkets), rapporter och litteratur. Erhållet material har jag kritiskt granskat och har därefter försökt följa upp informationen via andra källor i syfte att finna fler perspektiv och infallsvinklar. Fordonsförarnas vetskap om riskerna med höga hastigheter till trots så är hastighetsöverträdelser ett kriminellt beteende som pågår varje dag. För att söka förklaring till detta används i denna rapport teorin om Neutralisationstekniker. Dvs. individen söker acceptans för ett kriminellt beteende hos sig själv och sin omgivning och försöker på så sätt att skapa egna normer och värderingar i det etablerade samhället. ATK är ekonomiskt lönsamt och räddar liv. Dock har ATK svårt att möta upp mot den enskilda polismannens möjligheter att påverka attityd och beteende hos fordonsförare.

Författare

Hans Lindmark

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Polisutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..