ADHD-läraren
En studie i metoder och förhållningsätt vid musikundervisning för barn och ungdomar med ADHD
ADHDBehaviourPedagogicTherapyMethodsMusic teacher typeADHDFörhållningssättPedagogikTerapiMetoderLärartyp
Studien påbörjades hösten 2012 och är ett försök att hitta olika pedagogiska verktyg och förhållningssätt genom strukturerade intervjuer med 3 pedagoger som arbetar eller har arbetat med barn och ungdom med diagnosen ADHD. Studien belyser hur dessa olika pedagoger uppfattar sin undervisning, sin roll som lärare och vad deras generella erfarenheter av att arbeta med ADHD-elever är. Genom intervjuer skapas en bild av lärarna som arbetar med ADHD-elever och deras pedagogiska attribut, och med klusteranalys bestäms deras musiklärartyp. I resultatet framkommer bl.a. vikten av att möta ADHD-eleven här och nu, att varje elev är unik och att vid arbete med ADHD-eleven är tålamod, intuition, kreativitet och samt att vara en flexibel lärare viktiga egenskaper. Musiklärare som arbetar med ADHD-barn verkar passa in i en särskild lärartyp.