Sök:

- Vems behov ska man tillfredställa?

individuellt bemötande
genom lärstilsanpassad undervisning


Alla elever är unika och tar in kunskap på olika sätt, för att kunna bemöta elevers olikheter samt individuella behov är det därför nödvändigt för oss pedagoger att ha detta i åtanke när vi planerar vår undervisning. Syftet med detta arbete var att ta reda på hur pedagoger upplever att deras undervisning tillmötesgår elevers individuella förutsättningar. Vi har också tagit reda på vilken förståelse pedagogerna har kring begrepp som inlärningsstil och sinnespreferens. För att få svar på vårt syfte valde vi att göra en kvalitativ intervjustudie med fem pedagoger som arbetar på en F- 5 skola. Resultatet visade på ett intresse hos pedagogerna när det gäller den lärstilsanpassade undervisningen samt sinnenas betydelse i undervisningen, dock upplevde majoriteten att det var svårt att ge varje enskild elev det individuella bemötande som faktiskt behövs. Intervjuerna visade på att majoriteten av pedagogerna använde sig av traditionella inslag i sin undervisning. Inom ramarna för denna så försökte man att individualisera och tillmötesgå elevernas varierade behov med hjälp av olika verktyg. Många av pedagogerna uttryckte också kritik gällande möjligheten att utföra en lärstilsanpassad undervisning. Kritiken som framkom handlade främst om resurser i form av personal och tid till planering.

Författare

Lisa Mattsson Maria Sjöholm

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..