Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Whiskey - Sida 1 av 1

KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

I uppsatsen behandlas tre reklambilder för Whiskey utifrån teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för Whiskeyn och dess reklam är att avsändaren måste övertyga betraktaren om att åsidosätta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska få en önskad effekt. I uppsatsen undersöks begreppen ethos, logos och pathos i samband med bildernas retoriska utgångspunkter. Här hävdas att det finns mönster eller olika strategier och tendenser i bildernas uttryck. Dessa mönster är intressanta eftersom de positionerar Whiskeyn som produkt och övertygar betraktaren om hur Whiskey ska uppfattas. Retorikens utveckling beskrivs tillsammans med semiotiken och en analys presenteras i en avslutande del inspirerad av Bo Renbergs modell för retorikanalys. Generellt framhåller författaren att reklambilderna byggs upp på ett liknande sätt eftersom de tillhör samma produktkategori. Denna kategori distanserar sig i sitt budskap från andra typer av alkohol..

TILT - en serie glas

This work describes a series of glasses, both for people withvisual handicap, and the glasses are not only limited for use onlyby people with poor sight.I have, based on the course Senses, done research and lookedinto how to design glasses for visual handicapped people interms of function, look and expression.I have elaborated with several different glasses and performedmany experiments to come up with my final result, consisting ofa series of glasses.The glasses in the series are made with a weight on one side, onestep on the bottom to get the possibility for the glass to tilt over,which enables you to both hear and see when you have reach acertain amount of substance in the glass.It has also been important for me that the glasses express somethingand get an individual identity.The result became glasses for Whiskey, coffee, shots and mullwine..

Whiskey on the rocks - En stund av njutning i sällskap med Graham Allison

Denna uppsats lyfter ut Graham Allisons tre teorier från boken Essence of decision och applicerar dessa på U 137-krisen. Krisen inträffade 1981 då en sovjetisk ubåt gick på grund utanför Karlskrona. Var och en av de tre teorierna är ursprungligen gjorda för att förklara beslutsfattandet under Kubakrisen utifrån olika perspektiv. Uppsatsen prövar de tre teorierna på U 137-krisen och utser den teori som bäst förklarar utrikespolitiskt agerande under krisen. Huvuddelen av uppsatsen beskriver de tre teorierna Rational actor model, Organizational Behavior samt Governmental Politics och applicerar dessa på U 137-krisen.

Den offentliga bilden av Hårsfjärden

Denna uppsats behandlar de undervattenskränkningar som skedde i och omkring Hårsfjärden i oktober 1982. Syftet med uppsatsen har varit att studera förändringen av den offentliga bilden. Författaren har analyserat Hårsfjärden utifrån fyra jämförelsedimensioner. Motiv för kränkningarna, nationalitet, kränkningarnas karaktär och tekniska indikationer och observationer.Ubåtsskyddskommissionen kunde 1983 peka ut Sovjetunionen som den kränkande makten. De sade likväl att motiven bakom kränkningarna var förberedande skeden i en militär operativ planering.