Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Varukorg - Sida 1 av 1

Dryckesbärare : förslag på ny varukorg för Systembolaget

Detta projekt har genomförts för att utveckla en ny dryckesbärare. En dryckesbärare som utstrålar identitet samt förskönar upplevelsen för kunden i butik.Projektet är utfört i samarbete med Systembolaget i Visby.Stora summor pengar läggs på alkohol och det bör speglas i dryckens hela väg från produktion till förtäring. De kundkorgar som används på Systembolaget idag är en standardvariant som används i de flesta livsmedelsbutiker.Analyser i detta projekt visar att dagens korgar varken passar den som ska använda dem eller innehållet de ska bära, vilket kunderna också bekräftar.En förbättring av situationen innebär en förhöjning av kundens hela upplevelse av sitt besök i butiken, något som Systembolaget idag högt värdesätter.Varför har då inget redan gjorts?Anledningen, enligt Fanny, är vanans makt - besökaren i butiken, kunden, har inte fått se andra alternativ och har därför inte haft något att jämföra med.Arbetsprocessen har inneburit ett antal moment; kartläggning av produkter på marknaden, ergonomisk analys av dagens korg, faktainsamling; forskning och studier, kontakt med kunder, idégenerering, tester, kontakt med konstruktör, materialresearch och genomförande i form av CAID-modellering och prototypframställning.Resultatet blev ett förslag på dryckesbärare som håller innehållet på plats, gör det möjligt för bäraren att bära på rätt sätt och som utstrålar avsändare..

Projekt privat webshop

Beställaren har efterfrågat för sin hobbyverksamhet en egen webshop där hon kan sälja sina produkter. Beställaren vill ha en användarvänlig sida för att kunna locka så bred publik som möjligt. I framtiden så kan sidan utvecklas till att låta fler säljare ha sina produkter på sidan. Sidan ska ha grundläggande funktioner som en fungerande Varukorg, tydlig produktvy samt ett gränssnitt för att administrera produkter. De språk som sidan har utvecklats i är PHP, HTML5, MySQL och CSS.

Konkurrensen i dagligvaruhandeln. En studie av konkurrens på en lokal marknad vid nyetablering av en lågpriskedja.

Vid prismätning av Varukorg har det framkommit att prisnivå mellan de olika butikerna betydligt skiljer åt, mellan 17 ? 47 % lägre genomsnittspris för Varukorgen på Lidl än hos de andra dagligvaruhandlarna. Då konkurrenternas priser är en av de faktorer som påverkar prissättningen är det rimligt att tro att en nyetablering av en lågpriskedja på den lokala marknaden ökar prispressen och därmed får en priseffekt på hela marknaden speciellt när priserna så mycket skiljer åt som min prisunderökning visat. Nyetablering av en lågpriskedja kommer att aktualisera en rad frågor hos konkurrenter, konsumenter och leverantörer. Köparnas förhandlingsstyrka stärks och de andra aktörerna i branschen blir tvungna att se över sitt pris.

Konkurrensen i dagligvaruhandeln. En studie av konkurrens på en lokal marknad vid nyetablering av en lågpriskedja.

Vid prismätning av Varukorg har det framkommit att prisnivå mellan de olika butikerna betydligt skiljer åt, mellan 17 ? 47 % lägre genomsnittspris för Varukorgen på Lidl än hos de andra dagligvaruhandlarna. Då konkurrenternas priser är en av de faktorer som påverkar prissättningen är det rimligt att tro att en nyetablering av en lågpriskedja på den lokala marknaden ökar prispressen och därmed får en priseffekt på hela marknaden speciellt när priserna så mycket skiljer åt som min prisunderökning visat. Nyetablering av en lågpriskedja kommer att aktualisera en rad frågor hos konkurrenter, konsumenter och leverantörer. Köparnas förhandlingsstyrka stärks och de andra aktörerna i branschen blir tvungna att se över sitt pris. I sin tur kommer de att sätta press på sina leverantörer så att leverantörernas förhandlingsstyrka försvagas, speciellt när det handlar om de små/lokala leverantörerna.

Kalkylmodellering : En studie om hur en kalkylmodell kan konstrueras för att göra ett lagerkostnadsindex användbart i företag med geografiskt spridda lager

Bakgrund: Globalisering har skapat ett ökat behov för företag att förbli konkurrenskraftiga. Att hantera kostnader effektivt blir allt viktigare i organisationer. Medutgångspunkt i ett fallföretag så har problem kring mätning och jämförbarhetmellan hanteringen av lagerkostnader i geografiskt spridda lager identifierats. I nuläget finns det ingen metod som jämför hur väl hanteringen av lagerkostnader görs i olika länder. De landspecifika egenskaperna skapar olikheter och för att åstadkomma en jämförbarhet så krävs anpassad ekonomistyrning.Syfte: Syftet är att utveckla en kalkylmodell som möjliggör en homogen mätning för olika länders hantering av lagerkostnader.