Sök:

Sökresultat:

232 Uppsatser om Utvecklare - Sida 1 av 16

AutoMaster : Design, implementation och utvärdering av ett läroverktyg.

Detta arbete utgör specifikation, implementation och utvärdering av ett läroverktyg sett till hur man säkerställer att en ensam Utvecklare lyckas i varje enskild problemdomän. Detta nås genom en metodik för kravinsamling och specificering grundad i Co-Creation, designmönster och kodstrukturering som stöd i själva utvecklingen samt agil utvecklingsmetod sett ur perspektivet av en ensam Utvecklare..

Extreme Programming för två utvecklare : Problem vid implementering

Många utvecklingsprojekt inom IT misslyckas med att leverera det som efterfrågas. För att lösa detta problem har ett antal utvecklingsmetoder skapats. En av dessa metoder är Extreme Programming. Extreme Programming består av tre delar: värderingar, principer samt praktiker. Syftet med denna studie är att studera vilka problem som kan uppstå när Extreme Programming tillämpas av ett arbetslag om två Utvecklare.

Användbarhet på Macromedia flash-baserade webbplatser

Detta examensarbete behandlar den rad av arbete som Utvecklare måste gå igenom för att producera användbarhetsanpassade flash-baserade webbplatser. Rapportens mål är att få Utvecklare att förstå vikten av att alltid tänka på besökaren i utvecklingsprocessen och på så sätt hjälpa till att förbättra flash-baserat innehåll generellt.Trots att många kritiker anser att flash-baserade webbplatser inte är bra ur användbarhetssyfte visar denna rapport att det är högst möjligt att skapa användbarhetsanpassade flash-sidor för besökarna med hjälp av Macromedia Flashs eget programmeringsspråk actionscript.Denna rapport innefattar också en webbaserad mall med alla de tekniska lösningarna som nämns i texten för att Utvecklare enkelt skall kunna följa varje steg i utvecklingsprocessen..

Interaktionsdesigners upplevelse av utvecklares empati fo?r design

Empati mellan interaktionsdesigners och Utvecklare a?r viktigt fo?r att samarbetet ska fungera och fo?r att parterna ska kunna kommunicera med varandra. Detta tillsammans med fo?rma?gan att se situationer ur varandras perspektiv a?r na?got som pa?verkar samarbetet avseva?rt. Empati bygger pa? fo?rsta?else, fo?rsta?r man andra personers perspektiv kan man ocksa? ka?nna empati fo?r andra personers prioriteringar och ta ha?nsyn till dessa.

A comperative study of the agile concept. Agile development in theory and in practical use.

I detta arbete undersöker vi likheter och skillnader av hur litteraturen respektive Utvecklare beskriver begreppet agile. För att komma fram till ett svar på frågeställningen gör vi en litteraturstudie där vi genom att jämföra dem olika agila utvecklingsprocesserna tar fram kriterier för hur begreppet agile beskrivs. Därefter gör vi intervjuer med representanter för 12 olika företag. Resultatet från dessa intervjuer ger oss ett svar på hur Utvecklare beskriver agile..

Entity Framework 4.0, enutvärdering av ett ORMramverk

När man kombinerar ett objektorienterat programmeringsspråk och en relationsdatabas uppstår en del problem för Utvecklare eftersom objektorienterade programmeringsspråk och relationsdatabaser har olika fokus, objektorienterade programmeringsspråk fokuserar på att avbilda verkliga objekt och relationsdatabaser fokuserar på data. De problem som uppstår kallas med ett samlingsnamn för object-relational mismatch. Det finns flertalet ramverk för att hantera dessa problem. Ett av dem är Entity Framework.Syftet med detta projekt var att utvärdera hur Utvecklare tycker att Entity Framework fungerar för att lösa problematiken runt object-relational mismatch, hur det är för Utvecklare att lära sig använda Entity Framework samt hur tillgången på inlärningsmaterial är.Under vår studie har vi lärt oss använda Entity Framework samtidigt som vi gjort en studie av tillgången på inlärningsmaterial. Vi har också byggt om en applikation så att den använder Entity Framework.

Standardsystem och användbarhet : Hur ska man som utvecklare säkra att användbarhet uppnås i små SharePoint-projekt?

IT (Informationsteknologi) används i dag mycket för att distribuera och förmedla information internt och externt. Ett bra verktyg för informationshantering är verksamhetens intranät. Arbetet handlar om användbarhet i små SharePoint-projekt. Med användbarhet omfattas faktorerna användarvänlighet, anpassning och användaracceptans. Små SharePoint-projekt (på under 300 timmar) innebär att det finns mindre resurser för att tillämpa användbarhet.Syftet med detta arbete är att undersöka Utvecklare inom SharePoint sina åsikter och förhållningssätt kring användbarhet, samt hur användbarhet bäst kan uppnås i små projekt med begränsade resurser.

Småföretagens medvetenhet gällande molnavtal

Ett branschanpassat affärssystem är avsett för organisationer verksamma inom samma bransch. Syftet med denna typ av affärssystem är att ge högre passform än standardiserade affärssystem och vara billigare än skräddarsydda affärssystem. Det råder dock brist på kunskap om hur dessa ska utvecklas. Genom vår litteraturstudie presenteras en kravinsamlingsmodell med utgångspunkt i Requirements Engineering som ska ge stöd för Utvecklare vid insamling av krav för branschanpassade affärssystem. Utöver det identifierades ett flertal aktiviteter relaterade till modellen.

Svårigheter och begränsningar vid utveckling av dashboards som stöd vid beslutsfattande

Behovet av beslutssto?dsystem o?kar sta?ndigt bland fo?retagen va?rlden o?ver. Fo?r att ett beslutssto?dsystem skall vara anva?ndbart och generera en nytta till ett fo?retag, sa? finns det krav pa? att den information som visualiseras skall uppna? en viss datakvalitet. Sa?ledes a?r syftet med detta arbete att underso?ka vilka problem som uppsta?r vid utveckling av dashboards i stra?van efter att uppna? en ho?g datakvalitet.I stra?van efter att identifiera vilka problem och sva?righeter som uppsta?r vid utveckling av dashboards fo?r beslutssto?d sa? utfo?rdes intervjuer med sex olika Utvecklare av dashboards fra?n olika fo?retag i Sverige.

Betydelsen av informationsdesign vid utveckling av appar för smartphones : En kvalitativ studie om informationsdesign i applikationer

Smartphones blir en allt större del av vår vardag privat somyrkesmässigt. Genom smartphonen matas vi konstant av stora mängder information genom de appar som finns installerade på telefonen. IT-konsulter och Utvecklare jobbar dagligen med att utveckla appar för många olika syften och ändamål och de står inför en svår uppgift när de designar dessa applikationer för att kunna möta sina kunders behov. Denna studie syftar till att undersöka typen av information som kunder efterfrågar. Hur denna information bör vara utformad för användning i appar på smartphones och att förklara varför ett visst utseende eller innehållsmängd på information kan vara bra eller dåligt att distribuera via appar. Studien genomförs med en kvalitativ datainsamlingsmetod där flera informanter intervjuas.

Återkoppling till ett system - vilka konsekvenser kan det bidra till?

Behoven i världen kan ständigt förändras. Dessa behov kan även styrasystemutvecklingen. Studiens syfte är att genom litteraturstudier samt en fallstudiekomma fram till metoder genom vilka behoven blir faktorer för framtidasystemutveckling. Ett färdigt system kan bli implementerat trots att det innehållerfel. Användare samt Utvecklare blir därefter inblandade i underhållet samtvidareutvecklingen.

Betalsystem på webben för utvecklaren

Rapporten tar upp och behandlar ämnet betalväxlar utifrån en Utvecklares perspektiv. Två företag som varit i eller nära inpå processen att utveckla en webbshop har intervjuats och jämförts med utbudet hos ett antal olika betalväxlar. Intervjuerna har visat ett resultat som är mycket troligt att man som ny Utvecklare kommer i kontakt med i början. Positionen kan då vara både som Utvecklare eller som ägare till webbshoppen. Det gick även att konstatera att det fanns ett antal betalväxlar lämpade för olika kunskapsnivåer.

Från WWW till WAP: att skapa en WAP-applikation utifrån en befintlig webbsida

Samhället blir allt mer mobilt, tempot är betydligt högre nu än det var förr och vi blir mer och mer beroende av att snabbt få tillgång till information. WAP är en teknik som möjliggör för små mobiltelefoner och andra handhållna apparater med liten skärm, att ta del av innehåll från Internet. I denna uppsats studeras hur Utvecklare utvinner information som finns på en befintlig webbsida och gör den tillgänglig i WAP-miljö. Teoriavsnittet tar upp WAP i sin helhet och riktlinjer för utveckling av WAP-applikationer. Med begränsad bandbredd måste Utvecklaren tänka på vad som skickas över nätverket, ju mindre data som skickas till klienten desto bättre.

Smartphoneutveckling förflera plattformar

Marknaden för de allt populärare smarta telefonerna är splittrad. Detta innebär nya utmaningar för Utvecklare. Vill man vara säker på att nå mer än hälften av sin målgrupp med en mobilapplikation så måste man utveckla för minst två plattformar, något som kostar både tid och pengar. Ett antal så kallade multiplattformsverktyg har tagits fram för att lösa detta problem. Dessa låter Utvecklare använda en och samma kodbas för flera olika plattformar.

Scrum som möjliggörare för kunskapsöverföring? : - en studie om kunskapsöverföring mellan utvecklare på ett mjukvaruföretag

Kunskap är som mest användbar när den har inflytande och delas med andra varför medarbetarna inom en organisation bör ha möjlighet att lära av varandra. Då en individ delar eller sprider sin kunskap och erfarenhet till någon annan benämns det som kunskapsöverföring.Syftet med denna studie är att undersöka om och hur kunskapsöverföring mellan Utvecklare möjliggörs när en organisation inom mjukvaruindustrin använder Scrum som arbetsmetod. Studien avser även undersöka huruvida metoden på något sätt hindrar kunskapsöverföring. För att besvara syftet ställs följande huvudfråga: Hur möjliggör Scrum kunskapsöverföring mellan Utvecklare? vilken består av tre delfrågor: (i) Var sker kunskapsöverföring i Scrum? (ii) Vilken typ av kunskap sprids i Scrum? (iii) Vad kan hindra kunskapsöverföringen då Scrum används som arbetsmetod?Med utgångspunkt i teorier om kunskap, kunskapsöverföring och kontexten för kunskapsöverföring samt den teoretiska beskrivningen av Scrum utformades en analysmodell som visar Scrums förväntade stöd för kunskapsöverföring.

1 Nästa sida ->