Sök:

Sökresultat:

46 Uppsatser om Transportkostnader - Sida 1 av 4

Att spåra orsaker till transportkostnadsavvikelser

Bakgrund: För företag som transporterar produkter internationellt blir Transportkostnaderna en stor kostnadspost. Förkalkyler upprättas som ska jämföras med faktiska kostnader. Det är viktigt för företagen att kunna styra över och veta vad som orsakat avvikelser som uppkommer mellan förkalkyler och faktiska kostnader eftersom förkalkylerna ofta ligger till grund för beslut. Syfte: Syftet med denna uppsats är att utveckla och pröva en analysmetodik för att spåra orsaker till avvikelser mellan förkalkylerade och faktiska Transportkostnader. Avgränsningar: Undersökningen berör endast kostnader som uppkommer i samband med transporter.

Effektivisering av godsflöde - tre alternativa lösningar för omstrukturering av Klippo ABs lagerverksamhet

Uppsatsen behandlar alternativa lösningar för omstrukturering av godsflödet för Klippo och Thomée, två företag inom Thomée Industrier. Alternativen jämföres genom att olika gemensamma variabler beaktas. Skador och svinn, hanteringskostnader och Transportkostnader. Det förs även en diskussion om kundservice. Resultaten är inhämtade genom intervjuer och studiebesök.

Masshantering vid vägprojekt med tillämpning av planeringsprogram : - En fallstudie av väg E22

Masshantering är en viktig beståndsdel av projekteringen för både entreprenören och beställaren vid infrastrukturprojekt, i form av väg- och järnvägsbyggen, samt vid byggnationer som involverar förflyttningar av stora schaktmassor. I dagsläget sker planering av masshantering i stor utsträckning traditionellt, vilket innebär omfattande handberäkningar och tillämpning av aktivitetsbaserad planering. Utveckling av datorstödda planeringsprogram har bidragit till en förändring av masshanteringsprocessen. Huvudsyftet med detta examensarbete är att undersöka på vilka sätt masshanteringsprocessen potentiellt kan effektiviseras vid understöd av planeringsprogram som tillämpar lokalitetsbaserad planering. Vidare också redovisa skillnaden i Transportkostnader mellan traditionell planering och planering som tillämpar planeringsprogram.Undersökningen utfördes genom en jämförelse mellan traditionell planeringsprocess vid masshantering och planeringsprocess vid masshantering med tillämpning av lokalitetsbaserat planeringsprogram.

TRUPP - Modell för uppföljning av åkeriernas rundvirkestransporter hos Norra Skogsägarna

Effektiv styrning av ett logistiskt system kräver vanligtvis en uppföljningsprocess som ger feedback. Historiskt har dock utvecklingen inom virkeslogistik fokuserat på modeller och beslutsstöd enbart för destinering och ruttplanering. Målet med denna studie var därför att utveckla en modell för Norra Skogsägarna som på åkerinivå möjliggör effektiv uppföljning av utfört transportarbete under en avgränsad tidsperiod (dygns- till veckonivå). Den utvecklade modellen ? TRUPP (TRansportUPPföljning) ? baserades på en sorteringsmetodik i Excel. Det första steget består av en sortering av utförda frakter, per åkeri och tidsperiod, i olika kategorier med potentiellt inoptimala frakter.

Optimering av råvaruflöden för Setra

Setra Råvara har sedan 2003 valt att inrikta furusågverken Kastet, Nyby och Skinnskatteberg mot antingen klent eller grovt timmer. Uppdelningen syftar till att effektivisera sortiment och produktionsprocesser. Transportavstånden för råvaran påverkas av hur virke destineras och sorteras upp. Vissa diameterklasser (här kallade ?fönster klasser?) kan sågas på alla furu-sågverk.

Transportekonomi Flygfrakt AB

Föreliggande arbete har utförts på Flygfrakt AB som ligger vid Landvetters flygplats någramil öster om Göteborg. Företaget är ett av Sveriges största enskilda transportföretag.Uppgiften som tilldelades var att göra en kostnadskalkyl angående transporten Flygfrakt utförför Ericsson i Borås som innefattar transport av telekomutrustning från Ericssons lager tillHuddinge.Syftet med arbetet förutom att göra en kostnadskalkyl är att se över vad som kan göras för attreducera kostnader för den aktuella rutten. Kalkylen kan också bli en standardrutin för hurkostnadskalkylering för andra åtagande av godstransporter.Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie i det aktuella ämnet för att få en bred bas somunderlag. Vidare intervjuades VD: n för Flygfrakt AB angående det aktuellatransportuppdraget och dess kostnader. För att få kompletterande information gjordes ävenintervjuer med administrativ personal och förare.Efter analysen framkom förbättringsförslag som skulle reducera kostnader.

Peak Performance : En logistisk helhet?

En effektiv och lönsam logistik kan företag använda som en konkurrensfördel. Det gäller att hitta en balans mellan att exempelvis ge hög service till kunderna och samtidigt tvingas ta hänsyn till höga kostnader för lagerhållning. Denna uppsats syftar till att beskriva och analysera hur Peak Performance hanterar denna balans mellan logistikkostnader, kapitalbindning, leveransservice och miljö. Tre av dessa delar är hämtade från en modell av Lumsden (1998). Vi har därefter modifierat modellen och tillfört den fjärde komponenten, miljö.

Förbättringsförslag till inrikes vägtransporter hos Draka Kabel Sverige AB

Logistik handlar om att skapa effektiva materialflöden. Distribution är den del av logistikflödet som har stor betydelse för företags konkurrensförmåga och lönsamhet. Hur företag väljer att distribueras sina tjänster eller produkter har en stor påverkan på deras Transportkostnader och leveransservice. Hos Draka Kabel Sverige AB finns i nuläget ingen uttalad leveransstrategi gällande uppbokning av inrikestransporter, utan detta sker efter kundönskemål. Detta leder till många små leveranser som resulterar i högre Transportkostnader och ostrukturerade arbetsrutiner. I dagsläget samarbetar Draka Kabel Sverige AB med en speditör, Höglands Logistik AB, och all inrikes vägtransport sker med speditören.

Samhällsekonomisk kostnadsanalys av vägbyggen

När Vägverket planerar en åtgärd tas beslutet utifrån välfärdsteoretiska utgångspunkter. Vägverkets arbetar i samhällets intresse och skall därför maximera samhällsnyttan. Under den tid som en åtgärd pågår uppstår det störningar i samhällsekonomin som vägverket idag inte tar hänsyn till. Då det inte finns någon litteratur kring detta ämne så är syftet med uppsatsen att identifiera de kostnader och olägenheter som samhället och trafikanterna drabbas av vid ett vägbygge. Med utgångspunkt av värden och värderingar från Vägverket, Trafik forskningsinstitutet och Väg- och trafikinstitutet skall jag identifiera de kostnader och olägenheter som samhället och trafikanterna drabbas av vid ett vägbygge.

Alternativa transportlösningar för minskade
transportkostnader och högre transporteffektivitet vid
Billeruds pappersbruk i samarbete med Bottenvikens Stuveri AB

För att kunna effektivisera en transportprocess finns i teorin många olika tänkbara förbättringsförslag. Att förkorta transportsträckan, lasta mer gods per rutt eller minska antal manuella hanteringsmoment för lastekipage är några av dem. I praktiken är det dock inte lika genomförbart, eftersom rådande trafikreglerna då transport sker på allmän måste följas. Inom skogsindustrin finns dessutom särskilda bestämmelser mellan köpare och säljare att virket skall vägas och mätas på ett opartiskt och korrekt sätt. Examensarbetets problemformulering, att minska Transportkostnaderna genom ökad transporteffektivitet, krävde ett omfattande forskningsarbete på många olika områden.

Lean Logistics: Implementering av Lean och Supply Chain Management i svensk industri

Vårt moderna samhälle är idag beroende av dagliga transporter som både är en stor kostnad för producerande företag och dessutom har en stor miljöpåverkan. Främst eftersom klimatfrågan idag debatteras flitigt men också för att det finns stora incitament för företagen att minska sina Transportkostnader kommer vi, med största sannolikhet att se stora effektiviseringar av denna bransch inom en snar framtid. I detta arbete behandlas därför i vilken utsträckning två välkända teorier, Lean och Supply Chain Management, kan användas för att optimera transporterna främst vad gäller kostnad och miljöpåverkan. Efter att ha analyserat ett flertal rapporter som behandlat dagens transporter, transporttyper av olika slag och pågående miljöregleringar samt intervjuer med två svenska industribolag har vi kommit fram till att dessa två teorier inte lämpar sig i alla situationer. Lönsamheten i användandet av dessa två teorier beror på vilken teknisk grad företagets produkter har samt hur stor företagens produktion är.

Lokalisering av terminal : En fallstudie på ProfilGruppen AB i Åseda

Bakgrund: Företag söker att minimera sina Transportkostnader. Ett sätt att uppnå detta är genom att lokalisera sitt lager där transportarbetet minimeras. Uppsatsens fallföretag ProfilGruppen AB har en tredjepartslogistiker, ÅGL Logistik, vars lager har fungerat som ProfilGruppens huvudsakliga lager och omlastningspunkt i över 30 år. Lagret har legat på samma plats under hela denna period och det är därför intressant att undersöka huruvida en lämpligare lokalisering är möjlig eller ej.Syfte: Syftet med denna uppsats är att beräkna lokaliseringen av en terminal enligt tyngdpunktsmetoden. Syftet är även att utifrån denna lokalisering ta hänsyn till andra faktorer för att kunna argumentera för en teoretiskt välgrundad lokalisering samtidigt som hänsyn tas till praktiska omständigheter.Metod: Denna uppsats är en fallstudie på ProfilGruppen AB.

Transportoptimeringar med hjälp av flödesanalyser

Detta examensarbete utgör resultatet av en studie på uppdrag av Volvo Cars Torslanda (VCT) i Göteborg. Syftet med studien har varit att undersöka produktflödena mellan VCT och dess leverantörer med hjälp av analyser. Dessutom utreds hur transporterna skulle kunna optimeras och vilka konsekvenser som uppstår. Beräkningar, diskussioner och analyser resulterar i rekommendationer för företaget.För att få mer kunskap om transportlogistik, produktionsekonomi och miljöpåverkan av transporter genomförs först en litteraturstudie. En granskning av nuläget beskriver hur situationen ser ut i dagsläget och ger även en detaljerad bild av flödena från leverantörer till VCT.Sex stycken flöden vars gods transporteras från leverantörer till VCT har undersökts.

Hur påverkar en ökad konkurrens de svenska livsmedelspriserna?

Sverige är internationellt sett ett land som har bland de högsta livsmedelspriserna i världen. Stor kritik har riktats mot de höga priserna som har blivit allt mer uppmärksammade i media de senaste åren.Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida en ökad konkurrens påverkar den svenska dagligvarumarknaden och dess livsmedelspriser. Vidare vill vi, för att få en helhetsbild av vilka faktor förutom konkurrens, undersöka i vilken utsträckning andra variabler inverkar på priset.Vi har undersökt den svenska livsmedelsmarknaden, hur den ser ut idag och vad som påverkar prisutvecklingen i ett land samt hur denna har sett ut de senast tjugo åren. Insamlandet av data har gjort genom statistik, rapporter, intervjuer och en enkätundersökning.Det finns flera variabler som påverkar livsmedelspriserna i ett land. De som enligt rapporterna är direkt mätbara är växelkursen, skatter och arbetskraftskostnader, distribution och Transportkostnader, konsumenternas preferenser samt butiksstrukturen.

Effektivisering av interna transportflöden och layoutupplägg
vid Ruukki Production Virsbo

Ruukki Sverige AB i Virsbo är en tillverkningsenhet i ruukkikoncernen avsedd för tillverkning av stålrör i olika former. Anläggningen är tillbyggd i olika etapper vilket även gäller maskinparken som har ändrats efter behov och placerats ut efter var det finns utrymme. Visserligen har transportmöjligheterna iakttagits vid utplaceringen men någon total genomgång av de interna transporterna har aldrig genomförts liksom inte heller någon undersökning om hur väl maskinplaceringen stämmer överens med transportflödena. Detta har medfört att företaget är medvetet om att den nuvarande layouten kan ha brister ifråga om maskinplaceringen och den interna transporthanteringen vilket är anledningen till att denna rapport har tillkommit. Rapporten syftar till att undersöka de interna materialflödena vid Ruukki i Virsbo samt ge förslag på layout- och maskinförändringar som kan sänka kostnaden för den interna transporthanteringen.

1 Nästa sida ->