Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Transportarbete - Sida 1 av 1

TRUPP - Modell för uppföljning av åkeriernas rundvirkestransporter hos Norra Skogsägarna

Effektiv styrning av ett logistiskt system kräver vanligtvis en uppföljningsprocess som ger feedback. Historiskt har dock utvecklingen inom virkeslogistik fokuserat på modeller och beslutsstöd enbart för destinering och ruttplanering. Målet med denna studie var därför att utveckla en modell för Norra Skogsägarna som på åkerinivå möjliggör effektiv uppföljning av utfört Transportarbete under en avgränsad tidsperiod (dygns- till veckonivå). Den utvecklade modellen ? TRUPP (TRansportUPPföljning) ? baserades på en sorteringsmetodik i Excel. Det första steget består av en sortering av utförda frakter, per åkeri och tidsperiod, i olika kategorier med potentiellt inoptimala frakter.

Terminallokalisering med tyngdpunktsberäkning och kostnadsanalys

The Kedertruss is the loadbearing part in the Keder weatherprotectionsystem and it has been analyzed concerning its loadbearing capacity. The Kedertruss is produced and manufactured by Wilhelm Layher GmbH & Co. KG and this report has been made for their Swedish division Layher AB.  The Kedertruss, designed in Germany according to German designcode, has been recalculated concerning Swedish conditions according to Eurocodes and a ongoing European standardization project. The two-dimensional program Winstatik Frame Analysis has been used for evaluation of load effects. Capacity has been calculated by hand-calculations and it has been verified that the Kedertruss in its larger spans isn?t able to withstand the loads.

Effektivisering av interna transporter

Syftet med undersökningen är ta reda på vilken förståelse elever från årskurs 5 har för ljuskällans tekniska utveckling. Syftet har uppnåtts med hjälp av frågeställningarnaVilken kunskap visar elever i årskurs 5 om ljuskällans tekniska utveckling? och Vilken kunskap visar elever i årskurs 5 om glöd- och lågenergiglödlampan som komponent i ett tekniskt system? Metoden som valts är kvalitativa intervjuer och innefattar totalt tio olika djupgående intervjuer. Under intervjuerna har eleverna fått placera fem olika ljuskällor i historisk ordning, med hjälp av dessa bilder har de fått beskriva den tekniska utvecklingen för att tillslut hamna på elsystemet. Resultatet visar att eleverna har mycket god kunskap om ljuskällans tekniska utveckling och god kunskap om systemet bakom glöd- och lågenergiglödlampan.

Lastbilstrafik - Inrikes och utrikes trafik med svenska lastbilar : Effektivare estimation med hjälpinformation?

Denna uppsats undersöker om användandet av stark hjälpinformation kan ge ökad precision i skattningarna i undersökningen Lastbilstrafik ? Inrikes och utrikes trafik med svenska lastbilar som utges av Trafikanalys. Förutom att en ökad precision är önskvärd i sig, kan det också möjliggöra ett minskat urval. Detta innebär i sin tur att uppgiftslämnarbördan minskas.Tre parametrar undersöks: totalt antal körda kilometer, total lastad godsmängd och totalt Transportarbete. För dessa finns precisionskravet att för den skattade årstotalen får den relativa osäkerhetsmarginalen vara högst fem procent (den relativa osäkerhetsmarginalen definieras som halva konfidensintervallets längd dividerat med punktskattningen).

Flödesoptimering av GROT-flis med beslutsstödet BioMax

Sönderdelning och transport av GROT (grenar och toppar) kräver dyra maskinsystem samtidigt som efterfrågan av sortimenteten varierar kraftigt under året. Det är därför svårt att planera flöden av GROT-flis effektivt och samtidigt välja rätt maskinsystem. AB Karl Hedin är en sågverkskoncern lokaliserad i Bergslagen. De äger fyra sågverk varav tre är sverigebaserade. De levererar även GROT-flis till flertalet värmeverk och har ett behov av ett beslutsstöd som underlättar sortimentets flödesplanering och föreslår maskinsystem. Projektets syfte var att skapa ett användarvänligt enperiodsbeslutsstöd med mål att maximera den totala vinsten och genom detta kvantifiera GROT-flisflödets förbättringspotential. Nio månaders historiska flödesdata kartlades och användes som jämförande testperiod. Genom en fallstudie bestående av två scenarier analyserades optimeringar med månadsvisa, kvartalsvisa och säsongsvisa (9 mån) optimeringshorisonter: 1.

Logistisk optimering av timmerplan : en fallstudie av Kåge såg

Transport, inmätning och lagring av timmer på timmerplanen är kostnadskrävande aktiviteter som påverkar svenska sågverks ekonomi i hög grad. I och med detta har flertalet svenska sågverk på senare år sett över internlogistiken och investerat i beslutsstöd på timmerplanen. Kåge sågverk som ägs av Norra Skogsägarna har i och med investering av en ny såglinje ökat produktiviteten på sågen. Sågverket har en brant stigande utvecklingskurva och vill se över arbetet på timmerplanen för att möta produktionsökningen. Syftet med denna studie är att göra en nulägesanalys av Kåge sågs timmerplan samt föreslå en ny timmerplansdesign.

Transportflödesanalys på Peab/Skandinaviska Byggelement

Detta examensarbete utgör resultatet av en studie på uppdrag av byggföretaget Peab och dess dotterbolag Skandinaviska Byggelement. Syftet med studien har varit att undersöka transporternas påverkan till följd av en högre grad prefabricering vid byggnationer av flerfamiljshus. Med hjälp av kartläggning och data har en analys renderat i rekommendationer för företagen.Från Skandinaviska Byggelements fabrik i Katrineholm transporteras prefabricerade skalväggar till Peab och övriga kunder. Studien har därmed en helhetssyn från underleverantörer till kund för att försöka identifiera problem som stör transportflödet genom försörjningskedjan.Transporter till och från Skandinaviska Byggelement fungerar i nuläget tillfredsställande, med få praktiska problem och en tillfredsställande fyllnadsgrad. Transporterna är väl integrerade i Skandinaviska Byggelements strategi att hålla låga lagernivåer på ingående material.

Kostnadsanalys av transportarbete vid ändrade arbetstider och skiftformer för åkerier som levererar virke till Bravikens Pappersbruk och Sågverk

Transportkostnaden för rundvirke utgör cirka 15-25 procent av den totala kostnaden för skogsindustrins virkesanskaffning. Trenden i skogsindustrin är att branschen går mot färre och större produktionsenheter, vilket ställer högre krav på en effektiv virkestransport. Detta innefattar hela kedjan från avlägg till processad ved vid industrin. För att kunna hålla ett högt kapacitetsutnyttjande på rundvirkesfordonen är det av största vikt att man minimerar väntetider samt har ett jämnt virkesflöde till industrin. Huvudsyftet med studien var att kvantifiera effekten av ändrade arbetstider och skiftformer för åkerier som levererade virke till Bravikens Pappersbruk och Sågverk under 2013 med avseende på kostnader för rundvirkestransporter.

Last- och avståndsanalys på Ahlsells transporter i Stockholm

Ahlsell är en grossist verksam i Norden inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och Gör-Det-Själv. Ahlsells kunder kan beställa varor fram till klockan 16.00 på eftermiddagen för att sedan få varorna levererade från klockan 07.00 morgonen därpå. Från centrallagret i Hallsberg körs varje dag åtskilliga lastbilar ut till 35 av Schenkers terminaler i Sverige, för omlastning och sortering och vidare transport ut till kund. Examensarbetets syfte är att kartlägga flödet från kundorder till leverans samt att förbättra transporterna i Stockholmsområdet, från terminal till kunder och butiker. Varje natt transporteras 128 flakmeter, det vill säga mer än fem bilar plus släp, från centrallagret i Hallsberg till tre olika adresser i Stockholm: en terminal i Huddinge som är Ahlsells egen fastighet, Schenkers terminal i Spånga samt Ahlsells butik i Hammarby. Från terminalerna distribueras idag gods till både norra och södra delarna av Stockholm.

Passar hållbart transporterade skor bättre? - Hur ett skoföretag kan arbeta med CSR-frågor kopplat till sin transportlösning

Under de senaste decennierna har begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, blivit ett centralt begrepp för många företag. För att vara ett konkurrenskraftigt företag handlar det idag inte endast om att ta ansvar för sitt företag utifrån ett ekonomiskt perspektiv, utan även ur miljömässiga och sociala aspekter bör tas i beaktning när man driver en verksamhet. Skobranschen har under de senaste åren kännetecknats av en stark frammarsch med stadigt ökande försäljningsvolymer, vilket inte enbart är förenat med positiva effekter för skoföretagen. Transportarbetet har ökat, vilket leder till en allt större negativ påverkan på miljön och samhället. Ansvaret för detta ligger inte enbart hos transportören, utan även transportköparen anses bära en del av ansvaret och förväntas agera aktivt och ställa krav på sin transportör för att minska påverkan på omgivningen.

Utveckling av en modell för att minimera icke värdeskapande tid : En fallstudie vid Aven Sandby AB

Värdeskapande tid är något som skapar ett mervärde för kunden, något som förädlar produkten. Tyvärr är stora delar av ledtiden för en produkt icke värdeskapande. Det finns undersökningar som visar att den siffran kan vara så hög som 90 % av den totala tiden. Aktiviteter som inte bör ses som värdeskapande är interntransporter, lager och alla kostnader förknippade med det. De kostnaderna kan vara administration, godsmottagning, inkurans och själva kostnaden för lagerlokalen.