Sök:

Sökresultat:

360 Uppsatser om Trafikövervakning - Sida 1 av 24

Visuell presentation av övervakningsdata

Systemo?vervakning har blivit en stor del av fo?retags IT-strukturer eftersom fo?retag fo?rlitar sig mer och mer pa? en va?lfungerande och ho?gt presterande IT- struktur. Na?r det sker problem i fo?retags IT-strukturer sa? kra?vs det att de lo?ses under relativt kort tid. Fo?r att hitta problemet sa? kra?vs det en ma?ngd olika system som skall underla?tta arbetet fo?r ma?nniskor som arbetar med systemo?vervakning och underha?ll av IT-strukturer.Fo?r att tolka och bearbeta all den information som en IT-struktur tillhandaha?ller sa? kra?vs det system vars uppgift a?r att hja?lpa ma?nniskor att tolka den enorma ma?ngd data en IT-struktur genererar.

Radarmodul till cykel för upptÀckt av bakomvarande trafik

Detta projekt har syftat till att undersöka möjligheten att implementera en dopplerradar för anvÀnding av cyklister i trafik med hjÀlp av radarkomponent TRX_024_06 frÄn Silicon Radar. Tanken Àr att radarkomponenten skall vara en del av ett varningssystem som uppmÀrksammar anvÀndaren för bakomvarande trafik.En dopplerradar har implementerats med hjÀlp av TRX_024_06 tillsammans med en USB-ansluten A/D-omvandlare (NI USB-6216), filter, förstÀrkare och en bÀrbar dator med studentversion av LabView installerat.De experiment som har utförts har visat radarkomponentens egenskaper i inomhusmiljö och i trafik, dÀr signalbehandling sker med hjÀlp av program i LabView. De parametrar som har varit föremÄl för undersökning Àr hastighet och riktning hos de fordon som befinner sig bakom cykel.Det har Àven gjorts försök att ta fram tryckta Yagi-Uda antenner för mottagning och sÀndning av radiovÄgor. Dessa har tillverkats pÄ kretskortlaminat och testats i nÀtverksanalysator och tillsammans med radarkomponenten..

TvÄngsvÄrd för narkotikamissbrukare : En möjlighet eller ett hinder i rehabiliteringsprocessen?

Det hĂ€r examensarbetet har syftet till att undersöka hur integrerad trafik- och samhĂ€llsplanering kan bidra till ett mer hĂ„llbart transportsystem. I uppsatsen diskuteras olika hinder och barriĂ€rer som uppkommer i en integrerad planering. Examensarbetet Ă€r i huvudsak av kvalitativ karaktĂ€r. En litteraturstudie har genomförts om hur trafik- och samhĂ€llsplaneringen kan integreras. Det empiriska materialet bestĂ„r av en fallstudie genomfördes i Örebro regionen, i kommunerna Örebro, Kumla och Hallsberg.

Integrerad planering : En förutsÀttning för ett hÄllbart transportsystem

Det hĂ€r examensarbetet har syftet till att undersöka hur integrerad trafik- och samhĂ€llsplanering kan bidra till ett mer hĂ„llbart transportsystem. I uppsatsen diskuteras olika hinder och barriĂ€rer som uppkommer i en integrerad planering. Examensarbetet Ă€r i huvudsak av kvalitativ karaktĂ€r. En litteraturstudie har genomförts om hur trafik- och samhĂ€llsplaneringen kan integreras. Det empiriska materialet bestĂ„r av en fallstudie genomfördes i Örebro regionen, i kommunerna Örebro, Kumla och Hallsberg.

Vikaholm : Ett sÀtt att förena bostÀder och trafik med natur, kultur och rekreation

Vikaholm Àr en fantastiskt trevlig plats med mÄnga fina natur-, kultur-, och rekreationsvÀrden. Platsen grÀnsar till stadsdelen Teleborg i södra VÀxjö. Examensarbetet beskriver hur det Àr möjligt att inrÀtta bostadsbebyggelse i ett sÄdant omrÄde utan att förstöra dess stora vÀrden. Arbetets intention Àr istÀllet att bostÀderna skall integreras i platsens stora vÀrden och dÀrmed göra platsen mer tillgÀnglig för flera av stadens invÄnare..

ErsÀttning för sakskada i följd av trafik, annan Àn skada pÄ fordon : -sÀrskilt om NJA 2004 s. 566 och NJA 2004 s. 609

BestÀmmelserna om trafikförsÀkring och ersÀttning i följd av motortrafik finns i trafikskadelagen (TSL). TrafikförsÀkring Àr i allmÀnhet obligatorisk, d.v.s. det mÄste finnas försÀkring för varje motordrivet fordon som brukas i trafik. Olika ersÀttningsregler gÀller för personskada respektive sakskada i följd av trafik. FörsÀkringsskyddet för sakskada gÄr inte lika lÄngt som vid personskada.

Vikaholm - Ett sÀtt att förena bostÀder och trafik med natur, kultur och rekreation

Vikaholm Àr en fantastiskt trevlig plats med mÄnga fina natur-, kultur-, och rekreationsvÀrden. Platsen grÀnsar till stadsdelen Teleborg i södra VÀxjö. Examensarbetet beskriver hur det Àr möjligt att inrÀtta bostadsbebyggelse i ett sÄdant omrÄde utan att förstöra dess stora vÀrden. Arbetets intention Àr istÀllet att bostÀderna skall integreras i platsens stora vÀrden och dÀrmed göra platsen mer tillgÀnglig för flera av stadens invÄnare..

Barn och trafik: ett försök att öka barns trafikmedvetenhet

Vi har genomfört vÄrt examensarbete i en klass i Ärskurs 3. Syftet med arbetet var att öka barnens trafikmedvetenhet, samt se hur nÀrmiljön pÄverkar dem. En stor del av arbetet har skett utomhus i form av promenader tillsammans med barnen dÀr vi iakttagit och förklarat risker i olika trafikmiljöer. Barnen har ocksÄ svarat pÄ enkÀter i början och i slutet av vÄr praktikperiod. Det vi ville uppnÄ med arbetet var att barnen skulle bli medvetna om hur trafiken fungerar, samt se sig sjÀlva som en aktiv del i trafiken.

VÀgen mot minskad trafik i ?Bilstaden? Malmö - en analys av möjliga hinder i planeringsprocessen

Denna C-uppsats innefattar en studie vars syfte Àr att undersöka hur diskurserna kring Malmös visioner om trafik och miljö uttrycks i olika planer och styrdokument samt hur tjÀnstemÀn som arbetar med stadsplanering i staden tÀnker kring kombinationen av minskad biltrafik och en vÀxande stad. Vidare undersöks relationen mellan visionen för Malmö och minskning av biltrafiken i staden, för att olika hinder i planeringsprocessen skall kunna pÄvisas. Studiens genomförande grundas pÄ en dokumentstudie av Malmös planer och styrdokument, samt kvalitativa intervjuer med tjÀnstemÀn och konsulter, som dagligen arbetar med stads- och trafikplanering i Malmö. I studien framkommer att Malmö stads visioner kan bromsa vÀgen mot en minskad trafik. Resultaten frÄn studien visar bland annat pÄ problem kring att bilen fortfarande har ett visst statusvÀrde och att tillvÀxt med automatiskt ökad biltrafik ligger högst pÄ prioriteringslistan vid planering av staden.

VÀgen mot minskad trafik i ?Bilstaden? Malmö -en analys av möjliga hinder i planeringsprocessen

Denna C-uppsats innefattar en studie vars syfte Àr att undersöka hur diskurserna kring Malmös visioner om trafik och miljö uttrycks i olika planer och styrdokument samt hur tjÀnstemÀn som arbetar med stadsplanering i staden tÀnker kring kombinationen av minskad biltrafik och en vÀxande stad. Vidare undersöks relationen mellan visionen för Malmö och minskning av biltrafiken i staden, för att olika hinder i planeringsprocessen skall kunna pÄvisas. Studiens genomförande grundas pÄ en dokumentstudie av Malmös planer och styrdokument, samt kvalitativa intervjuer med tjÀnstemÀn och konsulter, som dagligen arbetar med stads- och trafikplanering i Malmö. I studien framkommer att Malmö stads visioner kan bromsa vÀgen mot en minskad trafik. Resultaten frÄn studien visar bland annat pÄ problem kring att bilen fortfarande har ett visst statusvÀrde och att tillvÀxt med automatiskt ökad biltrafik ligger högst pÄ prioriteringslistan vid planering av staden. Miljöns saknad av en egen talesman utpekas ocksÄ som ett problem, samt aktörernas, och deras olika intresses, brist pÄ en plats att mötas..

Den lokala platsen och dess betydelse för individens identitet och livsvillkor

Vi liknar denna antologi med en resa till olika levnadsomrÄden i Sverige dÀr vi fÄr en inblick i nÄgra individers lokala levnadsvillkor. Under resans gÄng har vi försökt förstÄ hur den lokala platsen inverkar pÄ individernas identiteter och livsvillkor. Resan börjar i tvÄ barnfamiljers nÀrmiljö. DÀr berÀttar familjerna om olika faktorer sÄ som trafik och hotfulla företeelser som inverkar pÄ deras upplevelse av sin nÀrmiljö som trygg eller hotfull. DÀrefter far vi vidare till stadsdelen RosengÄrd i Malmö.

Hastigheter i omrÄden dÀr barn vistas : PÄverkan av förÀldraskap och Älder

Socialstyrelsen uppger att under perioden 1999-2003, var transportolycksfall den vanligaste typen av olycksfall som ledde till döden bland barn mellan 0-17 Är och enligt VÀgverket klarar ett barn sig pÄ egen hand i trafiken först vid 11-12 Ärs Älder. Detta borde innebÀra att barn Àr mycket utsatta nÀr de vistas i trafiken och personer som kör bil mÄste vara medvetna om detta.Syftet med denna uppsats var att undersöka hur erfarenhet av barn och erfarenhet av trafik inverkar pÄ bilisters egna uppfattningar om hastigheter i trafikomrÄden dÀr barn vistas. Operationaliseringen av erfarenhet av barn och erfarenhet av trafik gjordes genom förÀldraskap och Älder. FörÀldrar antogs ha mer erfarenhet av barn Àn icke-förÀldrar och Àldre (35-46 Är) antogs ha mer erfarenhet av trafik Àn yngre (20-26 Är). För att undersöka skillnader mellan dessa grupper genomfördes en förstudie med fokusgrupper följt av en enkÀtundersökning som huvudstudie.Resultaten visar bland annat att förÀldrar uppgav att de normalt sett tenderar att hÄlla lÀgre hastigheter Àn icke-förÀldrar i olika trafikmiljöer dÀr barn kan vistas.

TBL 7§ Förverkande av fordon

Mathias Frohm och Tobias Södergren har skrivit ett fördjupningsarbete om möjligheterna att förverka fordon enligt TBL 7§. Arbetet gÄr igenom lagstiftningen, propositionerna och praxis..

Leka med döden : UtvÀrdering av en intervention för pÄverkan av attityder till alkohol och trafik

Studien syftar undersöka om den intervention som Vin- och Sprithistoriska Museet i Stockholm anordnar; rollspelet ?Leka med döden?, har haft effekt pÄ attityder till alkohol i trafik hos ungdomar. Som teoretisk bakgrund har Ajzens (1991) ?Theory of Planned Behaviour? anvÀnds. Enligt teorin pÄverkar tre faktorer; attityd, subjektiv norm och beteendekontroll, individens intention till att utföra ett beteende.

Systemarkitektur för presentation av geografiskinformation- Utredning av Informationssystem och produkter

Banverket Trafik has a responsibility to make sure that the companies who traffic the Swedish railroad have the correct information about the status of the railroad. One of Banverket Trafiks information systems (Opera) presents the train?s actual position on a map and provides the user with physical information about the trains. Due to increasing demands on the information systems, Banverket Trafik needs to update the present system architecture in order to manage the increasing demands on map graphics and map functions. This paper analysis the information system Opera on the basis of theory and support of methods and discuss problems and demands for Opera.

1 NĂ€sta sida ->