Sök:

Sökresultat:

42 Uppsatser om Testrigg - Sida 1 av 3

Utvärdering av testrigg för kardanaxlar

Examensarbetet har som övergripande syfte att ta fram en kravspecifikation för en Testrigg åt företaget Leax Falun AB. Arbetet är även avsett att ge en beskrivning av dimensioneringskriterier för kardanaxlar. I denna rapport beskrivs och kartläggs kardanaxelns dynamik och påfrestningar och utifrån dessa dras slutsatser om de krav som kan ställas vid testning och konstruktion av axeln. Femanalyser och beräkningar utfördes på Scanias största axel vilken riggen dimensioneras mot. Data från analyserna tillsammans med informationsinsamling och diskussioner med diverse företag, resulterar till en preliminär kravspecifikation med krav som kan härledas från tillgänglig data.

Testrigg för marksensor

Lansen Technology is a security company from Halmstad, Sweden and their focus indeveloping and selling alarm solutions. One of their latest inventions is a vibration sensor thatrecognizes very small movements in the ground.The thesis work was made in cooperation with Lansen Technology AB and the task was toinvent a test equipment that decides whether the sensor is working correctly. By generatingcertain frequencies with specific amplitude, we will expect the sensor to give a similar output.The final report includes all the parts of our work as studying, choosing components,programming, construction, results and conclusion..

Testrigg svängdämpare : Framtagning av ett konceptförslag till en testrigg för testning av bromsade länkar till kranar

Nästan alla kranar på marknaden som används till bl.a. skogsbruket, materialhantering och transport har någon form av länkar som standardutrustning. Länkarna är monterade mellan kranen och redskapet, vilket gör det möjligt för redskapet att pendla i två riktningar och på så vis kunna hålla sig horisontellt i alla lägen. Många av länkarna är även försedda med bromsar som dämpar oönskade pendlande rörelser och dessa bromsade länkar kallas då för svängdämpare. Indexator Rotator Systems är en stor tillverkare av bl.a.

Framtagning av labbutrustning för test av processmaskiners reglersystem

Examensarbetet utfördes på Koteko AB som är ett ingenjörsföretag inom processautomation, elkraftteknik och industriell elautomation.Rapporten behandlar problematiken som finns idag med att kunna testa och utveckla processmaskiners styrning och reglerförmåga innan leverans samt test av nya koncept. Detta ska göras genom att konstruera en Testrigg som ska kunna testa olika körningar med vissa avgränsningar. Rapporten behandlar även dimensioneringen av alla motorer och växellådor som behövs för att testa olika körningar som presenteras senare i arbetet, samt vad som behövs för att styra och köra motorer..

Programmering av testrigg för marindrivlina

Marinediesel Sweden AB i Ängelholm tillverkar och utvecklar båtmotorer och motorbåtsdrev. Jaggjorde mitt exobb på avdelningen MD Engineering som huvudsakligen utvecklar marina drivlinor.Marinediesel Sweden AB var i behov av ett styrprogram till den testbänk de byggt för att kunna testasina motorbåtsdrev. Denna rapport beskriver arbetet jag utfört för att färdigställa och optimera ettstyrprogram till en Testrigg för marina drivlinor. I rapporten tar jag upp drevbänkens uppbyggnad, dessfunktion samt de problem jag stött på på vägen. Bland annat beskrivs hur effektförlusten beräknasmed energidifferensen i tillförd och bortförd olja i drevet, samt hur det pålagda vridmomentet, somsimulerar belastningen vid verkliga driftsförhållanden, styrs och beräknas med endast trycket ihydraulcylindrarna..

Konstruktion av testrigg : Testrigg för provning av brunnslock

Denna rapport beskriver konstruktionsarbetet av en Testrigg som ska användas för provning av brunnslock. Arbetet är utfört åt Brunnspecialisten Sverige AB som säljer egenutvecklade brunnslock tillverkade av glasfiberarmerad plast. Dessa brunnslock ska godkännas enligt europeiska standarder och måste då bland annat genomgå belastningsprov.Anledningen till arbetet och att Testriggen behövs är att de tidigare standarderna har blivit reviderade och därmed har provningarna blivit mer avancerade och ett automatiserat system kommer att krävas då det i vissa av fallen handlar om högcykelutmattning.Arbetet har utgått från den standard som reglerar provning av brunnslock. Detta ledde till en konceptstudie där olika förslag på utformningen togs fram och utvärderades. Beräkningar gjordes för att dimensionera komponenterna till Testriggen för att säkerställa hållfastheten hos denna.

Utveckling av testrigg för radialtätningar: tätningstyper,
haverianalys, provning

Detta examensarbete är utfört vid Hägglunds Drives AB i Mellansel där man utvecklar och tillverkar hydrauliska radialkolvmotorer som Compact, Marathon och Viking. Compact motorn har problem med läckage vilket lett till att Hägglunds Drives AB beslutat att studera det problemet närmare. Syftet med arbetet är att experimentellt studera läckageproblemet. En Testrigg för radial tätningar har tagits fram där olika tätningar kan testas. Testriggen kan variera temperaturen på oljan, trycket i tätningshuset och det dynamiska radialkastet.

Konstruktion av PID-reglerad motorstyrning

Denna högskoleavhandling beskriver konstruktionen av ett system vars funktion är att PID-reglera ett linjärställdon kopplad till venturi. Syftet har varit att få fram en reglering på venturin så att förutsättningarna förblir desamma vid mätning av olika temperaturer och lufttryck i en Testrigg. Denna Testrigg används för att utveckla produkten Varivent som används för att uppfylla högre miljökrav på förbränningsmotorer.I arbetet beskriver jag de olika krav som funnits för att bygga det nya systemet, dessa var ingångar, utgångar, mikroprocessor, reglering,kommunikation samt övriga krav. Jag diskuterar de svårigheter och möjligheter som är förknippade med kraven och tar även upp de komponenter jag använt samt deras egenskaper. Det svåraste momentet har varit PID-regulatorn som både varit en viktig och en svårlöslig del i konstruktionen av systemet.

Utveckling av testrigg inom effektcirkulation

Luleå tekniska universitet har sedan låang tid tillbaka bedrivit forskning inom tribologi på institutionen föor teknikvetenskap och matematik. I samband med forskning inom transmissionsförluster öppnades möjligheter för ett examensarbete då en Testrigg skulle konstrueras. Arbetet är utfört på Tribolab vid Luleå tekniska universitet och Vicura AB har bidragit med sitt kunnande inom transmissioner samt fertalet komponenter. Dess huvudsakliga syfte och mål är att genom utveckling av en Testrigg möjliggöra studier av driftsförhållanden i ett kuggingrepp, mäta förluster i ett kuggingrepp och fastställa vilka tribologiska komponenter som presterar främst. Den ska också användas till att skilja på tomgångsföruster samt förluster som ökar med pålagt moment.I begynnelsefasen av examensarbetet gjordes en litteraturstudie om vad som finns i dagsläget inom området.

Tryckfördelning i hydrauliska tätningar

Detta examensarbete har som mål att slutföra konstruktionen av en Testrigg för provning hydrauliska tätningar. I riggen ska tryckfördelning över tätning, avstrykare och styrring kunna mätas. Testriggen togs ursprungligen fram på uppdrag av Sealpool, Hydrauto, Parker Hannifin, Volvo CE och IFS för att kunna bestämma livslängden hos hydrauliska tätningar. Det arbete som utförts har bestått av att montera trådar av manganin i ett trådgnistat spår. Sedan har en mätbrygga konstruerats och tillsammans med ett mätprogram i LabVIEW och en lock-in-förstärkare har resultat kunnat nås Syftet med arbetet var i första hand att få fram en fungerande mätmetod.

Utveckling av testrigg för kolvparti

Detta arbete har bedrivits som ett produktutvecklingsprojekt där ett koncept på en Testrigg för kolvpartiet i Hägglunds Drives hydraulmotor Compact CA har tagits fram. Kolvpartiet är en viktig del av hydraulmotorn vars prestanda påverkar hela motorns prestanda. Ett kolvparti består av en kolv och en kamrulle och i en motor finns det ett flertal kolvpartier, vilket gör det svårt att utföra mätningar på kolvpartiet på plats i motorn. Kolven trycker kamrullen mot en kamring som i sin tur gör så att kolven trycks mot väggen av den cylinder som kolven är placerad i. Detta leder till att ett vridmoment skapas mellan kamring och det cylinderblock som cylindrarna är placerade i.

Syntetlinor i Bergsspel

Järnmalmen från LKAB:s gruva i Kiruna fraktas dagligen upp ovan jord i det så kallade bergsspelet. Bergsspelet består idag utav stålvajrar, vilket har sina nackdelar. Deras egenvikt gör att tiden för underhåll ökar och produktionen påverkas negativt. En förstudie har gjorts för att undersöka huruvida syntetiska linor kan ersätta stålvajrar. Men för att testa deras hållfasthet gällande styrka, utmattning och töjning måste en Testrigg byggas. Med hjälp av information från förstudien som genomförts och genom CAD-modellering tas ett konstruktionsunderlag fram till denna Testrigg.  Enligt tidigare studier som genomförts kan linor av de syntetiska materialen aramid, High Modulus Polyethylene och Liquid Crystal Polymer ersätta stålvajrar.

Omkonstruktion av friskluftsventil

Genom konstruktion och tillverkning av prototyper samt med hjälp av ljud- och flödesmätningar av dessa, tillsammans med standardmodellen, har vi lyckats förbättra flödet genom ventilen Al-db 450, producerad av Fresh AB i Gemla. För ljudmätningar har en Testrigg konstruerats och tillverkats..

Tillförlitlighetsförbättring av klipprocessen i en hydraulisk klippmaskin : En studie på hastighetens inverkan på klipp i flera sammansatta material

En stor del av den teknik som idag konsumeras innehåller någon form av skärm. En allt snabbare konsumtionstakt av just tekniska produkter ökar pressen på återvinningsindustrin. En vanlig typ av skärm är LCD-skärmen som lyses upp med hjälp av lysrör innehållande kvicksilver. Kvicksilver är mycket farligt för både människor, miljö och djur. Därför måste det hanteras med stor försiktighet.

Utveckling av testrigg för mätning av däckfriktion mot
vinterväglag

Detta examensarbete har bedrivits distribuerat vid Luleå tekniska universitet samt i Göteborg på konsultfirman Caran som ett produktutvecklingsprojekt. Uppdraget var att utifrån en kravspecifikation utveckla en Testrigg för att utföra mätningar på däckfriktion mot vinterväglag, detta som en följd av att däcktillverkaren Michelin och Luleå tekniska universitet nyligen startat ett samarbete. Tanken med att utveckla Testriggen är att avdelningen maskinteknik på Ltu, Luleå tekniska universitet, skall erhålla de grundliga kunskaper om hur ett däck fungerar med alla dess ingående parametrar för att sedan leda arbetet till nästa nivå. Examensarbetets mål var att utveckla en Testrigg som möjliggör snabba tester av däck samtidigt som väglaget skall kunna karakteriseras. Syftet med att utveckla Testriggen är att kunna utvärdera vilken typ av däck som passar bäst för det väglaget som råder för dagen och att finna sambandet mellan väglagets egenskaper t.ex.

1 Nästa sida ->