Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Talkshow - Sida 1 av 1

Konsten att dubbelsända en talkshow: Går det att programleda en talkshow i ett format för både radio och tv-mediet?

Tv och radio behöver ständigt utvecklas och hitta nya vägar att producera program på. I denna uppsats tas just ett sådant förslag fram på hur en utveckling skulle kunna se ut. Så kallade ?dubbelsända? program, att sända samma innehåll i två format samtidigt finns idag i en liten skara. Framförallt handlar det då om direktsända musiktävlingar eller olika morgonshower, men det har inte tidigare producerats någon Talkshow där formatet för tv och radio är detsamma.

? Hej och hjärtligt välkomna hit! : En studie om programledarens retoriska roll i svenska talkshows

Uppsatsen är ett försök till att belysa programledarens roll i två svenska Talkshows, Skavlan och Efter tio. Det specifika för en Talkshow är att den är ett iscensatt samtal som ska vara informerande men framförallt underhållande. Syftet med uppsatsen är att ur ett retoriskt perspektiv undersöka vad man som programvärd för en Talkshow använder sig av för sätt att kommunicera på samt att se hur programledarna ifråga agerar under själva samtalet.   Jag har analyserat dessa två Talkshows genom samtalsanalys och gästerna genom att använda mig av teorier kring actio och intervjuteknik för att uppmärksamma de tillvägagångssätt programledarna använder sig av för att kommunicera med publiken. Jag har också undersökt programledarnas roller utifrån Erving Goffmans teori kring roller. Undersökningsmaterialet består av ungefär 30 minuters speltid från vardera Talkshow, det vill säga ungefär ett halvt avsnitt av varje program.

"Oprah" i den senmoderna offentliga sfären. En textanalys av "The Oprah Winfrey Show" och dess funktion i samhället

The intention of this thesis is to examine "The Oprah Winfrey Show" and its position and functions in the public sphere. Particularly interesting aspects are like the linking of private and public issues, the show's potential as a forum for debate and dissemination of knowledge, and what types of criticism the show has been subjected to. The methods used dealt with the textual aspects of the show. Semiotic analysis and conversation analysis were applied to five episodes and a search of literature was made. The thesis rests on theories concerning television studies and talk shows, in addition to theories on modernity and identity.

Den självutlämnande manliga programledaren: Om programledarens öppenhet och självutlämning i svenska pratprogram

Programledarrollens utveckling mot mer öppenhet kring privatlivet gör att vi snart vet allt mer om programledaren än tidigare. Programledaren tar plats och breder ut sig, vågar tycka och bjuda på detaljer från sitt innersta. I samband med självutlämning nämns begrepp som intimisering, som syftar till den närhet som tittaren får vid öppenhet.Med utgångspunkt från Jürgen Habermas syn på offentlighetens utveckling, tittar författaren närmare på hur självutlämning syns i programledarens framförande. Med ett retoriskt perspektiv studeras två samtida pratprogram, Schulman Show och Hissen, där författaren fokuserar på programledarna och ser exempel på självutlämning i framförandet och i programledarnas stil. Resultatet visar att programledarna som ingått i analysen är mer eller mindre självutlämnande.

?Be kind to one another? : En kvalitativ studie om välgörenhetsaktioner och produktutdelning i The Ellen DeGeneres Show

AbstractUppsatsen syftar till att identifiera och uppmärksamma vilken funktion välgörenhetsaktioner och produktutdelning har i en amerikansk Talkshow.  Grundläggande är syftet att identifiera mönster kring hur välgörenhetsinslag konstrueras och ramas in i den specifika genren för att studera vilken betydelse det får för samhället och de rådande samhällsideologierna.Den teoretiska utgångspunkten ramas in av Culture Studies-fältet och vi ser specifikt till Foucaults teorier kring diskursbegreppet. Thompsons teori kring ideologiskapande processer används för att i analysen hitta de fenomen som kan antas grundläggande för en viss ideologi.The Ellen DeGeneres Show studeras genom en textanalys av åtta avsnitt ur den amerikanska produktionen The Ellen DeGeneres Show och kompletteras med ytterligare några klipp från programserien ?Twelve Days of giveaways? som förekommer i programmet.Genom att studera donationerna och utdelning av produkter/giveaways drar vi slutsatser kring vad produktionen skapar för bild av Ellen DeGeneres programledarperson. Bilden av DeGeneres är storslagen, modern och generös. Donationerna till nödställda projicerar en bild av DeGeneres som en hjälpande hand.Det medborgerliga ansvaret framträder tydligt i showen.