Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Sveplaser - Sida 1 av 1

Sveplaserns användning till inventering/befästning/kontroll av vägmarkering

The thesis mission is to investigate whether the swiveling laser that Vectura (former Vägverket Konsult) has in use to measure the road areas and straddle measuring can be used to detect differences in the reflective road markings function. This is to increase use of the swiveling laser and get rid of the manual measurements performed today.Currently, the measurement of road markings reflective function is performed with both mobile and handheld measuring instruments. The purpose of this thesis is to develop better methods for determination of road markings? reflective function, in order to facilitate the description and suggestions for improvements of the maintenance of road markings reflective function.The questions that the thesis has been to start with are:Can the swiveling laser detect differences in longitudinal and transverse road markings reflective function?The accuracy of measurement has been sweeping the laser over the reference instrument (LTL-2000)Is it necessary with a conversion factor for swiveling laser data against the reference instrument data?To answer the question 2 and 3, there has been a field work in Värnamo where a road stretch with longitudinal road markings and zebra crossing (transverse road markings) has been investigated with a swiveling laser and LTL-2000.The formulas and calculations contained in the thesis are drawn from scientific reports that are produced by VTI in Linköping. The same formula that was used to calculate the optical measurement data was also used for the swiveling laser data.

Cykelbanors komfort och säkerhet: en studie av sambandet
mellan cykelbanors profil och de vibrationer som cyklisten
utsätts för

Vägytans kondition är av betydelse för cyklisternas komfort och olycksrisk. Jämna och fina vägar är en förutsättning för att cykeltrafiken skall kunna ta större andel i dagens transportsamhälle. Kvaliteten på cykelvägarna i Sverige varierar väldigt mycket och en av anledningarna till detta är att det saknas objektiva metoder för bedömning av vägarnas standard. Fokus för detta examensarbete, är att hitta ett samband mellan en vägbanas profil och de färdvibrationer en person utsätts för då hon eller han cyklar där. Utifrån dessa samband har en modell framtagits, som utifrån vägens profil beräknar färdvibrationen för cyklisten.