Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Studioinspelning - Sida 1 av 1

Medhörning i studio

I denna uppsats undersöker jag hur musikerns prestation påverkas av medhörningen. Jag har inriktat mig på sångare och sånginspelning i studio. I undersökningen har jag använt mig av tre informanter som fick sjunga till fem olika mixar i medhörningen. Jag analyserade sedan deras intonering, rytmisering och sångstyrka. Resultaten av undersökningen blev att intoneringen till viss del påverkas av medhörningen, rytmiseringen och sångstyrkan påverkas i hög grad av medhörningen..

Att prestera i studio: En studie om studioinspelning ur en sångares perspektiv

Jag har skrivit om inspelning av sång i studiomiljö ifrån mitt perspektiv som sångerska och även genom en intervju med en producent som ofta spelar in sång.Syftet med arbetet var att jag och andra sångare ska få en inblick i hur det kan kännas att arbeta med sånginspelning, hur man kan undvika nervositet och nå ett så bra sångresultat som möjligt. Jag har beskrivit min egen upplevelse när jag under en månad sjöng på en skivinspelning och reflekterat över de problem som uppstod. Alla låtar är skrivna och producerade av mig och mina medmusiker i Distant Crown. I resultatet tar jag upp hur det gick efter de förutsättningar vi hade med skivinspelningen och hur viktigt det är att våga..

Kreativt samspel i studiomiljö

Syftet med mitt examensarbete a?r att underso?ka och fa? insikt i vad man som jazzmusiker kan sto?ta pa? under en Studioinspelning av egna kompositioner. Vad kra?vs av en musiker/komposito?r na?r det ga?ller kommunikation med andra musiker fo?r att fa? igenom sina musikaliska intentioner?Under en dags inspelning med tva? professionella jazzmusiker spelade jag in tre egna la?tar med tre olika utga?ngspunkter. La?t ett, da?r musikerna fick allt noggrant noterat och beskrivet.

Triton ? Beneath Our Feet : att hitta ett sound till Tritons debutalbum

Syftet med mitt examensarbete har varit att skriva, arrangera och spela in musik till Tritons kommande debutskiva, Beneath Our Feet. Arbetet besta?r av tva? delar, en skriftlig del da?r jag redogo?r fo?r dels en sammanfattning av den fo?rberedande kursen 2012, som legat till grund och mo?jliggjort mitt arbete. Dels ocksa? huvudarbetet under 2013 da?r jag i egenskap av projektledare, producent och musiker genomfo?rt den Studioinspelning som utgjort va?rt ma?l.Den andra, konstna?rliga och klingande delen av mitt arbete gestaltas av de 8 la?tinspelningarna jag tillsammans med Triton a?stadkommit i Studio 2 pa? KMH..

Komposition och arrangering för sologitarr

Syftet med detta sja?lvsta?ndiga arbete var att utveckla mina kunskaper inom komposition och arrangering fo?r solospel pa? gitarr. I studiesyfte har jag underso?kt traditionellt solospel fo?r gitarr, sa? kallad chord melody och ha?mtat inspiration och ide?er fra?n inspelningar av tongivande gitarrister. Med den utga?ngspunkten har jag tittat pa? hur man vanligtvis harmoniserar fo?r gitarr i jazzgenren och experimenterat fo?r att hitta ett eget uttryck.

Popblåsarrangering: Arrangering för blåsinstrument inom popmusik

Den här uppsatsen behandlar en studie i hur man arrangerar för blåsinstrument inom popmusik. Arbetet avser arrangemang till 3 låtar för blåsmusiker och kompmusiker samt inspelning av arrangemangen i studio. Arbetet har genomförts med musiker från Piteå musikhögskola samt genom intervjuer med svenska professionellt verksamma arrangörer.Arrangemangen och inspelningarna genomfördes på Musikhögskolan I Piteå under vintern 2013.Det jag har kommit fram till i detta arbete är att det viktigaste när man skriver blåsarrangemang är hur man komponerar arrangemangen. När man instrumenterar arrangemanget är det viktigt att ta hänsyn till vilken genre man arrangerar för samt vilken nivå musikerna som ska spela arrangemanget är på. Av dom inspelningstekniker som finns föredrar jag att hela blåssektionen spelar in tillsammans.

"...men det här kommer ju inte att funka live!": En processbeskrivning av att översätta studioinspelad musik till konsert

Vid Studioinspelning av pop- och rockmusik bearbetas musiken ofta i efterhand. Det går att klippa i spåren, skapa loopar, lägga på instrumentspår i efterhand, lägga på effekter och mycket mer. Ett låtarrangemang kan lika gärna skapas vid mixningsprocessen i studion som i replokalen. Detta kan skapa en problematik när musiken sedan ska framföras på konsert. Vad gör man till exempel när en låt spelats in med åtta pålagda gitarrspår i studioversionen, men bandet bara har en gitarrist när den sedan ska framföras vid konsert? Jag har undersökt vilka problem och möjligheter som finns i ?översättningsprocessen? när studioinspelad musik arrangeras för livekonsert.

Input - output : låtskrivandes utveckling genom samspel

Det ha?r projektet handlar om att utveckla mitt la?tskrivande och vikten av att fa? ba?de input och output fra?n mina medmusiker och da?rigenom inspiration till att komponera och arrangera. Jag skriver la?tar i genren pop/singer-songwriter men da? jag sja?lv a?r violinist har jag valt att spela med bara stra?kinstrument och sa?ng. Bandet besta?r av mig som sjunger och spelar fiol, en cellist och en violinist som a?ven sjunger.

The Beatles i Sverige år 1963 : En studie om The Beatles studioinspelning på Karlaplan samt gruppens mottagande i media under samma turné

AbstractEllinor Nilsson: The Beatles i Sverige år 1963. En studie om The Beatles radioinspelning på Karlaplan och gruppens mottagande i media under samma turné [The Beatles in Sweden 1963. A study of The Beatles? radio recording on Karlaplan and how the group was depicted in Swedish media during the tour]. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap, examensarbete 15 högskolepoäng, 2012.In October 1963 The Beatles started their first tour abroad, which took place in Sweden.

Att spela in tramp i studio: En studie om studioinspelning av fotsteg i snö

The complex sound of someone walking in snow aren't easy to create in a studio. The best way to get the sound is to go out on a surface with real snow and record the footsteps there, but it is a complex procedure to get the right sound on the snow because snow sounds different in various temperature and various kinds of snow. It is important to find the right kind of snow to get the right sound on the foot steps. In a studio, the foley artist can create the sound of footsteps in snow by walking on different kind of material, like potato flour, coarse salt or corn flakes, the question is how realistic this materials sounds and what temperature on the snow they sound like. The results shows that the real snow (warm and cold snow) sounds most realistic and the potato flour sounds like warm and wet snow, the corn flakes some think sounds like cold snowwhile others think that it doesn't sound like snow at all and the coarse salt sounds like snow when it is around -10°C in the air, they all sounds similar in realism compared to each other.

Trumstämning : Spänningen bakom tonala trummor

I detta arbete har jag undersökt hur man kan stämma trumsetets trummor på olika sätt, med störst vikt på pukornas tonalitet. Jag har undersökt, genom inspelningstester, vad det är som avgör om trummorna blir välljudande i olika musikaliska sammanhang. Jag har genomfört inspelningstester i studio, som representerar de olika typer avstämningssätt och undersökt dessa i fyra olika genrer. De olika stämningssätten har i sintur varierande toner, intervallförhållanden och resonanstider (den tid det tar för trumman att ringa klart). Detta för att kunna jämföra de olika stämningssätten.

Studie i en studio - Undersökning av producenter och gitarristers syn på studioinspelning av elgitarr.

As I recently started to record in a studio, I almost immediately came to the conclusion that getting the right sound is not easy. I became curious about my recording procedure. What did I do wrong? How to place the microphone? Use of equipment? How is it possible to modify the sound afterwards? Are there any special methods that are commonly used among producers and/or guitarists? My thoughts ended up in a question ? What do producers and guitarists think of the guitar sound during a recording session in relation to the final production? In my research I interviewed two producers and two guitarists about guitar recordings. The results show that the quality of the guitar sound is in relation to production and style of music.