Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Snus - Sida 1 av 2

Evaluating the effects of a tax increase : how the Swedish demand for snus will react to the new tax increase proposed by the government

This thesis deals with the concept of how price affects demand for a good by estimating various price elasticities of demand for snu sold in Sweden. Information was gathered on price development for Snus and cigarettes as well as sales data from Swedish Match, the largest supplier of Snus in Sweden. Income-, price- and cross-price elasticities were estimated based on log-log regression. Results show that Snus is an inelastic good since the coefficient for price of Snus was -0.536. This proved that a 1% increase in price causes a 0.536% decrease in quantity demanded.

Fusion och Organisationskultur : En studie på Skruf Snus AB

Mergers between companies has become more and more common in Sweden and in the rest of the world with the motive to increase the competitive strength in the current markets and has an important role within organisational development of companies. When organisations merger there is not only buildings and objects that are put together but also their individual organisational structures, people, values and cultures. This can be a difficult process and can affect many people in how they think conscious as well as unconscious, feel and react.The purpose of this thesis is to gain a deeper understanding of how employees are affected following a merger when changes in the organisational culture come up, and how these changes are expressed.This thesis is delimited to investigate only one company, Skruf Snus AB and only focus on their business and employees in the region of Stockholm. The thesis contains a qualitative investigation with semi structured interviews that has been carried out with eight employees at Skruf Snus AB. The thesis is partly based on a model of Schein which describes the different levels in organisational culture and partly on some theories about reactions to change in relation to the integration between the employees following a merger.The results of the investigation indicate that with a merger the whole organisational culture is affected and therefore also the employees.

Alkohol- och tobaksvanor inom fotboll : En jämförelse mellan alkohol- och tobaksvanor inom olika divisioner i herrfotboll

AbstractThe purpose of this study is to examine alcohol and tobacco habits in men's soccer in the in Sweden and compare those habits in different divisions. The method we used in the study was aquantitative survey report. Two teams participated in the survey, one team from the fifth divisionand one from the second division. The respondents (n=34) are born between 1977 and 1996. The results turned out to be very interesting because it both confirm and denies our hypothesis that players in higher divisions use less tobacco and alcohol than players in lower divisions.

Tobaksvanor och uppfattningen om tobakens påverkan i munhålan bland grundlärarstuderande

Syfte: Syftet med studien var att kartlägga tobaksvanor och uppfattningen om tobakens påverkan i munhålan bland grundlärarstuderande.Material och metod: En tvärsnittsstudie med kvantitativ design genomfördes i form av en enkätundersökning. Enkäten delades ut till 76 grundlärarstudenter där samtliga valde att delta.Resultat: Resultatet visade att det var 13 respondenter som rökte och 4 som Snusade, varav en var blandbrukare av Snus och cigaretter. Debutåldern för rökning var mellan 11-20 år och för Snusning mellan 16-20 år. Den övervägande delen av respondenterna hade uppfattningen att tobak har någon form av påverkan i munhålan. En stor del av respondenterna uppfattade att rökning har en mycket stor betydelse för att utveckla tillstånden dålig andedräkt (73,3%) och missfärgning av tänderna (78,9%), medan majoriteten av respondenterna uppfattade att missfärgning av tänderna (82,7%) har en mycket stor betydelse vid användningen av Snus.Slutsats: Resultatet visar att det var fler tobaksanvändare i denna studie i förhållande till tobaksvändningen i övriga Sverige.

Design av kyl för snus

I den här rapporten redogörs för det arbete som syftar till att formge och konstruera en Snuskylare anpassad till Skruf Snus AB: s företagsprofil. Produkten har tagits fram i samarbete med företaget för att ge dem en innovativ och exklusiv kyl som särskiljer deras kylare från sina konkurrenters. Kylaren skall rymma 50 dosor Snus ur deras vita serie som innehåller fem olika sorter och hålla en temperatur mellan +4°C och +8°. Produkten skall kunna användas på krogar, barer, restauranger, hos tobakshandlare och i butiker. Arbetet har följt en systematisk problembehandling formulerad utifrån befintliga teorier.

Snusets effekter på aeroba processer och energiomsättning under fysiskt arbete

Syftet med föreliggande studie var att undersöka effekterna av ett längre uppehåll från tobaks- och nikotinbruk på maximal aerob effekt och energiomsättning under submaximalt arbete hos regelbundet Snusande personer. Metod23 Snusare (18 män, 5 kvinnor) undersöktes före och efter >6 veckors uppehåll från Snus (SSP). Försökspersonerna genomförde ett stegrande submaximalt arbete på cykelergometer, ett maximalt löptest och ett uthållighetsarbete bestående av 60 minuter cykling på 50 % av VO2max. Syreupptag (VO2), ventilation (VE), subjektivt skattad ansträngning på Borgs RPE-skala (RPE), hjärtfrekvens (HF) och blodtryck (BT) mättes. Blodprov togs för analys av kotinin, laktat [HLa], blodglukos och fria fettsyror (FFA) i vila och under arbete. ResultatSubmaximalt VO2 och energiomsättning påverkades inte av >6 veckors uppehåll från Snus. VE, respiratorisk kvot (RQ), blodglukos och RPE var oförändrade under det stegrande submaximala arbetet.

En analys av en mattestuga : - elever med matematiksvårigheter

Mergers between companies has become more and more common in Sweden and in the rest of the world with the motive to increase the competitive strength in the current markets and has an important role within organisational development of companies. When organisations merger there is not only buildings and objects that are put together but also their individual organisational structures, people, values and cultures. This can be a difficult process and can affect many people in how they think conscious as well as unconscious, feel and react.The purpose of this thesis is to gain a deeper understanding of how employees are affected following a merger when changes in the organisational culture come up, and how these changes are expressed.This thesis is delimited to investigate only one company, Skruf Snus AB and only focus on their business and employees in the region of Stockholm. The thesis contains a qualitative investigation with semi structured interviews that has been carried out with eight employees at Skruf Snus AB. The thesis is partly based on a model of Schein which describes the different levels in organisational culture and partly on some theories about reactions to change in relation to the integration between the employees following a merger.The results of the investigation indicate that with a merger the whole organisational culture is affected and therefore also the employees.

Tobaksanvändning hos en grupp meniga och specialistofficerare på ett av Försvarsmaktens Livregementen i Sverige : Enkätstudie

Introduktion: Socialstyrelsen (2013) visade i sin senaste rapport att 24,3 % av Sveriges befolkning använde sig av tobak dagligen i åldern 16-84. Tobaksbrukets inverkan på den orala hälsan visade på en ökad risk för parodontit. Internationella studier har visat att tobaksbruket hos meniga och specialistofficerare är omfattande och dess form varierar beroende på anställningsgrad och livsstilsfaktorer. Den orala hälsan påverkar individens livskvalitét och den allmänna hälsan i övrigt.Syfte: Beskriva tobaksbruket och upplevelsen av den orala hälsan bland en grupp meniga och specialistofficerare vid en försvarsenhet i Sverige.Frågeställningar: Vilken tobaksform förekommer? Finns det speciella tillfällen för tobaksbruk? Hur upplevs den orala hälsan?Metod: EnkätstudieResultat: Av de 52 som deltog i studien brukade 24 (46 %) tobak.

Positionering av en marknadsledare - en fallstudie av Swedish Match AB på den svenska snusmarknaden

Sammanfattning Titel ?Positionering av en marknadsledare ? en fallstudie av Swedish Match AB på den svenska Snusmarknaden? Seminariedatum Måndagen den 17 januari 2005 Ämne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare Ida Lundgren, Peter Nilsson och Jessica Svahn Handledare Christer Kedström Nyckelord Positionering, Marknadsledare, Swedish Match AB, Snus, Porters fem konkurrenskrafter. Syfte Syftet med uppsatsen är att utforska teorier beträffande positioneringen av en marknadsledare för att senare undersöka hur ett sådant företag arbetar med positionering i praktiken. Detta genom att studera fallföretaget Swedish Match AB och jämföra dess tillvägagångssätt med den teori författarna studerat i syfte att utröna huruvida skillnader existerar mellan teori och praktik i just detta specifika fall. Vi har även för avsikt att komma med konstruktiv kritik och förslag på hur Swedish Match eventuellt kan förbättra sitt positioneringsarbete.

Skogsskötsel och viltvård i skog med höga naturvärden : Förslag på naturvärdesskapande skogsskötsel- och viltvårdsåtgärder på Fortifikationsverkets fastighet Bubbetorp 1:7 i Karlskrona

Uppsatsen handlar om naturvärdesskapande skogsskötsel och vildvårdsanpassat skogsbruk på skogsfastigheten Bubbetorp1:7 som ägs av Fortifikationsverket. Fastigheten används idag som övningsområde för militära övningar. Naturvärdesskapande skogsskötselåtgärderna har kommit fram genom en inventering av det berörda området som i uppsatsen har namnet Snus-området. Området har en areal på 64 ha och består till största del av ädellövskogar vilka har rika insektsliv. Viltvårdsanpassat skogsbruk innebär skapande av foder i skogsbruket är något som förvaltaren av fastigheten Bubbetorp1:7 kan använda sin planering för skogsskötselåtgärder, men även applicera på andra fastigheter som förvaltas av fortifikationsverket för att gynna vilda djur..

Swedish Match : Hur kan Swedish Match kommunicera under lagstiftade marknadsföringsförbud?

Den rådande lagstiftningen kring marknadsföring av tobaksprodukter skapar problematik för Swedish Match och försvårar dess mediekommunikation. Syftet med denna uppsats är att undersöka Swedish Match marknadsföringsstrategi för produktkategorin Snus, genom en modell som omfattar Porters fem konkurrenskrafter, olika alternativa kommunikationskanaler samt Carrolls CSR-pyramid. Det metodologiska tillvägagångssättet var kvalitativt och innefattade personliga intervjuer som sedan analyserades och triangulerades. Undersökningens resultat visade bland annat att de fem konkurrenskrafterna har olika betydelse för Swedish Match marknadsföringsstrategi och att en aktiv konkurrens driver företaget till innovativa lösningar och utveckling. Dessutom framkom vilka kommunikationskanaler som finns tillgängliga för Swedish Match, samt att CSR är en del i företagets interna marknadsföring..

Den genuskonstruerade missbrukaren : En kvalitativ studie i samarbete med Stockholms narkotikarotels ungdomssektion

Vår studie är utförd i samarbete med Stockholms narkotikarotels ungdomssektion (SNU). Syftet med studien är att skapa förståelse för och åskådliggöra de föreställningar som gör att SNU har svårt för att identifiera unga missbrukande tjejer i sitt arbete. "Hur upplever SNU att unga missbrukande tjejer och killar skiljer sig åt?" samt "Varför upplever SNU det svårare att identifiera tjejer?" lyder frågeställningarna i studien. Det teoretiska ramverk och den tidigare forskning som har använts för att besvara frågeställningarna tar sin grund ur ett genusperspektiv.

Snus och dosor - Förpackningsdesign, märke och identitet

The purpose of this essay was to examine the packaging design´s communications related to the colloquially brand's symbolic capital and how they became meaningful through experience and perceptions that led to the identification processes in the consumer society. There were eight interviews of snuff users who became my main collections materials. My theoretical framework was discourse psychology´s emphasis on language and Bourdieu´s concept provided important tools in the analysis of the material.I could highlight that packaging design and the brand had influenced the informants and given them symbolic beliefs and what it meant to sniff a certain brand. Color, brand awareness and price were crucial in choosing where the informants attributed themselves the cans symbolic values to their identity. It could be inferred high and low status perceptions based on stereotypes in the design itself..

Snusets påverkan på balans : skillnad i posturalt svaj hos dagligsnusare före och efter uppehåll från snusbruk

SyfteSnusandet har ökat de senaste åren, särskilt bland kvinnor och yngre personer och till flera samhällsgrupper. Rökning har under många år genomgått rigorös forskning och därigenom bevisats vara förenat med ohälsa. Däremot är forskning på Snusanvändandets hälsoeffekter eftersatt. En fysiologisk effekt som föreslagits av långvarigt Snusande är påverkan på balans (posturalt svaj). Uppsatsens huvudsyfte är att undersöka effekten på balans av ett långvarigt (sex veckor) uppehåll från Snus i en grupp av dagligSnusare. MetodI studien genomförde dagligbrukare av Snus (n=13) tester av posturalt svaj före och efter sex veckors uppehåll från Snus.

Efterfrågan på beroendeframkallande varor : En studie om hur efterfrågan på snusprodukter har reagerat på prisökningar i Sverige mellan 1999-2009

Denna uppsats behandlar de relativa prisökningar som skett för Snusprodukter i Sverige och vill undersöka om dessa har lett till minskad efterfrågan som nationalekonomisk teori föreslår. Utifrån teori och tidigare forskning har en efterfrågemodell konstruerats för att möjliggöra en statistik undersökning.Variablerna som ingår i modellen är inhämtade från Statistiska centralbyråns prisenhet och Swedish Match AB och inkluderar prisuppgifter för varor, försäljningsstatistik och disponibel inkomst under tidsperioden 1999-2009.Resultaten från regressionsanalyser för tidsseriedata visar på att de ökade priserna har haft en negativ inverkan på efterfrågan på Snus under den gällande tidsperioden, men att denna effekt varit förhållandevis liten..

1 Nästa sida ->