Sök:

Positionering av en marknadsledare - en fallstudie av Swedish Match AB på den svenska snusmarknaden


Sammanfattning Titel ?Positionering av en marknadsledare ? en fallstudie av Swedish Match AB på den svenska snusmarknaden? Seminariedatum Måndagen den 17 januari 2005 Ämne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare Ida Lundgren, Peter Nilsson och Jessica Svahn Handledare Christer Kedström Nyckelord Positionering, Marknadsledare, Swedish Match AB, Snus, Porters fem konkurrenskrafter. Syfte Syftet med uppsatsen är att utforska teorier beträffande positioneringen av en marknadsledare för att senare undersöka hur ett sådant företag arbetar med positionering i praktiken. Detta genom att studera fallföretaget Swedish Match AB och jämföra dess tillvägagångssätt med den teori författarna studerat i syfte att utröna huruvida skillnader existerar mellan teori och praktik i just detta specifika fall. Vi har även för avsikt att komma med konstruktiv kritik och förslag på hur Swedish Match eventuellt kan förbättra sitt positioneringsarbete. Metod Kvalitativ metod i form av kontakter med Swedish Match och intervjuer med ett trettiotal svenska snuskonsumenter. Därtill används litteratur och Internetbaserade källor för att uppfylla det explorativa syftet. Teori Positionerings- och marknadsledarteori, Low involvement samt Porters branschstrukturanalys. Empiri Vi redogör för resultaten från intervjuerna med snuskonsumenter samt med representanten från Swedish Match. Det ges en bakgrund och historik till snusets, såväl som fallföretagets utveckling på den svenska marknaden. Slutsatser Det finns flera teorier beträffande hur en marknadsledare bör positionera sig, som bland annat härstammar från Ries och Trout och Andersson. Swedish Match använder sig av ett aktivt positioneringsarbete. Företagets sätt att arbeta baseras dock inte på explicita teorier, utan snarare på medarbetarnas kompetens. I praktiken innebär detta dock att arbetet på många punkter stämmer överens med etablerad teori. Viktigt att påpeka är dock att det för företaget gäller att inte bli marknadsnärsynt och att kontinuerligt arbeta för att försvara sin ledarposition.

Författare

Ida Lundgren Peter Nilsson Jessica Svahn

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..