Sök:

Sökresultat:

107 Uppsatser om Restaurangbranschen - Sida 1 av 8

Ekonomisk brottslighet - ett sätt att överleva? : En studie inom Hotell- och Restaurangbranschen

Den ekonomiska brottsligheten är ett allvarligt samhällsproblem där stat och kommuner går miste om skatteinkomster. Ekonomiska brott förekommer i en rad olika branscher, där det oftast är lätt att etablera sig som företagare. Hotell- och Restaurangbranschen är den bransch som är särskilt utsatt för ekonomisk brottslighet.Syftet med denna uppsats är att mot bakgrund av avgjorda domar gällande ekonomiskt brottslighet i Hotell- och Restaurangbranschen, analysera om ekonomisk brottslighet är rationell samt belysa motiven till ekonomisk brottslighet.Efter att ha analyserat motiven till ekonomisk brottslighet kom vi fram till att ekonomisk brottslighet inom Hotell- och Restaurangbranschen är ett rationellt val..

Motivationens pussel : Vad passar vart?

Motivation kräver engagemang, mål och att ha kunskap att agera. En anställd behöver alla tre delarna för att bli motiverad. I hotell- och Restaurangbranschen är det viktigt med motiverade anställda, då de är organisationens ansikte utåt.Syftet med studien var att undersöka hur motivation fungerar och bör användas inom hotell- och Restaurangbranschen.Fem vetenskapliga artiklar i ämnet valdes ut, studerades och diskuterades med avsikt att besvara syftet.Det visade på hur betydande det är för en organisations framgång att motivera sin personal för att de skall viljastanna kvar i branschen.Slutsatsen visade att hotell- och Restaurangbranschen är beroende av motiverade och engagerade anställda. Det är dessa anställda som bemöter och ger service till gästen..

Utbildning kontra arbetslivserfarenhet- En undersökning om hotell- och restaurangbranschen samt RHS studenters åsikterDatum:

Bakgrund: Hotell- och Restaurangbranschen är dålig på att anställa personer med eftergymnasiala utbildningar med inriktning på hotell och restaurang, de prioriterar istället individer som har mycket arbetslivserfarenhet. Det beror på att branschen är praktisk och att åsikten att yrkeskunskapen kan läras ut på golvet fortfarande är stark.Syftet:Syftet är att undersöka hur studenter som examinerades 2010 från Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan Örebro Universitet, uppfattar den utbildningen de genomgått.Metod: Dessutom kommer uppsatsen innehålla åsikter och tankar från före detta studenter som examinerades sommaren 2010 från Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan, Örebro universitet. Resultatet bygger på tre intervjuer med yrkesverksamma personer från hotell- och Restaurangbranschen, samt tio besvarade enkäter från före detta studenter från RHS.Resultatet: visar på att hotell- och Restaurangbranschen prioriterar arbetslivserfarenhet före eftergymnasiala utbildningar dock är utbildning viktigt för att arbeta sig upp inom företaget. De tidigare studenterna instämmer och anser att RHS utbildningar bör utveckla sina ledarskapskurser för att studenterna ska få större möjligheter inom hotell- och Restaurangbranschen.Slutsats: Om en individ vill arbeta sig upp inom hotell- och Restaurangbranschen går det snabbare om personen har en universitet/ högskoleutbildning i bagaget..

Revision inom restaurangbranschen : Hur revisorn söker kontroll över kontanthanteringen och hur den interna kontrollen sköts i en utsatt bransch.

SyfteSyftet med denna uppsats är att undersöka hur revision av företag inom Restaurangbranschen ser ut och få ökad förståelse för svårigheterna. Dess syfte är även att söka information om hur den interna kontrollen sköts i företag inom Restaurangbranschen. Denna studie skall presentera intressanta åsikter om hur revision inom Restaurangbranschen kan underlättas. Bakgrund:    Att bevaka företagets tillgångar kan vara ett problemområde vilket kan existera i samtliga verksamma företag. Hos dessa utgör oftast intäkterna den största posten i företaget och det är därför viktigt att företaget har kontroll på denna post. Restaurangbranschen är en av de mest fuskbenägna branscherna, detta visar Skatteverkets granskning.

Varför hamnar invandrare inom restaurangbranschen : En studie av 5 invandrares väg till deras liv inom restaurangbranschen i Umeå City

Denna uppsats behandlar ämnet studie- och yrkesvägledning med syfte att redogöra och få en förståelse varför invandrare tenderar att hamna inom Restaurangbranschen. För att uppfylla detta redogör uppsatsen för hur vägen till restaurangägare har sett ut för fem personer i centrala Umeå. Uppsatsen syftar huvudsakligen till att förstå varför dessa restaurangägare valde Restaurangbranschen istället för andra alternativ som finns i samhället.Studien har genomförts med fem intervjupersoner med fokus på ett antal specifika intervjufrågor för att komma underfund med deras arbetsval. Litteratur har studerats för att få en inblick i ämnet om studie- och yrkesvägledning, Restaurangbranschen, samt invandrares val i Sverige gällande arbetsmarknaden.Rapporten fyller ut ett gap inom ett outforskat ämne. Ett flertal rapporter visar att större delen av män, med härkomst från mellanöstern, är ägare av restauranger i Sverige, orsaken till detta är det område denna rapport fyller ut.

Vad har fackprovet för betydelse för gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram och för ett antal reprensentanter i hotell- och restaurangbranschen?

Syftet med arbetet är att förstå vilken betydelse ett fackprov har för ett antal lärare på hotell- och restaurangprogrammet och för ett antal reprensentanter i hotell- och Restaurangbranschen. Det är en kvalitativ undersökning. Sammanfattningsvis har det ingen betydelse för branschen och en varierad betydelse för skolorna..

Tack för underbar service! Vad som motiverar serveringspersonal i restaurangbranschen

Många teorier utgår från att det går att åtskilja inre och yttre motivation, då den inre förklarar drivkrafter och behov som leder till handling, och den yttre beskriver hur omständigheter som belöningar och respons påverkar motivationen. Våra intervjuer har påvisat att uppdelningen mellan inre och yttre inte lämpar sig inom Restaurangbranschen, då den ena skapar förutsättningar för den andra. De problem som inleder uppsatsen har fått en ny betydelse, då vi fått insikt att problemen istället är faktorer som hjälper branschen framåt genom motiverad personal. Det är därför högst relevant att ledare är väl insatta i vad det är som driver dess serveringspersonal, för att sedan med hjälp av yttre motivation ytterligare stimulera och utveckla och därav skapa en motiverad personalstyrka för att arbeta enligt restaurangens intresse..

Attityder och normer kring alkohol i restaurangbranschen - en sociologisk kvalitativ studie om anställdas upplevelser

Denna C-uppsats i sociologi studerar hur anställda i Restaurangbranschen upplever den rådande alkoholkulturen och dess eventuella konsekvenser. En studie gjord av STAD 2008/2009 rapporterade att en övervägande del av de anställda inom Restaurangbranschen har problematiska eller åtminstone riskfyllda alkoholvanor. Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur individerna som själva arbetar inom branschen förhåller sig till alkohol. Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som metod där fem anställda inom branschen har intervjuats om sina upplevelser med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Vi tog reda på hur de anställdas syn och attityder ser ut i förhållande till alkohol inom Restaurangbranschen samt om de upplevde någon form av konsekvens för de som har en avvikande syn.

En studie om vilken inverkan anställdas självledarskap och arbetstillfredsställelse har på personalomsättningen i restaurangbranschen

Självledarskap beskrivs vara en process där en individ utifrån sin egen förmåga påverkar och influerar sig själv för att kunna hantera olika situationer som den utsätts för. Tidigare forskning visar på att självledarskapsstrategierna har en inverkan på inre och yttre arbetstillfredsställelse. Forskningen visar även på att arbetstillfredsställelse har en inverkan på personalomsättningen. Syftet med den här studien är att få en förståelse om anställdas självledarskap inverkar på personalomsättningen i Restaurangbranschen genom att analysera arbetstillfredsställelse som en länk mellan självledarskap och personalomsättning. Restaurangbranschen är en bransch med hög personalomsättning som står inför utmaningen, hög tillväxt i framtiden.

Psykosocial arbetsmiljö och personalomsättning i restaurangbranschen

Denna kandidatuppsats behandlar ämnet psykosocial arbetsmiljö och personalomsättning i Restaurangbranschen. Restaurangbranschen har den högsta personalomsättningen av alla svenska branscher. Då forskningen angående branschens arbetsförhållanden ur personalens perspektiv är relativt outforskad i dagsläget blir det angeläget att undersöka deras uppfattning om den psykosociala arbetsmiljön. Syftet är, därmed, att undersöka hur anställda på några à la carte-restauranger uppfattar den psykosociala arbetsmiljön samt om det har något samband med restaurangernas personalomsättning. Populationen för studien är à la carte-restauranger i Stockholms innerstad.

Sänkt restaurangmoms       : Hur många jobb skapades?

År 2012 sänktes momsen på restaurang- och cateringverksamhet från 25 % till 12 %.Huvudsyftet med denna sänkning var att öka sysselsättningen i Restaurangbranschen.Liknande momssänkningar har tidigare gjort på flera håll i övriga Europa. Denna studies syfteär att utvärdera om denna momssänkning har ökat sysselsättningen och så fall i hur stor grad.För att skatta denna effekt har en difference-in-difference modell använts. Studien kommerfram till att det troligtvis har skett en ökning av sysselsättningen i Restaurangbranschen menhar svårt att vissa precis hur stor denna ökning har varit..

Förväntningar på ledare inom restaurangbranschen

Uppsatsen syftar till att undersöka förväntningarna hos framtidens arbetskraft och dess tankegångar gällande ledarskap inom Restaurangbranschen. I bakgrunden behandlas bland annat ungdomsledarskap. Där är det likt många andra ledarskapsteorier viktigt att vara en förebild och på ett humanistiskt sätt leda en grupp till framgång. Empirin införskaffades genom en enkätundersökning på hotell- och restauranggymnasieelever i årskurs tre. Resultatet visar att egenskaper som efterfrågas av eleverna är en ansvarstagande ledare som värderar teamkänsla och är en lagspelare.

Motivation i restaurangbranschen - En studie utifrån Herzbergs Tvåfaktorteori samt Adairs Åttastegsmodell

Denna uppsats behandlar medarbetares motivation inom Restaurangbranschen. Restaurangbranschens höga personalomsättning i Sverige idag beror bland annat på att branschen fortfarande ses som en genomfartsbransch med låg status. Dålig arbetsmiljö och en personalintensiv bransch i kombination med krävande yrken har präglat Restaurangbranschen genom historien som bland annat har visat sig genom låga grundlöner med liten löneutveckling, i förhållande till andra branscher samt att anställningstryggheten ofta är låg. Uppsatsens teorier och empiri bygger på och utgår ifrån Herzbergs Tvåfaktorteori som beskrivs genom motivations- och hygienfaktorer samt Adairs teorier om motivation och ledarskap genom hans 50/50-regel samt åttastegsmodell. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som främst motiverar medarbetare i kök, servering/bar och disk i sitt dagliga arbete på sin arbetsplats.

Kassaregisterlagen : En studie i kassaregisterlagens effekter

Titel: Kassaregisterlagen ? En studie i Kassaregisterlagens effekterInledning: Idag skrivs det mycket i tidningar och media om skattefusk i Sverige. Undersökningar har visat att skattefusket är väldigt omfattande inom branscher med kontanthandel. Staten har infört en ny lag som ska bekämpa skattefusket inom kontant handel. En överrepresenterat bransch vad gäller skattefusk är Restaurangbranschen.

Redo för anställningsbarhet efter gymnasiets Hotell & Restaurangprogram. En undersökning om hur arbetsgivare och utbildare ser på gymnasieelevers anställningsbarhet

Hotell & Restaurangprogrammet på gymnasiet är en yrkesförberedande utbildning och ger eleverna grundläggande fackkunskaper inom kök och servering. Som utbildare skall vi förutom att förmedla fackkunskaper också förmedla en förståelse för hur det ser ut på en arbetsplats och vad som förväntas av eleverna på arbetsmarknaden och bedöma detta. Vi skall göra eleverna anställningsbara inom serviceyrkena i Hotell & Restaurangbranschen och vad krävs det då för att göra dem anställningsbara? Skolverkets styrdokument (Gy2000:09; Lpf94; SFS 1985:1 100) påpekar att i bedömningar får ingen hänsyn tas till elevens personlighet. Å andra sidan skall vi utbildare på Hotell & Restaurangprogrammet utbilda eleverna till en anställningsbarhet inom en krävande servicesektor.

1 Nästa sida ->