Sök:

Sökresultat:

693 Uppsatser om Prototyp - Sida 1 av 47

Prototyp som stöd åt implementeringen

Programvaruutveckling lider idag av stora problem och många av problemen är kopplade till hur krav samlas in och hanteras. Ett sätt att underlätta kravinsamlingen och att öka kommunikation med kund är att ta fram en Prototyp, vilket är en konkret representation av programvaran som ska tas fram. När kravutvinningen har kommit tillräckligt långt kan denna Prototyp användas som en del av en kravspecifikation. En vanlig form av kravspecifikation är ett dokument, men även en (exekverbar) Prototyp kan vara en effektiv representation av programvaran som ska tas fram.I detta arbete undersöks det vilka problem som kan uppstå då en Prototyp används som en del av en kravspecifikation. Problem identifieras i litteraturen och intervjuer utförs för att undersöka vilka problem som finns i praktiken.

ANALYS OCH KONSTRUKTION AV SWITCHADE NÄTAGGREGAT

I dagens samhälle utvecklas tekniken snabbt, allt ska bli mindre och samtidigt ska mer funktioner byggas in. På grund av detta blir stora komponenter som toroidtransformatorer allt mindre önskavärda. Men går det att ändra designen till ett mindre switchat nätaggregat problemfritt?Denna rapport kommer gå igenom grundläggande teori för att förstå hur ett switchat nätaggregat fungerar, samt beskriva momenten i framtagningen av en Prototyp. Rapporten tar även upp moment som beskriver hur mätningar av elektromagnetiska störningar genomförs.Vi kommer se att jag lyckas ta fram en fungerande Prototyp som fungerar inom kravspecifikationen.

Display Interface Serializer : seriell förlängning av displaygränssnitt

Detta ingenjörsarbete är utfört hos Syntronic Research and Development AB i Gävle och går ut på att undersöka möjligheten att separera en display-modul från sin styrande processor-krets samt att skapa ett generellt gränssnitt för att möjliggöra ett enkelt utbyte av display-moduler. Detta har genomförts genom att konstruera en Prototyp, baserad på en så kallad serializer / deserializer-lösning.En förstudie har genomförts där lämpliga komponener valts ut för uppgiften och olika lösningar vägts mot varandra. En Prototyp har sedan konstruerats, mönsterkort har tillverkats men tyvärr inte monterats (på grund av ett logistiskt missöde). Resultatet är, förutom ovan nämnda begränsning, en Prototyp som väl uppfyller de specifikationer som anges i uppdragsbeskrivningen.Flera förslag till vidareutveckling presenteras som kan utöka funktionaliteten..

Digital tentamen på läsplattor

Syftet med detta projekt är att skapa en Prototyp för ett digitalt tentamenssystem, där studenterna skriver tentamen med hjälp av läsplattor, samt utvärdera vilka fördelar och nackdelar ett sådant system skulle kunna medföra.Huvudfokuset för detta projekt var att utveckla en Prototyp för ett digitalt tentamenssystem med stöd för bland annat automatisk rättning, kompilering och automatisk evaluering av programspråksfrågor. Vi försöker samtidigt bibehålla de positiva aspekterna av ett analogt system, som till exempel möjlighet för både lärare och elev att uttrycka sig genom frihandsritning.Denna studie har visat att det finns många fördelar för både studenter och lärare med en övergång till ett digitalt tentamenssystem samt att man med små medel kan skapa en fungerande Prototyp av ett sådant system..

Soundvolume 2.0 : En prototyp för ljuddesign i spel

Efter fyra månader som ljudpraktikant på det svenska spelföretaget Starbreeze i Uppsala, var det dags att ta steget vidare i ytterligare fyra månader. Från ljuddesign till scriptning, idéer och tankar, samt en inblick i hur scriptning fungerar. Detta arbete handlar om framtagandet av en ljuddesign-Prototyp åt ett externt företags framtida spelprojekt. En utveckling som från början var tänkt att öka kunskaperna om scriptning, och att skapa ett sammanhängande spelscenario, men som sedan utvecklades till att leda mycket längre. Förklaring: Ljuddesign = Ljudläggning av någon form, i detta fall spel.

Design av en webbutiks-prototyp med hjälp av användarbarhetsprinciper

Under de senaste åren har e-handel blivit vanlig bland folk i Sverige. Enligt en undersökning gjord av Statistiska centralbyrån nyttjade tre fjärdedelar av Sveriges befolkning i åldrarna mellan 16 till 74 år under perioden april 2011 till mars 2012, e-handel. Det har visat sig att användarvänligheten på en e-handelswebbplats kan vara bland annat en viktig faktor för ett framgångsrikt e-handelsföretag. Den största risken med att en kund får svårigheter att navigera i webbplatsen är att han/hon omedelbart lämnar den samt väljer att inte återbesöka den. Uppsatsen syftar till att designa en Prototyp för en nystartad webbutik som kallas för Goben Skal.

Utveckling av prototyp för e-tjänst till överklagningar

Den här rapporten beskriver ett examensarbete som har genomförts på uppdrag av Jordbruksverket i Jönköping. Uppdraget handlar om att ta fram en Prototyp av en e-tjänst för överklagningar med fokus på användbarhet mot användaren.Jordbruksverket är en statlig myndighet som arbetar med att uppfylla de övergripande målen för jordbruks- och livsmedelspolitiken i Sverige. En av Jordbruksverkets huvuduppgifter är att administrera de EU-stödpengar som betalas ut i samband med lantbrukssysslor.Jordbruksverket har funnit problem i överklagningar som kommer från lantbrukare som vill överklaga olika beslut. Överklagningarna är inte alltid helt kompletta vilket kräver mer arbete och tid för handläggningen av dem.Jordbruksverket vill därför undersöka möjligheten att införa en e-tjänst för att skicka in överklagningar. E-tjänsten ska kunna guida en användare igenom en överklagning så att den blir så korrekt och komplett som möjligt.Eftersom användarna har olika erfarenheter av att överklaga och med datorer har syftet med studien varit att utveckla en Prototyp av en e-tjänst som ska fokusera på användbarhet mot användarna.Den huvudsakliga frågeställningen är:Hur kan man utveckla en användbar e-tjänst med avseende på grafiskt och funktionellt gränssnitt mot användarna?Målet med studien är att ta fram en Prototyp på en e-tjänst utefter uppdragsgivarens krav och arbetets forskning på teorier kring användbarhet.Genomförandet av arbetet har till största delen följt Jordbruksverkets arbetsprocess.

Prototyp på webbgränssnitt av en orderläggningsmodul

FLB Logistik i Gävle är en lagerfirma som arbetar med lagerhållning och logistik åt andra stora företag. FLB har idag en webbsida där deras kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhåller. Problemet är att denna webbsida saknar en ?orderläggningsmodul?, en funktion där deras kunder kan lägga beställningar på pallar som de vill ha utkörda. Beställningar görs idag via e-post eller telefon till anställda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla beställningar manuellt i ett system.

Prototyp på webbgränssnitt av en orderläggningsmodul

FLB Logistik i Gävle är en lagerfirma som arbetar med lagerhållning och logistik åt andra stora företag. FLB har idag en webbsida där deras kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhåller. Problemet är att denna webbsida saknar en ?orderläggningsmodul?, en funktion där deras kunder kan lägga beställningar på pallar som de vill ha utkörda. Beställningar görs idag via e-post eller telefon till anställda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla beställningar manuellt i ett system.

Soundvolume 2.0 - En prototyp för ljuddesign i spel

Efter fyra månader som ljudpraktikant på det svenska spelföretaget Starbreeze i Uppsala, var det dags att ta steget vidare i ytterligare fyra månader. Från ljuddesign till scriptning, idéer och tankar, samt en inblick i hur scriptning fungerar. Detta arbete handlar om framtagandet av en ljuddesign-Prototyp åt ett externt företags framtida spelprojekt. En utveckling som från början var tänkt att öka kunskaperna om scriptning, och att skapa ett sammanhängande spelscenario, men som sedan utvecklades till att leda mycket längre. Förklaring: Ljuddesign = Ljudläggning av någon form, i detta fall spel. Scriptning = Enklare programmering, kan vara saker som händer eller saker man kan göra i spelet Nyckelord: Soundvolume 2.0, Starbreeze, ljuddesign, spel, sounddesign, 3D.


Automatiserad bemanningsoptimering

Det här examensarbetet berör definition och utveckling av ett regelverk och en Prototyp för automatiserad optimering av sjuksköterskors arbetsschema hos företaget Telefonakuten AB som bedriver sjukrådgivning dygnet runt åt bland annat landsting och försäkringsbolag. Examensarbetet genomfördes som en del i ett större projekt för ett bemanningsplaneringssystem där den automatiserade optimeringen var tänkt att ingå i en schemaläggningsdel. Problemet som den automatiserade optimeringen syftar till att lösa var dels att ledningen på Telefonakuten ville bättre anpassa sin bemanning mot sitt faktiska behov för att få bättre lönsamhet i verksamheten, dels att underlätta för administratörer på Telefonakuten då manuell optimering av arbetsscheman var mycket tidskrävande.Som mål för examensarbetet definierades att genom undersökning ta fram de schemaläggningsregler som optimeringen ska tillämpa, att implementera dessa som ett regelverk, att ta fram en Prototyp för en optimeringsfunktion samt att testa Prototypen. Arbetet genomfördes i en utredningsfas och en implementationsfas där den förstnämnda upptog större delen av tiden då problemställningen visade sig vara mer komplex än vad som först uppskattats.Resultatet av examensarbetet är att schemaläggningsregler har kunnat definieras, ett regelverk är implementerat och en Prototyp för optimeringen är skapad. Dock har testning av Prototypen ej genomförts så målen för examensarbetet är bara delvis uppnådda..

Användning av sociala medier för bakgrundskontroll vid rekrytering : En kartläggning av arbetsgivares användning av sociala medier inom rekrytering samt en förberedande prototyp av webbtjänst som kan förbättra denna användning.

En undersökning syftad till att ge en bild av hur arbetsgivare använder sociala medier inom sin rekrytering och hur detta användande skulle kunna förbättras. Baserat på en litteraturstudie samt en enkätundersökning gjord bland butiker i Visby centrum presenteras en Prototyp över en webbaserad tjänst ämnad för att underlätta rekryteringsprocessen genom att samla information om arbetssökande från sociala nätverk. Informationen skulle sedan kunna användas som ett komplement till, exempelvis, en arbetsintervju..

Utveckling av metod och prototyp för detektering av lastförskjutning

Denna rapport är resultatet av ett samarbete mellan Banverket och Luleå tekniska universitet. Rapporten behandlar ett projekt vars mål är att ta fram en Prototyp av en profildetektor. Profildetektorn ska kunna klara av ett detektera utstickande föremål från järnvägsvagnar samt fungera i vårt klimat med dess variationsrika klimatologiska förhållanden. Idag finns det inget system med tillräckligt god prestande som klarar av det besvärliga klimat vi har här i Norden. Ett av de större problemen med de system som testats hittills är att de inte klarar av att filtrera bort falsklarm som då uppstår.

Designförslag till applikation : Ett designförslag till gränssnittet av en applikation som innehåller farliga ämnen

Många företag och myndigheter vill och behöver ha en applikation av olika skäl. Det är dock svårt att komma igång, och det är en utmaning att få en applikation att bli lättanvänd och omtyckt av användarna. Det är mycket som en utvecklare behöver tänka på, och det finns många faktorer som på olika sätt kan påverka användarvänligheten.Syftet med den här kandidatuppsatsen i informatik är att göra ett designförslag till en applikation som myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) kan använda. Hela databasen ?Farliga ämnen? ska återfinnas i applikationen.

1 Nästa sida ->