Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Produktavveckling - Sida 1 av 1

Produktnedläggning : Två företags rutiner för avveckling av produkter

Produktnedläggning är ett sätt för företag att få bort produkter som inte presterar tillfredsställande. Tidigare studier har visat att företag med ordentliga rutiner kring Produktavveckling har kunnat tillgodogöra sig flera fördelar i form av bland annat bättre lönsamhet och försäljning. Ändå har forskning visat att de flesta företag inte har några formella rutiner för nedläggning av produkter och att produktnedläggning inte ses som lika viktigt som andra produktaktiviteter. Av den anledningen studeras i denna uppsats hur väl utvecklade rutiner två utvalda företag har för avveckling av produkter.Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två utvalda företags rutiner för produktnedläggning ser ut. Resultaten jämförs sedan med den teoretiska referensramen samt mellan företagen i fråga för att urskilja likheter och olikheter.Till denna uppsats har en kvalitativ metod använts för att klargöra hur företag går tillväga vid nedläggning av produkter. Genom intervjuer med AB Karl Hedin och Spendrups Bryggeri AB har empirisk data samlats in för att möjliggöra jämförelser företagen emellan samt med den teori som sammanställts.    De två studerade företagen har helt skilda förfaranden kring Produktavvecklingar.

Produktnedläggning : - En jämförande undersökning på fem ABB-bolag

Title:Product abandonment ? A comparative study of five ABB-units Level:Master thesis in Business administration, spring 2011.Purpose:The purpose of this paper is to through a comparative analysis examine how different companies, within the same group, works with product abandonment and what factors influence the process.Problem:How important is situational and product specific factors in a product abandonment process in which the organizational factors are constant?Method:This study is based on primary as well as secondary data where interviews represent the primary data. Interviews, following the same interview guide, were made with five companies within the same group.Result:The results from the empirical studies presented in the text below recurring themes derived from the framework.Conclusions:Our conclusions are that the importance of product specific factors is of significant matters in a product abandonment process, even when organizational factors are constant. We base that on that although the companies are within the same group, under the same strategic direction and constructed according to the same organizational structure the product abandonment process is different for the respective companies.Keywords:Product abandonment, product deletion, product elimination, weak products, ABB .

Avveckling av informationssystem : En kartläggning av motiv, beslut och praktiskt genomförande

Det är ingen nyhet att åtskilliga företag investerar betydelsefullt kapital i utveckling och underhåll av verksamhetsstödjande informationssystem som ofta är fundamentala för verksamhetens fortsatta funktion och överlevnad. Ett informationssystem har dock, precis som allt annat, en begränsad livslängd varför företag förr eller senare hamnar i en situation där dessa börjar ifrågasättas alternativt där nya systemlösningar uppmärksammas och övervägs.Den här uppsatsen behandlar avveckling av informationssystem, ett förhållandevis outforskat område som ofta beskrivs i begränsad omfattning i samband med systemlivscykelmodeller och systemförvaltning. Med anledningen av avvecklingens uppenbara existens i ett informationssystems livscykel är det tämligen häpnadsväckande att det inom den akademiska världen och i synnerhet informatiken inte tidigare studerats i nämndvärd omfattning. Är ämnet inte relevant att studera eller präglas det bara av ett allmänt ointresse? Frågan har tillsammans med ovanstående konstaterande bidragit till vår motivation att genom uppsatsen belysa området och kartlägga processen utifrån hur och varför avveckling genomförs.Med utgångspunkt i systemlivscykeln riktas fokus mot att redogöra för den slutliga avvecklingsfasen där ett brett spann av teori kring bland annat verksamhets- och Produktavveckling, systemförvaltning och organisatoriskt beslutsfattande samt empiriska studier bäddat för att komplettera tomrummet med ny kunskap.