Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Problemidentifiering - Sida 1 av 1

Turnaround Management - Nyckeln till framgång?

Titel: Turnaround management ? nyckeln till framgång? Författare: Maria Lejefors, Caroline Odell och Sofie Svensson. Handledare: Richard Ek och Bo Markulf. Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera de nyckelfaktorer som bidrar till ett framgångsrikt förändringsarbete inom en organisation. För att göra syftet mer operationaliserbart kommer vi att använda turnaround management som den lins vi betraktar syftet genom.

Utvecklande av en modell behjälplig vid problemdiagnostisering

Arbetet diskuterar olika aspekter av problemorsaker i företags interna och externa miljö. Vidare presenteras en modell som syftar till att vara ett hjälpmedel vid diagnostiseringsprocessen genom att kartlägga de huvudområden där förändringar som kan leda till nedgång inträffar..

Problemidentifiering och idéuppsnappning i kvalitetsarbetet - en undersökning av fortlöpande kvalitetsförbättring i butikskedjor

I retailbranschen krävs ett fokus på detaljer, och med snabba förändringar som en dominerande faktor, behöver dessa detaljer ständigt kvalitetsförbättras. I den allt hårdnande konkurrensen behövs ledare och medarbetare som ständigt tänker på organisationens behov. Problemet för detaljhandelns centraliserade butikskedjor kan vara att lyckas förankra förändring och kvalitetsförbättring för butiken i alla delar av företaget. Uppsatsen underbyggs av ett antagande att ett större fokus krävs på en initial fas i kvalitetsarbetet som vi har benämnt identifieringsfasen. Uppsatsens har ett ledningsperspektiv och syftet är att se hur retailföretag interorganisatoriskt kan bli bättre på att identifiera problem och tillvarata idéer i butiken, för att kontinuerligt kunna kvalitetsförbättra för hela butikskedjan.

Vidareutveckling av arbetsmiljö vid avtrådningstransportör

Valmet tillverkar och levererar kompletta system för energi, massa och pappersproduktion till kunder globalt. En enhet inom Valmet, Flash Drying & Baling Technology, levererar bland annat manuella avtrådningslinjer för avtrådning av massabalar som de distribuerar globalt.Examensarbetet har gått ut på att analysera arbetsmiljön för operatörerna vid Valmets avtrådningstransportörer och ta fram en produkt eller koncept som förbättrar säkerheten och ergonomin, samt framhäver Valmets varumärke.Med hjälp av fältstudier, intervjuer, marknadsundersökning, Problemidentifiering samt funktionsanalyser och andra designmetodiska tekniker har projektet lett fram till ett koncept för säker hantering av massabalar mellan lager och avtrådningstransportör.Arbetet har lett fram till att denna transport/hanteringssäkring bäst sker vid avtrådningstransportörens kringutrustning, mer specifikt hos truckens klämaggregat. Projektet har lett till att ett klämaggregat har utformats för att förhindra ras av massabalar, på väg till och vid avlastning på avtrådningstransportören, men även för att framhäva Valmets varumärke. Konceptet har också visat sig ha potential kring hur själv trådklippningen kan gå till, vilket diskuteras i rapportens slut..

Automatisk tvättmaskinslucka

Detta examensarbete, på 20 högskolepoäng, har genomförts under höstterminen 2006 på Högskolan i Halmstad. Examensarbetet har utförts i samarbete med Electrolux Laundry Systems i Ljungby. Projektet innefattar både produktutveckling och nykonstruktion. Huvuduppgiften med examensarbetet är att utveckla en ny typ av öppning och stängningsanordning till Electrolux större tvättmaskiner med en tvättkapacitet på 40-110 kg. En del av uppgiften var också att förbättra designen och utseendet så att produkten blir mer användarvänlig och tilltalande.Projektet som beskrivs i denna tekniska rapport bygger på en Problemidentifiering i form av omfattande användarstudier och marknadsundersökningar.

PLM-mätetal: Identifiera mätetal för att mäta effekten av en PLM-implementering

För att dagens företag ska fortsätta att vara konkurrenskraftiga behövs ett ständigt arbete med att minska utvecklingstider, utvecklingskostnader samt säkerställa en hög kvalitet. För att tillfredsställa konsumenterna behövs också konstanta produktförbättringar, nya varianter och funktioner. En trend i dagens industri är ett ökat behov av avancerade IT-system för att nå dessa mål. En typ av IT-system kallas Product Lifecycle Management PLM, vilket är ett kontrollerat och systematiskt sätt att administrera och utveckla produkter. Kärnan i PLM är skapandet, bevarandet och lagringen av produktrelaterad information, vilket kan göra det lättare att hitta, dela, modifiera samt återanvända data.

Problem och policy: - hänger de ens ihop?

För att dagens företag ska fortsätta att vara konkurrenskraftiga behövs ett ständigt arbete med att minska utvecklingstider, utvecklingskostnader samt säkerställa en hög kvalitet. För att tillfredsställa konsumenterna behövs också konstanta produktförbättringar, nya varianter och funktioner. En trend i dagens industri är ett ökat behov av avancerade IT-system för att nå dessa mål. En typ av IT-system kallas Product Lifecycle Management PLM, vilket är ett kontrollerat och systematiskt sätt att administrera och utveckla produkter. Kärnan i PLM är skapandet, bevarandet och lagringen av produktrelaterad information, vilket kan göra det lättare att hitta, dela, modifiera samt återanvända data.

Problemidentifiering och utveckling av plocklagerverksamhet

Ellos was founded in 1947 by Olle Blomqvist and quickly grew into one of the leading mailorder businesses in Sweden. Ellos Group is in the current situation Scandinavia?s largest ecommercecompany and since 1997 owned by the French holding company Keering. Thismeant that Ellos became a part of Redcats Nordic along with brands such as La Redoute,Verbaudet , Daxon and others.2010 started a project with the aim to develop a logistic model for these products. The resultwas the department Redmap on Ellos that would serve as both a hub and distribution channelfor Northern Europe.

Rådgivande samtal utifrån sjuksköterskans perspektiv. Att motivera personer som har diabetes typ 2 till att förändra ohälsosamma levnadsvanor

Bakgrund: Diabetes typ 2 ökar i Sverige och kan ses som ett av våra stora folkhälsoproblem idag. Den främsta behandlingen är förändrade levnadsvanor. Att som sjuksköterska arbeta personcentrerat innebär att respektera och bekräfta individens upplevelse och subjektiva tolkning av hälsa samt främja hälsa i betydelsen som den specifika individen avser. Empowerment kan sägas vara hjälp till självhjälp, att skapa förutsättningar för att individen ska kunna ta den makt hen är berättigad till. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att söka evidensbaserad kunskap om sjuksköterskors rådgivande samtal om ohälsosamma levnadsvanor med personer som har diabetes typ 2 för att beskriva hur sjuksköterskan gör i praktiken vid patientsamtal och i den mån materialet tillåter applicera de av Socialstyrelsen rekommenderade beteendeförändringsmodeller på hur ett rådgivande samtal i praktiken ser ut.

Problemidentifiering vid införandet av ett tågprojekt - En fallstudie för Stena Recycling AB

Stena Recycling AB använder sig i dagsläget av både externa lastbils- och interna tågtransporter i Norrland för att frakta material söderut. Företagets vision är att minska andelen lastbilar till förmån för tågen både av kostnads-, konkurrens- och miljöskäl. Studien har genomförts eftersom tågen nu utnyttjas till 90 procent och företaget vill använda dess maximala kapacitet. Det material som är tänkt att fraktas med det lediga tågutrymmet går i dagsläget med externa lastbilstransporter. Det är ur ett helhetsperspektiv vi vill undersöka lönsamheten samt kartlägga tänkbara problem som Stena Recycling AB står inför, när de vill överföra delar av sina vägtransporter till en intermodal lösning.

Bristidentifiering av materialflöden : Ett systematiskt förbättringsarbete med fokus på Atlas Copcos materialförsörjning

Divisionen Underground Rock Excavation på Atlas Copco tillverkar kundanpassade gruvmaskiner i världsklass till kunder i mer än 170 länder. Från inköpsperspektivet är majoriteten av leverantörerna svenska men de dyraste komponenterna köps in från utlandet. Detta gör att stora krav ställs på både logistiken och produktionssystemet. De senaste årens ökande efterfrågan har lett till att materialförsörjningen har svårt att hantera de volymer som krävs och till följd uppstår störningar. En effektivisering och kapacitetsökning är nödvändig och därför kommer detta examensarbete att handla om kartläggning av material- och informationsflöde samt bristidentifiering av störningar i materialflödet.

Förbättra leveranssäkerhet mot kund : En utredning för att göra tillverkningsprocessen enklare, rakare och stabilare

Det är vanligt att Svenska företag har leveranssäkerhetskrav på sina underleverantörer. Det är normalt att företag får problem att leverera varorna i tid till sina kunder ibland, vilket kan medföra stor ekonomisk förlust för företaget. Denna rapport är resultatet av ett examensarbete vid Mälardalens Högskola som utförts på uppdrag av International Aluminium Casting AB i Eskilstuna.Syftet med denna rapport är att se över IAC:s fabrik i Eskilstuna ute på Vilsta, för att kartlägga deras tillverkningsprocess och identifiera problemområden i tillverkningen som kan ha direkta effekter på leveranssäkerheten.För att uppnå syftet med arbetet utfördes först en litteraturstudie inom området effektiv produktion, följt av en empirisk studie som utfördes i fabriken på företaget. Detta ger arbetet en hög betryggande anknytning om hur verkligheten ser ut och ger innehållet en bekräftelse emot teorin inom området. En noggrann nulägesbeskrivning utfördes för att få en konkret bild över hur tillverkningsprocessen gick till och för att kunna se vart i processen det finns problem, vilket skulle kunna påverka företagets förmåga att leverera sina varor i tid till kunden.

Villatidningen : En studie i problemidentifiering av intern kommunikation och marknadsföring

Intern och extern kommunikation är två omfattande begrepp som båda utgör en betydande deli forskningsområden som marknadsföring och organisationsteori. Kommunikation sombegrepp inom företagsekonomi har fått allt större betydelse och forskningsutrymme undersenare år då dessa faktorer blivit en alltmer erkänd företagsfunktion som kräver struktur,planering och analytiskt engagemang.Vi har på uppdrag av Villatidningen undersökt hur dessa två faktorer utrycker sig i företagetsverksamhet för att identifiera eventuella problem Villatidningen har gällandeinformationsförmedling och kommunikation både inom företaget och mellan företag ochkund. Vidare har vi utarbetat förslag till hur dessa processer kan förbättras för att i slutändansäkra kvalitén och kontrollen av företagets interna effektivitet samtmarknadskommunikationen mot företagets kunder. Det empiriska materialet är insamlat viaintervjuer av företagets anställda på olika hierarkiska nivåer samt olika arbetsområden för attfå en enhetlig bild av företagets interna och externa kommunikation och de problemverksamheten kan tänkas ha i detta avseende. Resultaten vi fick påvisade att det inomverksamheten saknas en funktion som skall ansvara för hanteringen och struktureringen avbåde den interna och externa kommunikationen.

Framtagning av hjälpmedel för informationshantering för sjuksköterskor inom barnintensivvård

Detta examensarbete har utförts under våren 2013 på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Arbetet syftar till att skapa en produkt som underlättar hanteringen av information för sjuksköterskorna på barnintensivvårdsavdelningen (BIVA) på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. På en barnintensivvårdsavdelning vårdas barn med mycket allvarligt tillstånd som kräver övervakning dygnet runt. Arbetsmiljön är stressig och ombytlig och kräver hantering av ett omfattande informationsflöde. De metoder och hjälpmedel som redan används inom vården är inte tillräckliga för att undvika att misstag sker på grund av fel och brister i informationshanteringen.Arbetet är uppdelat i två delar; en research-del och en produktutvecklingsdel.

Mobiltelefonen som hjälpmedel för vuxna med ADHD

Syftet med uppsatsen är att bidra till att öka kunskapen om hur tekniska hjälpmedel kan användas för att underlätta vardagen för vuxna människor med ADHD.  För att åstadkomma detta görs en genomgång av vilka problem som kan föreligga vid ADHD och vilka strukturer och aktörer som finns i samhället för att erbjuda hjälp och stöd som vuxna med ADHD kan ha behov av. Därefter betraktas vilka strategier och metoder som kan vara användbara för att kompensera för de problem ADHD kan innebära och hur teknik, såväl specialtillverkade hjälpmedel som vanliga produkter, kan användas för att kompensera. En översikt görs av hur teknik kan utformas för att bli användbar, såväl generellt som mer specifikt rörande utformning av hjälpmedel. Detta åskådliggörs genom exempel från några svenska hjälpmedelsprojekt följt av en probleminventering där ett antal studiebesök och intervjuer har tjänat som en bakgrund för förståelse av den stora mängd strukturer, aktörer och hjälpmedel som är möjliga men emellanåt svårtillgängliga vägar till hjälp för vuxna med ADHD. De som i slutänden kan avgöra vilken nytta ett hjälpmedel innebär är brukarna själva. Deras upplevelser och erfarenheter är en ovärderlig källa till kunskap.