Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Platsbaserad - Sida 1 av 1

Platsbaserad sökning : En metod fo?r filtrering och sortering av so?kresultat

Informationsso?kningar av olika slag sker dagligen va?rlden o?ver och so?kresultatet kan ma?nga ga?nger vara sa? stort att anva?ndarna har sva?rt att veta vilka so?kresultat som a?r relevanta. I denna uppsats har syftet varit att underso?ka hur so?kresultat kan filtreras och sorteras med hja?lp av Platsbaserad so?kning fo?r att det ska bli mer relevant fo?r anva?ndaren. Genom litteraturstudie och intervjuer har det blivit mo?jligt att ta reda pa? hur ett so?kresultat skulle kunna filtreras och sorteras fo?r att mo?ta anva?ndarnas fo?rva?ntningar.

Optimering av batterianvändning för platsbaserade applikationer på Android-enheter

Denna rapport är inriktad på batteribesparing för Platsbaserade applikationer i Android. Rapporten kommer att analysera och ge konkreta förslag på hur man på ett batterisnålt sätt implementerar lokalisering av Androidenhetersgeografiska position (latitud- och longitudkordinater) samt frekvent hämtning av data via HTTP från en back-end server. De lösningar som tas upp i den här rapporten är specifikt tillämpade för applikationen MyWorld men kan anpassas för vilken Platsbaserad applikationen som helst med liknande behov. Målet är att förbättra och optimera utvalda områden som tidigare implementerats i den här applikationen. De nya optimerade lösningarna har genomgått två olika testscenarion där mätningarna visar att batteriförbrukningen har reducerats med 4,2% för applikationen då den aktivt körs och används samt 14,8% för applikationen då den är icke aktiv och enheten inte aktivt används..

Augmented reality-markörer, deras utformning och platsbaserat berättande

När det gäller design av augmented reality­markörer och platsbaserat berättande finns det många aspekter att ta hänsyn till för att skapa en djup och engagerande upplevelse för användaren. Det finns olika tekniska och kommunikativa faktorer att ta hänsyn till, bland annat måste markörerna vara igenkännbara som just markörer samtidigt som de måste vara tolkningsbara av bildigenkänningen i augmented reality­enheten. Mitt i denna konflikt ligger en designutmaning i vilket det estetiska uttrycket och berättandet måste passa in.Denna studie har genomförts som en kvalitativ fallstudie där scenarier och prototyper har utvecklats utifrån designmetoder som bland annat brainstormning och idéloggar baserat på teorier om designprinciper för augmented reality och berättande i olika medier. En intervju med en potentiell uppdragsgivare ligger delvis till grund för designarbetet. Det producerade materialet har utvärderats genom användbarhetstester samt observationer och intervjuer med ett antal testpersoner.Under arbetet utvecklades ?Naturens gång? ? en Platsbaserad berättelse med tillhörande augmented reality­markörer.

Energieffektivisering av industriell avloppsrening : En studie om utbyte av mekaniska bottenluftare i aktivslamprocessen vid Kvarnsvedens pappersbruk

Informationsso?kningar av olika slag sker dagligen va?rlden o?ver och so?kresultatet kan ma?nga ga?nger vara sa? stort att anva?ndarna har sva?rt att veta vilka so?kresultat som a?r relevanta. I denna uppsats har syftet varit att underso?ka hur so?kresultat kan filtreras och sorteras med hja?lp av Platsbaserad so?kning fo?r att det ska bli mer relevant fo?r anva?ndaren. Genom litteraturstudie och intervjuer har det blivit mo?jligt att ta reda pa? hur ett so?kresultat skulle kunna filtreras och sorteras fo?r att mo?ta anva?ndarnas fo?rva?ntningar.

Inköp i Virtual Design and Construction: En fallstudie

I dagsläget spenderar byggföretaget mer än hälften av intäkterna på inköp. Effektiv hantering av företagets leverantörer blir en viktig del av företagets strategi. Byggföretagen specialiserar sig och köper in fler tjänster för att kunna leverera, följden blir ett ökat beroende av leverantörer. Detta tyder på att byggföretag i allt större grad måste sikta på långsiktiga öppna samarbeten. Inköp utförs dock huvudsakligen kortsiktigt och konkurrenssatt.