Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Organisationsarbete - Sida 1 av 1

"Det tycks som om mobbningsproblematiken är mer synliggjord än tidigare" : en jämförelse mellan Västmanlands kommuners kvalitetsredovisningar 2007

Lagar är till för att följas. Lagar skapas, omarbetas, byts ut och tas bort. Skolorna ska följa dessa många lagar och riktlinjer och bland dem finns skollagen och läroplanen. Samtidigt ska kommunerna följa de revideringar som genomförs och skolorna får ett större ansvar där elevernas bästa ska stå i centrum. I samband med att Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (2006:67) trädde i kraft 2006 ställdes högre krav på skolorna och kommunernas arbete mot mobbning och kränkande behandling.

Svenskt och norskt barnavårdsarbete : en jämförande studie av socialtjänstens konkreta barnavårdsarbete

This essay aims to examine and compare Swedish and Norwegian social work with children. It is a comparative study between two social welfare offices, in districts with similar population and problems, one located in Stockholm and one in Oslo. The main questions were; how is the work organized and carried out, what type of help and assistance is available and what kind of discretion and powers do the social workers have. In our essay we used qualitative methods mostly based on interviews, vignette questionnaires and documents, but also written research. In our analysis we used modern organisation theory and street level bureaucracy to seek explanations.The two welfare offices have similarities and differences.

Processrelaterat organisationsarbete - En studie av ITIL:s releaseprocess i praktisk tillämpning

IT service management (ITSM) är ett begrepp som handlar om hur IT-verksamheten på bästasätt kan hanteras och förbättras. I detta ingår att arbeta processorienterat. För att arbetaprocessorienterat finns det flera ramverk att utgå ifrån, ett av dem är ITIL. ITIL är enuppsättning principer för att hantera IT-infrastruktur på ett standardiserat sätt med kunden ifokus. Leverans och utveckling av IT-tjänster skall vara kopplade mot verksamhetens behov.Enligt ITIL finns det ingen universell modell av processer för att hantera IT-tjänster sompassar alla organisationer.