Sök:

Processrelaterat organisationsarbete - En studie av ITIL

s releaseprocess i praktisk tillämpning

IT service management (ITSM) är ett begrepp som handlar om hur IT-verksamheten på bästasätt kan hanteras och förbättras. I detta ingår att arbeta processorienterat. För att arbetaprocessorienterat finns det flera ramverk att utgå ifrån, ett av dem är ITIL. ITIL är enuppsättning principer för att hantera IT-infrastruktur på ett standardiserat sätt med kunden ifokus. Leverans och utveckling av IT-tjänster skall vara kopplade mot verksamhetens behov.Enligt ITIL finns det ingen universell modell av processer för att hantera IT-tjänster sompassar alla organisationer. Varje modell måste anpassas för att passa den specifikaverksamheten.Västra Götalandsregionens IT-enhet (VGR IT) har infört ITIL som modell för att effektiviseraoch standardisera flera av sina processer. VGR IT har också anpassat modellen för att passasin verksamhet. Syftet med denna studie var att analysera tillämpningen av en specifikprocess i ITIL biblioteket, releaseprocessen. Vi har studerat hur VGR IT:s releaseprocess serut jämfört med ITIL:s modell. Vi har också undersökt hur denna process fungerar i praktisktarbete. Syftet var att ta reda på positiva och negativa aspekter av releaseprocessen samtförbättringsmöjligheter. Vår studie behandlar releaseprocessen för det patientadministrativasystemet Elvis. Uppsatsens frågeställning lyder: Hur fungerar ITIL:s releaseprocess sominförts på Västra Götalandsregionens IT-enhet i praktiken?Studien genomfördes med en hermeneutisk, kvalitativ ansats där det empiriska materialetinsamlades med hjälp av semistrukturerade intervjuer och VGR IT:s styrande dokument avreleaseprocessen.Vår studie redovisar för två anpassningar som VGR IT har gjort av modellen ITIL, en påorganisatorisk nivå och ytterligare en på systemnivå. Att modellen i sin första anpassningfortfarande är generell har sin förklaring i att organisationen hanterar över åttahundra systemoch behöver en modell som går att applicera på alla system. Denna generella modell anpassasi sin tur på systemnivå utifrån varje enskilt systems behov. Vår studie presenterar styrkor sombland annat ett standardiserat arbetsförfarande, svagheter som bland annat oklart ägandeskapoch förbättringsförslag som till exempel kick-off möten.

Författare

Dana Markovic Maja Miniussi

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..