Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Optikerbranschen - Sida 1 av 1

Optikers möjlighet att bemöta konkurrens : Att styra value-added selling 

I denna uppsats har en studie genomförts med målet att ur ett företagsekonomiskt perspektiv beskriva och sedan analysera hur mindre optikerföretag styrs mot value added selling filosofin. Studien har genomförts med en abduktiv ansats och med en kvalitativ metod. Empiriskt material har samlats in via semi-strukturerade intervjuer med Hagelin & Co, Björkegrens Optik AB, Optiker Tottie och Specsavers.Vi författare har kommit fram till att value added selling filosofin finns mer eller mindre implementerat de flesta mindre företag i någon form av norm eller företagskultur. Det är också företagskulturen vi författare identifierar som det viktigaste styrmedlet för value-added selling.  I Optikerbranschen som vi studerat är detta speciellt intressant av den anledningen att respondenterna visat flera tecken på hur value added selling filosofin fungerar, vilket vi författare anser gör studien relevant för mindre företag i allmänhet som verkar på en konkurrensintensiv marknad..

Hur miljövänlig är dagens optikerbutik, och hur miljövänlig kan den bli?

SUMMARYEnvironmental issues are currently a hot topic of debate. Studies within the optics branch have not specifically been conducted previously, so the aim of this study was to determine the extent of environmental-awareness specifically within this branch.A survey, consisting of questions relating to environmental issues, was distributed to 100 randomly-selected opticians in Sweden. Of these 100 surveys, 64 were returned and showed a varied branch-engagement for environmental issues.Results of this survey showed that opticians were best in sorting newspapers, magazines, other paper and hazardous waste. Metal and rigid plastic were not sorted to any larger extent.Choosing environmentally-safe products was not so popular and only six stores always do this. 25 shops turn off electrical machines and equipment over night; while the majority of the remaining stores leave the machines on during the night.27 stores did not know if their electrical company provided ?green electricity?.Results showed that there is a lot of work to be done in making the stores more environmentally friendly.

Konkurrens i blickfånget: en studie av optikerbutikers ekonomistyrning

Vi har valt att undersöka hur optikerbutiker på Storgatan i Luleå hanterar konkurrens. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur optikerbutikerna arbetar för att skapa konkurrensfördelar och om ägarformen påverkar detta arbete. Vi har även valt att undersöka om det finns något samband mellan företagens arbete och deras finansiella ställning. I denna uppsats är Simons styrmodell central och den består av fyra styrverktyg: diagnostisk styrning, gränsskapande styrning, interaktiv styrning samt styrning efter värderingar. Även Porters teori om konkurrensstarka företagsstrategier har använts genomgående i uppsatsen.