Sök:

Sökresultat:

54 Uppsatser om Modest - Sida 1 av 4

Det är ju konst för fan? estetiska ämnen integrerade i ämnesövergripande arbetsområden

Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares uppfattning, dels hur de ser på estetiska uttrycksformers integrering i ämnesövergripande arbeten samt dels vilken funktion de anser att dessa uttrycksformer har i samband med ämnesövergripande arbeten. Estetik kan delas upp i begreppen radikal och Modest och dessa har fungerat som utgångspunkt i vår undersökning. Undersökningen bygger på sex kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare med erfarenhet av ämnesövergripande arbeten på den aktuella skolan. Resultatet visar att samverkan mellan estetiska och teoretiska ämnen förekommer men att estetikens funktion i många fall är oklar. Om en integrering med estetiska ämnen förekommer så är det främst ämnet bild som integreras.

Vilken plats har estetiken i ditt klassrum? - Att som KME- lärare sammanföra estetiken med sin undervisning.

Syftet med detta arbete är att få kunskap om hur tre KME-lärare definierar begreppet estetik, hur de vill använda sig av det i sin undervisning samt hur de sedan omsätter det till sin praktik. Vår metod är att genomföra kvalitativa intervjuer och observationer med tre KME- lärare. Det empiriska material vi samlar in kommer vi ställa i perspektiv till begreppen Modest och radikal estetik. Vårt arbete visar att retorik och praktik inte alltid överensstämmer. Det finns hos våra informanter en strävan om radikala anspråk på estetik, men i undervisningen går det att finna spår av Modest estetik.

Utveckling av energioptimeringsprogrammet Humble : erfarenheter från projekt i programvaruutveckling

Den här rapporten behandlar ett kandidatarbete som utfördes mot Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. Arbetet gick ut på att modernisera det existerande programmet Modest som använts för att beräkna optimala energisystem. Moderniseringen gjordes genom att skapa programmet Humble, vars funktionalitet bygger på Modest.I den här rapporten beskrivs hur program kan utvecklas för att de ska vara enkla att använda, samt hur de kan konstrueras för att möjliggöra vidareutveckling. Dessa aspekter framställdes av kunden som viktiga i projektet.Gruppens tillvägagångssätt för att utveckla programmet förklaras och en överskådlig bild över den arkitektur som använts ges. De erfarenheter som gruppen förskaffat sig under projektet beskrivs och reflekteras över.

Estetiska lärprocesser och Skapande skola : Intervjustudie med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare

Syftet med studien har varit att undersöka om en nationellt stödd satsning som Skapande skola-projekt integrerar estetiska lärprocesser i skolans verksamhet? Likaså är syftet att få en djupare insikt om vad estetiska lärprocesser är i skolans kontext.Studien bygger på intervjuer med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare som arbetat med Skapande skola-projekt i tre olika kommuner. Litteraturstudier belyser tidigare forskning om estetiska lärprocesser, där Modest och radikal estetik är två begrepp som är centrala i studien. Det empiriska materialet består av nio intervjuer.Resultatet visar att Skapande skola-projekt kan integrera estetiska lärprocesser i skolan. Analysen genomfördes med en specifik analysmodell som prövades och utvecklades, i avsikt att visa hur Skapande skola-projekten positionerar sig i skolan.

Kommunikation och estetiska uttryck i undervisningen - Fem olika lärare berättar

Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur verksamma pedagoger arbetar med kommunikation genom estetiska uttrycksformer. Vi undersöker hur arbetet med olika uttryck kan främja barns lärande och utveckling i skolan. Vi har ställt oss frågan om radikal och Modest estetik kan sammanföras och har kommit fram till att detta går men att den Modesta estetiken är dominerande i skolans verksamhet. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat fem olika pedagoger, varav två klasslärare och tre ämneslärare i estetiska ämnen. Var och en har fått berätta om sitt arbete med elever i skolan inom dessa tre områden: kommunikation, multimodalitet och estetiska uttrycksformer.

"Det är alldeles för mycket sport inom idrotten" : En studie av svenska sportchefer

Authors: Lars Johansson & Johan PetterssonTitle: ?There is way to much sports in the athletics? ? A study of Swedish sportsFootball has gone from being a hobby and a popular pastime into a billion-dollar industry, and clubs around Europe are therefore operated more and more like regular companies. Sweden's position in the UEFA rankings is a Modest 23 rd place, behind nations such as Austria, Switzerland and Belarus. The economic climate in Sweden is often highlighted as a strong factor. When we started our study we agreed that this could be a major contributing factor to this relatively Modest rank, but believed that there were also other factors that played a big role.

Energikombinat i Halmstads fjärrvärmesystem

Klimatförändringar börjar allt mer få en viktig roll i allas vardag och för energibranschen har arbetet med att minska miljöpåverkan bara börjat. Branschen har sedan en tid tillbaka premierat fjärrvärme som bra miljöval för uppvärmningskälla för bostäder och lokaler. Faktum kvarstår dock att beroende på hur fjärrvärmesystemet ser ut så påverkar näten miljön olika. I denna rapport behandlas det lokala energibolaget Halmstads Energi och Miljös fjärrvärmesystem genom en optimering av systemkostnaden. Utifrån optimeringen studeras sedan skuggpriser, drift och miljöpåverkan för systemet.

Förskolans estetik : Pedagogers syn på estetik i förskolan

This examination paper defines how educators work with esthetic, and esthetic learning in pre-school. I have done research by interviewing four pedagogues. The result shows that the pedagogues does work with esthetic and practice esthetic learning processes, but their work shift. Some pedagoues practice strong esthetic and some practice more Modest esthetic. Some of the pedagogues are more aware than other of the esthetics influens of the childrens life long learning.

KME - Estetikens kunskapsskapande

Syftet med vårt arbete är att undersöka hur man arbetar med estetiska läroprocesser på några skolor. Vidare vill vi tydliggöra vårt huvudämnes kärna och befästa de estetiska läroprocessernas betydelse för morgondagens kunskapande. Vi vill även tydliggöra ämnet KME och varför det är så viktigt att vi arbetar med detta ämne i skolan. Slutligen vill vi dessutom undersöka på vilken position rektorerna kan tänkas anställa blivande KME-pedagoger. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med både rektorer och biträdande enhetschefen för Kultur, Språk och Medier, (KSM).

Absorptionskyla i Linköpings energisystem : kompressorkyla vs absorptionskyla

Huvudsyftet med arbetet har varit att undersöka potentialen för värmedriven kylproduktion, dvs. absorptionskyla, i Linköpings energisystem. Bakgrunden är att många energibolag söker efter nya avsättningsområden för fjärrvärme pga. det överskott på värme som finns sommartid i energisystem med kraftvärme. Dessutom förväntas elpriserna fortsätta stiga då Sverige med stor sannolikhet kommer att följa resten av Europa och gå från ett energidimensionerat system till ett effektdimensionerat system.

Vad tycker elever är viktigast när de läser? : Vilken eller vilka läsarter tillämpas av en klass gymnasieelever i mötet med novellen Ett anspråkslöst förslag (Swift, 1729) i en skolkontext?

This is a study of the reactions of high school students in Sweden when reading A Modest proposal (Swift, 1729). If they get the chance to write whatever they want about the text, what do they find important? This study emanates from Rosenblatts (2002) view of reading out of two different stances: the aesthetical and the efferent. The aesthetical mode is reading for pleasure and experiencing the text, whilst in efferent reading the reader is primarily focused on what he or she will carry away as information from the text (Rosenblatt). To be able to categorize the material from the students more properly, a different set of ideas about reading modes, obtained from Tengberg (2011), is also presented and used in this essay..

Interventioner som avser att förbättra placerade barns skolprestationer : En kunskapsöversikt

The educational underachievement of children in foster care has been known for a long time. This study aimed to compile and analyze the current knowledge about interventions, intended to improve foster children?s school achievements. The method used was a systematically undertaken narrative review. Despite a comprehensive searching strategy, only ten relevant studies were found, indicating that little has been done to improve the educational outcomes for children in public care.

Can the small-scale cooperatives in Serbiabe successful organic producers?

This thesis is part of the evaluation of a development project in Serbia, where cooperativeshave been formed in order to make the members support themselves trough organic farming.The purpose of the paper has been to find out if the goal of making the current members andpotential new members able to support themselves on what the cooperatives produce, hasbeen reached. The goal is to be considered as partly fulfilled; according to the last annualreport from Odraz, ?the registered cooperatives have become fully functional and stable andthey have started making some Modest profit.???the majority of the beneficiaries think thatthey are self-reliant??. In order to find out what is required in order to fulfil the establishedgoal entirely, (for example there are no reports of that new members have been recruited, andthe fact that most, not all, current members of the cooperatives (the beneficiaries) say thatthey are supplied from what the cooperatives produce), I have tried to identify the conditionswhich the cooperatives operate under. The basis of the paper consists of a literature review,interviews with the directors of the cooperatives, a questionnaire dealing with the businessenvironment and various external sources in Serbia..

FÖRSTASPRÅK I FÖRSKOLAN : En studie av vilket stöd barn med annat förstaspråk än svenska får på några förskolor i en kommun i Mellansverige

The purpose of this study is to see how preschool teachers can support multilingual children and promote their development in their first languages. It was chosen to look at a specific municipality to see how the preschool teachers there work with multilingual children. By using the method of structured interviews, it was learnt that they do, in fact, work actively with multilingual children. The preschool teachers interviewed received the same questions in order to make the answers as comparable and measurable as possible. The results seem to indicate that more resources are needed to fulfil the needs of children with another first language than Swedish.

Prognos: Vad blir det för(kläder)väder? : En kvalitativ studie om företag i klädesbranschen och hur de arbetar med insamlingen av information till morgondagens efterfrågan

The educational underachievement of children in foster care has been known for a long time. This study aimed to compile and analyze the current knowledge about interventions, intended to improve foster children?s school achievements. The method used was a systematically undertaken narrative review. Despite a comprehensive searching strategy, only ten relevant studies were found, indicating that little has been done to improve the educational outcomes for children in public care.

1 Nästa sida ->