KME - Estetikens kunskapsskapande
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur man arbetar med estetiska läroprocesser på några skolor. Vidare vill vi tydliggöra vårt huvudämnes kärna och befästa de estetiska läroprocessernas betydelse för morgondagens kunskapande. Vi vill även tydliggöra ämnet KME och varför det är så viktigt att vi arbetar med detta ämne i skolan. Slutligen vill vi dessutom undersöka på vilken position rektorerna kan tänkas anställa blivande KME-pedagoger. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med både rektorer och biträdande enhetschefen för Kultur, Språk och Medier, (KSM). Resultatet visade att arbetet med estiska uttrycksformer fortfarande är ganska modest, där de kommer till användning främst vid redovisningar och presentationer, men att den radikala estetiken kan få möjlighet att göra entré inom några år om vi, Lärarutbildningen och KME-studenter, marknadsför oss på rätt sätt.