Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Läkarprogrammet,pastoralmakt - Sida 1 av 1

PBL ur ett studentperspektiv : En kvantitativ studie vid Ha?lsouniversitetet, Linko?pings universitet

Underso?kningens syfte har varit att beskriva, analysera samt kritiskt granska hur PBL upplevs bland la?karstudenter pa? termin 4 och 9 vid Ha?lsouniversitetet i Linko?ping samt att go?ra en ja?mfo?relse mellan terminerna. Studien har en kvantitativ ansats da?r en gruppenka?t delades ut till studenterna pa? respektive termin. Resultaten baseras pa? faktoranalys kombinerat med deskriptiv statistik kvalitativ meningskoncentrering samt T- test fo?r ja?mfo?relse.

Att göra makten ofarlig En kvalitativ undersökning av hur fÀltarbetare anvÀnder och resonerar kring den egna makten

Syftet med min studie var att undersöka hur fÀltarbetare kan anvÀnda sig av och resonera kring den makt de har i relation till den enskilde. För att göra det har jag anvÀnt mig av följande frÄgestÀllningar: Vilken makt upplever fÀltarbetare att de har att pÄverka den enskilde? Hur talar fÀltarbetare om empowermentbaserade strategier? Hur reflekterar fÀltarbetare över den makt de har? Hur framstÀlls makten i förhÄllande till ungdomarna? För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag gjort tvÄ deltagande observationer samt tre gruppintervjuer med fÀltarbetare frÄn totalt fyra olika fÀltgrupper. Det insamlade materialet har undersökts med hjÀlp av teoretiska perspektiv hÀmtade frÄn Foucault, Freire samt empowerment. Ett resultat Àr att fÀltarbetets mÄnga aspekter gör att informanterna lÄter makten ta sig olika uttryck i olika situationer.

Att vara eller bli? Om examination om sjÀlvkÀnnedom och empatisk förmÄga hos socionom-, lÀrar- och lÀkarstudenter

Uppsatsens syfte Àr att undersöka och jÀmföra hur tre socionom-, lÀrar-, och lÀkarprogram konkretiserarExamensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examenmÄste ?visa sjÀlvkÀnnedom och empatisk förmÄga?. FrÄgan stÀlls ocksÄ hur dessa egenskaperformuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. Genom att kvalitativt analyseradokument frÄn utbildningarna (utbildningsplaner, kursplaner och relevanta styrdokument) drasslutsatsen att metoderna för att kontrollera och sÀttet att se pÄ studenternas sjÀlvkÀnnedom ochempatiska förmÄga har vÀldigt olika karaktÀr, först och frÀmst hos de olika utbildningarna, men Àvenhos olika lÀrosÀten. LÀkarprogrammen har ofta en tydlig bedömning och progression;socionomprogrammen en tydlig tanke om utveckling genom relation; och lÀrarprogrammen vagaformuleringar men en tydlig kontroll av studenterna genom verksamhetsförlagd utbildning.

?Alla jobbar ju för den enskildes vÀl, men gÄr vi över grÀnsen?? - En kvalitativ studie om sjÀlvbestÀmmande och integritet i bistÄndshandlÀggningen av personer med demenssjukdom

Syftet med uppsatsen var att belysa hur bistÄndshandlÀggare reflekterar och agerar vid övervÀganden kring sjÀlvbestÀmmande och integritet vid handlÀggningen av Àrenden med personer över 65 Är med demenssjukdom. VÄra frÄgestÀllningar handlar om hur bistÄnds-handlÀggarna hanterar rÀtten till sjÀlvbestÀmmande och integritet nÀr en person har en demenssjukdom, i vilken utstrÀckning kan och ska bistÄndshandlÀggarna lyssna pÄ den enskilde nÀr den har en demenssjukdom samt hur bistÄndshandlÀggarna ser pÄ personer med en demenssjukdoms förmÄga till sjÀlvbestÀmmande. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har vi intervjuat tio bistÄndshandlÀggare inom Àldreomsorgen i Göteborgs stad. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med en semi-strukturerad intervjuguide. Teorierna som har anvÀnts Àr synen av mÀnniskan som subjekt eller objekt, normativ etik samt pastoralmakt.

Det Àr ju ÀndÄ vi som bestÀmmer i slutÀndan : En intervjuundersökning om socialarbetarens dubbla roll och makten som följer

The background of this paper is the dual role that the social worker can have, of beeing both supportive and controlling in the meeting with clients. It is also about the power the social worker can have, how they handle the power in their profession and how they remain to it in the relationship with the client. The study is qualitative and built on interviews with eight social workers that work in different areas in the social services. We have chosen to see this dual role as if the social workers have to, in their daily work, handle the roles as one authority role and one supportive role towards the client.The purpose of this study is to understand how the dual role as the social worker has in the profession, as a helper and a authority, is expressed in the work and relationship with the client. We have turned this purpose into two questions: How do social workers with authority remain to the dual roles of the profession? How do the social workers describe and understand power?We donÂŽt want to generalize in this study, we want to give an example of the social workers own experiences about the dual role.

Lagstiftning relaterad till sexhandel som normerande disciplinering? En kvalitativ studie om sexarbetares upplevelser och erfarenheter av lagstiftning relaterad till köp och försÀljning av sexuella tjÀnster

Denna uppsats syftade till att undersöka uppfattningar, upplevelser och erfarenheter av lagstiftning relaterad till sexhandel ur sexarbetarens perspektiv, samt hur sexarbetare upplever att lagstiftningen pÄverkar sexarbetare/sexarbetet. Uppsatsen undersökte ocksÄ om sexarbetare i studien anser att sexarbete behöver regleras i lagstiftning och sÄ fall hur. De lagar som uppsatsen utforskade var sexköpslagen, kopplerilagen (med relaterade lagrum i Jordabalken och bostadsrÀttslagen) samt lagen om mÀnniskohandel för sexuella ÀndamÄl. Uppsatsens empiri grundar sig pÄ fem kvalitativa strukturerade mejlintervjuer och en kvalitativ strukturerad telefonintervju. Empirin har undersökts med hjÀlp av tematisk analys som utgÄr ifrÄn teman hÀmtade frÄn frÄgestÀllningarna och syftet.