Sök:

PBL ur ett studentperspektiv

En kvantitativ studie vid Ha?lsouniversitetet, Linko?pings universitet


Underso?kningens syfte har varit att beskriva, analysera samt kritiskt granska hur PBL upplevs bland la?karstudenter pa? termin 4 och 9 vid Ha?lsouniversitetet i Linko?ping samt att go?ra en ja?mfo?relse mellan terminerna. Studien har en kvantitativ ansats da?r en gruppenka?t delades ut till studenterna pa? respektive termin. Resultaten baseras pa? faktoranalys kombinerat med deskriptiv statistik kvalitativ meningskoncentrering samt T- test fo?r ja?mfo?relse. Resultaten redogo?r fo?r studenternas upplevelser kring PBL och vilka aspekter som fra?mjar och hindrar la?randet i basgrupperna. Dessutom redogo?rs fo?r skillnaderna mellan terminerna och fo?r studenternas fo?rslag till verksamhetsfo?rba?ttring. Studiens slutsatser a?r fo?ljande: Studenter a?r kritiska till PBL -undervisningen pa? la?karprogrammet vid Ha?lsouniversitetet och de har en enhetlig syn ga?llande fo?rba?ttringsarbetet. Dessutom visar resultatet att det finns skillnader mellan studenternas upplevelser av PBL under utbildningens olika faser. Dessa skillnader uttrycks i samband med basgruppsarbetet och i samband med basgruppshandledarens roll samt hur studenterna prioriterar sina kunskapska?llor. 

Författare

Márta Harangi

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..