Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Lyftkranar - Sida 1 av 1

Alternativa konstruktionsmaterial och tillverkningsmetoder för krandetaljer

Cargotec Sweden AB i Hudiksvall konstruerar och producerar Lyftkranar för skogsindustrin samt styckegodshantering och specialbyggda kranar för olika ändamål. Konstruktionsavdelningen jobbar kontinuerligt med att vidareutveckla befintliga kranmodeller. Produktionsanläggningen är den största för lastbilskranar inom koncernen. Kranarna tillverkas till största del i stål av olika hållfasthet. Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka av de icke lyftande delarna hos Cargotecs styckegodskranar HIAB av modellerna 211 till 288 som kan tjäna mest på att konstrueras i ett alternativt material. Då andra material används måste alternativa tillverkningsmetoder och omkonstruering vara en del av arbetet, detta för att vara säker på att produkten går att förverkliga.  För att ta reda på vilka detaljer som var lämpliga att vidareutveckla utfördes en förundersökning där olika detaljer som kunde vara lämpliga att konstruera i annat material utvärderades. Utifrån förundersökningen framkom två detaljer, ramen till elektronik- och hydraulikstyrning samt bussningar till utskjutskolvarna.

Materialcontainer: Nykonstruktion och dimensionering

Rejlers har fått i uppdrag av JRMekan att nykonstruera en materialcontainer som används av Boliden Rönnskär. Materialcontainerns funktion är att förvara samt transportera diverse material. Problemet med materialcontainern i dagsläget är att tillverkningen ej är ekonomiskt hållbar. Anledningen till detta är att konstruktionen är komplicerad ur tillverkningssynpunkt samt att tillverkningsunderlaget är felaktigt. Boliden Rönnskär önskar även att containern skall kunna hanteras med hjälp av Lyftkranar eller traverser som komplement till nuvarande lyftanordning.Examensarbetet som tillhandahölls av Rejlers syftar till att nykonstruera materialcontainern så att tillverkningskostnaden reduceras.

När Man är i minoritet : en kvalitativ studie om mäns upplevelser av sitt arbete i äldreomsorgen

Uppsatsen handlar om hur män som arbetar i äldreomsorgens särskilda boendeformer som baspersonal upplever sitt arbete, med fokus på minoritetspositionen. I uppsatsen redovisas en kvalitativ intervju med fyra män i åldrarna 25-42 år. Intervjuerna har utgått från teman som beskriver situationer där genus skapas. Intervjuerna har sedan analyserats ur ett organisationsteoretiskt samt ur ett maskulinitetsperspektiv. Analysen visar på att männen i allmänhet trivdes bra, och att omsorgsyrket upplevdes som meningsfullt.

Lyftkranars livslängd : analys av hur lyftkranars livslängd påverkas av dess drift samt framtagning av verktyg för konditionsanalys.

På Sandvik Materials Technology i Sandviken finns en lyftgrupp som ansvarar för samtliga kranar på industriområdet. Syftet med examensarbetet är att skapa ett verktyg som hjälpmedel för att kunna ta fram rekommendationer för ett kostnadseffektivt utbyte eller underhåll av traverser som baseras på livslängden. En lyftkrans livslängd beror på hur den körs d.v.s. lastvikt och lyftfrekvens samt hur den färdas. Verktyget skapades i kalkylprogrammet Microsoft Excel. Med hjälp av driftdata som tas fram ihop med produktionen och matas in i programmet resulterar det i en teoretisk livslängd för den aktuella kranen.

Utvärdering av laserhybridsvetsning vid applicering på lyftarm

Detta examensarbete har varit ett samarbete mellan Esab AB, Trumpf GmbH och Hiab AB, där laserhybridsvetsningen applicerades på lyftarmar till hydrauliska Lyftkranar, för styckegods. Arbetet har bl.a. gått ut på att utföra svetsprover av kälfog på 5 mm tjock plåt och jämföra solidtråd med rörtråd. Utifrån proverna togs det fram en WPQR (Welding Procedure Qualification Record), ett svetsdatablad som ska vara tillämpbar för att bygga liknande procedurer i produktionen. WPQR-bladet togs fram genom att sammanställa exempel på svetsdatablad i standarderna EN ISO 15609-1 och EN ISO 15609-4, som riktar sig till konventionell bågsvetsning respektive lasersvetsning.

Mikrostrukturundersökning av varmvalsat stål

SSAB Tunnplåt i Borlänge har under en längre tid utvecklat ett varmvalsat bainitiskt stål med en sträckgräns på 900 MPa. Den höga sträckgränsen och en tjocklek mellan 5-6 mm gör stålet perfekt för applikationer där nyttolasten kan ökas, som till exempel i chassi och utrustning till tunga fordon. Det kan också med framgång användas i bommar till Lyftkranar för att kunna lyfta mer längre ut. Ett problem vid tillverkning har varit att de mekaniska egenskaperna hos materialet har visat stor spridning. För att kunna sälja stålet till sina kunder måste SSAB Tunnplåt kunna visa att stålet klara de givna målen.