Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Lyftanordning - Sida 1 av 1

Utvärdering av lyftanordning för blåslådor

Arbetet bygger på en jämförelse för Andritz AB där två olika Lyftanordningssystem till maskinen Fläkt Dryer har undersökts. Ett där pneumatik används och ett där skruvdomsarrangemang används. Fyra koncept har tagits fram och jämförts baserat på deras egenskaper med hjälp av systemtänkande produktutveckling. Det har också gjorts en ekonomisk jämförelse mellan koncepten där tre olika leverantörer har används..

Utveckling av ett snabblyftblock

Detta examensarbete har genomförts i samarbete med Svero Lifting. Företaget säljer och utvecklar Lyftanordningar. Svero Lifting arbetar idag med att reducera vikten på företagets komponenter genom ett materialbyte och har påbörjat utveckling av en ny Lyftanordning, en blockvagn och ett snabblyftblock. Svero Lifting vill fortsätta utveckla företagets Lyftanordning så att komponenterna i Lyftanordningen passar varandra och utmärker sig på marknaden. Idag har Svero Lifting inga CAD-modeller eller ritningar på företagets produkter.Huvudsyftet med examensarbetet är att skapa en ny design av ett snabblyftblock.

Levo : En lyftanordning för höjdjustering av manuella gåbarrar

The parallel bars is used in physical therapy and is mainly used for patients who have to train walking and balance after a stroke or an operation. It consists of two long handrails with two legs on each handrail. These legs go down into two ground-plates and are locked at the wanted height with a pin. The parallel bars is an appreciated device and is used on a daily basis in many care units.The main issue with the manual parallel bars is that it is very difficult and heavy for a single person to adjust the height of it. If a larger adjustment of the height has to be done, the legs have to be adjusted one at a time otherwise the they will be locked.

Lyftanordning för kraftuttag

This thesis has been developed inassociation with Strängbetong AB, Sweden.A few years backCementa AB introduced a new type of cement on the Swedish market: Byggcement,which is a Portland Limestone Cement. This type of cement is better for theenvironment and cheaper than Rapid Hardening Cement which is used today at SträngbetongAB.Strängbetong AB isvery interested in a change of cement in the factory and wants to know what ittakes to make a transition from Rapid Hardening Cement to Byggcement.This final projectaims at investigating how the workability and strength development are affectedby a transition from the existing cement to Byggcement and how we can change theproperties of the concrete by adding different types of superplasticizers. Laboratory and factoryexperiments were made, to investigate the transition..

Materialcontainer: Nykonstruktion och dimensionering

Rejlers har fått i uppdrag av JRMekan att nykonstruera en materialcontainer som används av Boliden Rönnskär. Materialcontainerns funktion är att förvara samt transportera diverse material. Problemet med materialcontainern i dagsläget är att tillverkningen ej är ekonomiskt hållbar. Anledningen till detta är att konstruktionen är komplicerad ur tillverkningssynpunkt samt att tillverkningsunderlaget är felaktigt. Boliden Rönnskär önskar även att containern skall kunna hanteras med hjälp av lyftkranar eller traverser som komplement till nuvarande Lyftanordning.Examensarbetet som tillhandahölls av Rejlers syftar till att nykonstruera materialcontainern så att tillverkningskostnaden reduceras.

Hållfasthetsberäkning av handikapanpassad lyftanordning

Most major companies today have a visual identity. It answers questions like: which font do I use? and when can I use the logo or not? Westinghouse Nuclear Fuel in Västerås have a visual identity but no guidelines for the employees to follow. Further-more, rollups and rollup handouts produced by Westinghouse are not mentioned in the visual identity. ?erefore the external information from Westinghouse is someti-mes, both by employees and customers, perceived as not uniform.

Konstruktion av lyftanordning för slanka känsliga rör

På Sandvik Materials Technology, SMT, Rörverk 68 i Sandviken tillverkar man ånggeneratorrör till kärnkraftsindustrin. Rören är upp till 30 meter långa och ca 20 mm i diameter, så när de ska lyftas upp ur ett rörställ där de mellanlagras, kräver det stor försiktighet. Inte minsta repa får förekomma på rören och de får inte bli krokiga. Lyftet görs nu för hand vilket inte är lämpligt ur arbetsmiljösynpunkt. Därför finns behovet av ett lyfthjälpmedel som underlättar för operatörerna.

Effektiviserande av upp- och nedhängning av box från en målerilina

Examensarbetet har gjorts i sammarbete med Nitator AB i Oskarström under vårterminen 2014. Syftet med arbetet har varit att effektivisera produktionen vid upp- och nedhängning av boxar till och från målerlina. En box är en fordonskomponent som väger upp till 220 kg. I dagläget är arbetsmomentet inte ergonomiskt för operatörerna på grund av storleken och vikten. Förflyttningen orsakar även lätt defekter på boxen.

Konstruktion av pallmagasin

Detta examensarbete har utförts åt företaget MH Modules AB. Företaget arbetar med att utveckla, tillverka och sälja materialhanteringsmoduler till maskin- och systembyggare utan egen produktidentitet. En materialhanteringsmodul kan bestå av rullbanor, bandtransportörer, kedjetransportörer, hissar, vinkelväxlar och pallmagasin. Syftet med arbetet var att utveckla ett nytt pallmagasin där pallar ska kunna lastas på och av på ett enkelt och driftsäkert sätt med hjälp av en handtruck.Målsättningen var att konstruera en Lyftanordning med styrenhet. Efter att Lyftanordningen och styrenheten var klara gjordes det en lämplig ram som uppfyller säkerhetskraven.Arbetet inleddes med att se över konkurrenternas och MH Modules egna framtagna pallmagasinen.

Utveckling av system för reglering av taklucka på Taimn 091

Kiruna Wagon konstruerar och tillverkar järnvägsvagnar för transporter inom gruvindustrin. En av deras produkter är Taimn091 en vagn för transport av kopparslig. Vagnarna rullar idag mellan Bolidens koppargruva i Aitik och smältverket i Skellefteå. Eftersom vagnen transporterar koppar har den ett tak monterat för att förhindra kopparsliget från att läcka ut i naturen. Taket öppnas idag med hydrauliska cylindrar via ett hydrauliskt aggregat som kopplas in till vagnarna vid laststationen.

Konstruktionsförslag av multimobilt universalchassi

MaxMove Industrier AB är ett ungt och innovativt företag som har en potential att bli ett av världens ledande företag inom materialhantering. Företaget erbjuder kunden mobila arbetsplattformar för arbeten i olika industriella miljöer. Under de senaste åren har verksamheten växt kraftigt i Sverige och även på den internationella marknaden. I och med införandet av den nya europeiska standarden EN 280 ställs högre krav på plattformarna vid ett typgodkännande. För att MaxMove skall kunna konkurrera med andra aktörer på marknaden krävs att en av deras plattformar genomgår en omkonstruktion för att uppfylla de nya standardiseringskraven.