Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Lobbying - Sida 1 av 4

Ett komplicerat förhållande - Om relationen mellan lobbying och marknadsföring

Titel: Ett komplicerat förhållande - om relationen mellan Lobbying och marknadsföringFörfattare: Pernilla Jansdotter & Emma JosefssonHandledare: Christine TidåsenNivå: Kandidatuppsats i Marknadsföring, 15 hp, VT 2011Nyckelord: Lobbying, PR, marknadsföring, tabu, marknadskommunikationProblemformulering: Hur använder företag Lobbying ur ett PR- och marknadsförings-perspektiv och anses det vara en tabubelagd form av marknadskommunikation?Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur företag kan använda sig av Lobbying ur ett PR- och marknadsföringsperspektiv samt hur allmänheten, företag och politiker ser på fenomenet.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Sex semistrukturerade intervjuer med lobbyister och andra lobbyarbetare har genomförts. Ytterligare 20 mindre intervjuer med allmänheten samt en sekundärempirisk undersökning har utförts.Teoretisk referensram: Kapitlet inleds med en beskrivning av begreppet Lobbying, hur kopplingen till PR och marknadsföring ser ut samt hur lobbyarbetet går till. Därefter beskrivs allmänhetens, politikers och företags inställning till Lobbying.Empirisk studie: I empirin presenteras materialet från alla våra intervjuer samt vår sekundärempiriska undersökning.

Är en ökad reglering av lobbyverksamheten önskvärd? : En samhällsekonomisk bedömning av lobbyverksamheten i EU

As EU?s authority increased the number of lobbies in Brussels grew. Today there are approximately 15 000 lobbyists in Brussels. EU decisions and EU directives can have a huge impact on companies and organizations. They can however influence these decisions and directives through Lobbying.

Att angöra en lobby : En kvalitativ studie av riksdagsledamöters erfarenheter och attityder gentemot lobbying ur ett kommunikationsperspektiv

Title: Lobbying in the Swedish parliament - a qualitative study about experiences and attitudes of Lobbying among the members of the Swedish parliament, from a communication perspective.Author: Bodil Hassel and Kristofer PerssonTutor: Emma SvenssonPurpose: The purpose of this thesis is to study Lobbying towards members of the Swedish parliament. We aim to study their point of view: what experiences and attitudes they have towards the phenomenon. Key questions to be answered are: What experiences and attitudes do the members of the Swedish parliamentary Committee on Environment and Agriculture have towards Lobbying? What skills does a successful lobbyist possess, according to the members of the committee? How do the organizations Skogsindustrierna and Naturskyddsfo?reningen lobby?Method/Material: The material used in this study consists of interviews with nine respondents of the Committee on Environment and Agriculture in the Swedish parliament. Additionally, two informant interviews with the organizations Skogsindustrierna and Naturskyddsfo?reningen were made.

Mediebilden av PR och lobbying : En komparativ studie av Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets framställning  av PR och lobbying åren 2000 och 2010

Många PR-konsulter anser att mediebilden av PR och Lobbying är negativ och att branschen skildras som manipulativ och dold. Det finns dock en annan uppfattning som går ut på att verksamheterna inte framställs lika negativt som för tio år sen, att de har naturaliserats. Uppfattningarna är motsägelsefulla. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om de stämmer överens med den verkliga mediebilden av PR och Lobbying (aktiviteter och utövare), och därmed också få en insikt i om olika aspekter av verksamheterna har naturaliserats. En jämförelse har gjort av DN:s och SvD:s rapportering senhöstarna 2000 och 2010 genom en kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys.Resultatet visar att mediebilden är mer negativ 2010 jämfört med 2000. Någon egentlig naturalisering kan inte skönjas.

Lobbying - sunt förnuft eller lagstiftad reglering? : En studie om politikers och PR-praktikers åsikter om lobbyreglering i Sverige

Sweden currently has no legislated regulation of Lobbying, but the professional lobbyist can voluntarily subscribe to, among others, the professional code of standars created by the trade association of Public Relations, Precis. There is an ongoing discussion in Sweden to regulate Lobbying, both in mass media and in politics. This study examines this debate and focus on which arguments there are for and against Lobbying regulation in Sweden. It also attempts to identify the differences, if there are any, between left and rights parties with regards to their views on regulation of Lobbying.Tha main method used was document analysis of parliamentary bills which have been raised concerning a Lobbying regulation in Sweden. In the theory section, I include four different types of requirements placed on democratic Lobbying (se for example Jaatinen 1998, Kitchen 1999, Larsson 2005, Möller 2009 and Naurin 2001).

Kartläggning av direkt lobbying : En empirisk studie där direkt lobbying via comment letters på standardsättarorganet IASB mellan år 2005 och 2009 studeras

Denna uppsats behandlar direkt Lobbying mot det internationella standardsättarorganetInternational Accounting Standards Board, IASB. Studien motiveras med att utformandet avIFRS, till följd av en ökad globalisering, fått en allt viktigare roll inom internationellredovisning. Vår empiriska undersökning går ut på att kartlägga avsändare av inskickadecomment letters under perioden 2005 till 2009 till standardsättarorganisationen IASB.Comment letters är kommentarer eller feedback som IASB efterfrågar från allmänhen innanen ny IFRS definitivt bestäms.Vårt resultat visar på att en majoritet av direkt Lobbying via comment letters utförs avorganisationer och att Europa utmärker sig som särskilt aktiv när man ser till frekvensen avantalet inskickade kommentarer. Vidare finner vi att endast sex länder världen övertillsammans står för över hälften av kommentarerna. Vi analyserar fram ett flertal tänkbaraförklaringar som kan ligga bakom vårt framtagna resultat, där faktorer som länders storlek,ekonomisk utveckling, kultur och framförallt lagstiftning diskuteras.

Regionerna i Europa ?samverkan och påverkan i Europeiska Unionen

AbstractIn this thesis I will discuss the relationship between the European Union and the regions of Europe. The development of the European Union has meant that many decisions are taken in Bruxelles. Many actors participate in the policyprocess ranging from national goverment to policynetworks of different kinds. An emerging actor has been the regions of Europe. Their influence on the policyprocess have grown and today almost all of them are represented in Bruxelles through Region Offices.

Från ambition till verklighet : En fallstudie av redovisningsregleringsprocessen

Background: Many different parties in the society are affected by the financial information delivered by the companies. Therefore, different interests want their ideas to have an impact on the accountning standards. The construction of the accounting standards are illustrated as a pure political process, where Lobbying and conflicts of interest are determining factors. Purpose: The purpose is to understand the underlying interests behind regulation of financial accounting in Sweden and how these interests are manifestated in the establishment of accounting standards. Method: The thesis is designed as a casestudy of the regulation process which induced the legislation of the Årsredovisningslagen 6 kap 1 § 3st.

Djurtransporter i Europeiska Unionen-En analys av Eurogroup for Animals påverkan i EU:s beslutsprocess

Our thesis is a single-case study in which we try to answer the question: Why didn?t the lobbygroup Eurogroup for Animals get enough support for their demands in the latest regulation regarding transport of animals? As an example of their cooperation with their memberorganisations, we have chosen the Swedish organisation Djurens Rätt. Through interviews with key-persons involved in the process and with the use of Jeremy Richardson's theory regarding Lobbying in the EU, we found that there were many different factors that effected Eurogroup for Animals chances to get an animal friendly legislation. For example by setting too ambitious demands Eurogroup for Animals wasn?t considered to be a serious actor during the legislation process.

En bransch med bristande förtroende : - PR-konsulter om sitt eget ansvar och hur de själva kan bidra till ökat branschförtroende

AbstractTitle: An industry with a lacking trust ? PR-consultants about their own responsibility and how they can contribute to an increased trust for their profession (En bransch med bristande förtroende ? PR-konsulter om sitt eget ansvar och hur de själva kan bidra till ökat branschförtroende)Number of pages: 68 (79 including enclosures)Author: Ebba GöranzonTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies DPeriod: Spring 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityAim: The aim of this essay is to study the Swedish PR-industry and the distrust that is directed towards it. The starting point is different PR-consultants opinion about their profession and industry. What do they think needs to be done to increase the trust for the industry and what kind of responsibility do they think they have?Method/Material: Together with literature studies, a qualitative method has been used and five in-depth interviews with PR-consultants have been conducted.

"Are You Gonna Go My Way?" - En empirisk studie av Västra Götalandsregionen lobbyverksamhet och nätverkan i EU

In this thesis we have examined Västra Götalandsregionens ways to lobby and network in the European Union. Our aim was to examine which kind of methods the region uses to lobby in a successful way in Brussels. We found that the region uses both formal and informal methods of Lobbying to gain advantages in Brussels. We also wanted to locate various networks which the region is involved in to more easily have their interests satisfied. We found that they had a lot of different alliances and that it is necessary to be involved in different networks to have a chance to lobby the EU institutions.

Trångt om saligheten - En studie av intresseorganisationers arbete med politisk påverkan i det post-korporativa Sverige

The relationship between the government and organised interest in Sweden has changed. Formally considered as a good example of a corporatist state the country during the last 15 years or so experienced a more pluralistic system. This thesis is a qualitative study which discusses how interest groups seek to influence decision makers and policy thru Lobbying and public opinion. It also examines how interest groups work with advertising and public relations in a changed climate of mass media. The main method of gathering material has been done thru interviews of representatives of different interest groups.The results of the study paint a picture where the interviewed organizations experience a vast competition in communication and information.

Demokratiutredningens arv : En idealtypsanalys av riksdagsmotioner gällande lobbyism

For the last decades, Sweden has transformed from a state with strong elements of corporatism, to a governance of pluralistic character. This development has opened up to a new form of participation ? lobbyism ? which since has spread and commercialized. Because of this, a report on the state of Swedish democracy ? Demokratiutredningen ? was issued to examine the phenomenon of lobbyism as it was feared to challenge the functioning of a representative democracy.

Den lokala lobbyn : En studie om informella kontakters betydelse för kommunala beslut

Forskningen om lobbyism i Sverige har hittills i huvudsak fokuserat på riksdagen. I den här uppsatsen undersöks lobbyism på kommunal nivå utifrån ett mottagarperspektiv med fokus på beslutsfattare och deras erfarenheter av lobbyism. Syftet är att belysa hur beslutsfattare i svenska kommunfullmäktige uppfattar att lobbyism går till i sina egna kommuner. Studiens utgångspunkt utgörs av lobbyismens relation till demokrati och i den kvalitativt genomförda undersökningen används en analysram baserad på tre värden för demokratisk lobbyism, benämnda transparens, jämlikhet och etik. Empirin har samlats in genom intervjuer med åtta kommunala fullmäktigeledamöter.

Så säljer man välgörenhet : om PR, opinionsbildning och lobbying i ideella organisationer

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ideella organisationer arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot allmänheten och politiska beslutsfattare. Jag ville se hur organisationer direkt, eller via opinion, går tillväga för att påverka ett politiskt beslut eller skapa uppmärksamhet för sina frågor. Jag ville också se hur organisationer arbetar med PR och informationsverksamhet. Metoden jag har använt mig av är kvalitativa samtalsintervjuer med fem olika ideella organisationer; Röda Korset, Rädda Barnen, Läkare utan Gränser, Amnesty International och Kvinna till Kvinna. Studien berör teorier om Lobbying, opinionsbildning, intresseorganisationer samt mediers inflytande över opinion och politik.Organisationerna påpekade vikten av att ha opinionen med sig om man ville påverka politiska beslut.

1 Nästa sida ->