Sök:

Sökresultat:

612 Uppsatser om Limträramar - Sida 1 av 41

"FörÀldrar, barn och personal - det Àr samverkan." : en studie om pedagogers syn pÄ samverkan mellan pedagoger, barn och förÀldrar, samt deras syn i förhÄllande till de yttre respektive inre ramar som finns i verksamheten.

Studien belyser pedagogers syn pÄ samverkan mellan pedagoger, barn och förÀldrar samt hur deras syn förhÄller sig till de yttre och inre ramar som finns i verksamheten. I studien har vi valt att dela upp ramarna i inre respektive yttre ramar. Yttre ramar Àr konstanta och inget som pedagogerna kan pÄverka sÄ som styrdokument, barngruppens storlek, förskolans byggnad och tidstillgÄngen som pedagoger och förÀldrar har. Inre ramar innebÀr faktorer som Àr förÀnderliga och som aktörerna pÄ förskolan kan pÄverka. I begreppet aktörer lÀgger vi de som medverkar i samverkan, det vill sÀga pedagoger, barn och förÀldrar.

Det finns alltid en grÀns man inte fÄr övertrÀda men man kan tÀnja lite? ? Hur kuratorer inom öppenvÄrdspsykiatrin förhÄller sig till ramar, rambrott och professionalitet i behandlingsrelationer.

Syftet med studien var att, med resultat frÄn ÄterhÀmtningsforskning som utgÄngspunkt, undersöka hur kuratorer inom öppenvÄrdspsykiatrin förhöll sig till ramar och grÀnser i behandlingsrelationer. Uppsatsens frÄgestÀllningar rör dels hur kuratorer definierar och förhÄller sig till ramar och grÀnser samt rambrott och grÀnsövertrÀdelser i en professionell behandlingsrelation och dels hur de resonerar kring detta i förhÄllande till sin professionalitet. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju kuratorer genomfördes och empirin analyserades utifrÄn en ad hoc metod dÀr meningskategorisering och meningskoncentrering kombinerades. Uppsatsens teoretiska perspektiv utgick frÄn Asplunds teori om social responsivitet och Topors vidareutveckling av begreppen abstrakt och konkret socialitet. Studiens resultat visade att kuratorerna ser pÄ ramar och grÀnser som nÄgot som utgör en grundval för en behandlingsrelation och att övertrÀdelser ska ske utifrÄn en restriktiv hÄllning.

Psykoterapeuten, ramen och rambrottet

Inledning: De psykoterapeutiska ramarna, samt brott mot dessa ramar, Ă€r av central betydelse för psykodynamiska terapeuter.Syftet: med denna studie var att undersöka psykoterapeuters rambegrepp, dess mening, samt deras upplevelser av egna rambrott.FrĂ„gestĂ€llningar: FrĂ„gestĂ€llningarna var vilken ramen och dess mening var, samt hur psykoterapeuterna upplevde sina egna rambrott.Metod: I studien anvĂ€ndes kvalitativ metod och fem psykodynamiska terapeuter intervjuades. Data analyserades med tematisk analys.Resultat: Resultatet visade att deltagarnas rambegrepp skiljde sig Ă„t. Skillnaderna hĂ€rleddes dels frĂ„n olika teoribildningar för psykoterapi, dels efter egna stĂ€llningstaganden. Vidare tillĂ€mpades nĂ„got olika ramar för olika patienter.  Även psykoterapeuternas upplevelser av egna i studien redovisade rambrott uppvisade olikheter sĂ„ som oro, skam, kĂ€nsla av misslyckande och tillfredsstĂ€llelse.Diskussion: Ramar samt avsteg frĂ„n dessa intog en komplex roll i terapeuternas arbete. Ramar utformades av terapeuterna sjĂ€lva pĂ„ grundval av terapeutisk inriktning.

Hur förhÄller sig pedagoger till kunskap som elever tillÀgnar sig utanför skolans ramar?

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till de erfarenheter och kunskaper som elever tillÀgnar sig utanför skolans ramar, inte minst frÄn populÀrkulturen, och hur detta tar sig uttryck i skolan.Intervjuer genomfördes med pedagoger i grundskolans tidigare Är. För att fÄ en motpol till resultatet som intervjuerna med pedagogerna gav, valde vi att göra tvÄ gruppintervjuer med elevinformanter..

Förskolechef : En intervjustudie om hur sex förskolechefer upplever sin roll som pedagogisk ledare och chef

Syftet med denna intervjustudie har varit att analysera hur förskolechefer ser pÄ sin roll som chef och pedagogisk ledare. Intentionen Àr att belysa vilka konsekvenser upplevda ramar och förutsÀttningar fÄr för deras möjligheter att utföra sitt uppdrag. Studien visar att förskolechefer upplever sitt uppdrag komplext och mÄngfacetterat. De strÀvar efter att hitta en balans och struktur i mÄngfalden av uppgifter för att kunna agera som pedagogisk ledare och chef..

Att skriva lÄtar : Àr snÀva ramar en hjÀlp?

Denna uppsats handlar om att skriva la?tar utifra?n tre fo?rutbesta?mda strategier. Jag valde att skriva med utga?ngspunkt fra?n strategierna skriva texten fo?rst, utga? ifra?n en trumloop och utga? ifra?n textma?ssig hook i la?tformen AADA.Fo?rhoppningen med de givna fo?rutsa?ttningarna var att fra?mja skapandeprocessen, korta startfasen, minska sja?lvkritiken, utveckla textskrivandet, bredda typen av karakta?r pa? la?tar och till sist variera den typ av form som la?tarna vanligtvis utmynnar i. Under mitt arbete har jag kommit fram till att tydliga ramar underla?ttar och fo?r arbetet frama?t..

Rama in textilt skapande? : Om hur elever upplever ramar i en skapande process.

Syftet med min studie har varit att undersöka elevers upplevelser av hur ramfaktorer pÄverkar en skapande process frÀmst med fokus pÄ pedagogens roll. Dels om elevers upplevelser av ramars pÄverkan i stort och mer specifikt hur eleverna upplever att klassrum, klasskamrater och lÀraren pÄverkar deras skapande process. Halvstrukturerade kvalitativa intervjuer har genomförts med sex elever som lÀser det textila Àmnet tredje Äret pÄ gymnasiet eller pÄ folkhögskola. Förhoppningen har varit att intervjuer med Àldre elever skall ge en tydligare bild av hur de upplever ramfaktorers pÄverkan pÄ sitt skapande arbete. Gemensamt för alla informanter Àr att de i huvudsak lÀser sömnad, vÀvning, formgivning samt fÄr prova pÄ andra textila tekniker.

Att fo?renkla sitt la?tskrivande med kreativa ramar : skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete

Jag ser mig prima?rt som artist och la?tskrivare. Det ha?r projektet pa?bo?rjades i en o?nskan att uto?ka, fo?rba?ttra och fokusera mitt musikaliska material och mitt artisteri. Jag tog avstamp i na?gra musikaliska influenser fra?n Mellano?stern och Sydo?steuropa och la?t de fa?rga mig i skrivandet av sju nya la?tar.

FÀste för ramar

Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram ett snabbfÀste för ramar Ät Roxtec International AB pÄ Verkö i Karlskrona. Examensarbetet har följt metoden för Integrerad produktutveckling av Fredy Olsson. Av denna metod har tvÄ omrÄden berörts: Principkonstruktion samt PrimÀrkonstruktion. PrimÀrkonstruktionen Àr uppdelad i tvÄ delar dÀr den ena behandlar komponentval och detaljkonstruktion, och den andra innefattar framtagning av prototyp och en ekonomisk kalkyl. ProblemstÀllningen var följande: Att ta fram ett snabbfÀste för smÄ ramar.

Faktorer som kan pÄverka friluftsundervisningen : - en kvalitativ studie om idrottslÀrares uppfattningar om friluftsliv och friluftsundervisning

I denna kvalitativa intervjustudie undersöks idrottslÀrares friluftsundervisning, pÄ skolor i nordvÀstra Götalandsregionen. Studiens centrala frÄgestÀllningar Àr att undersöka vilka; attityder och erfarenheter, ramar, samt didaktiska tillvÀgagÄngsÀtt, som rÄder i friluftsundervisningen, och syftet Àr att undersöka friluftsundervisningens samband med dessa. I studien framkommer det bland annat att:LÀrarna har liknande attityder och erfarenheter till friluftsliv, samt att deras syn verkar ha prÀglats av erfarenheter i senare Äldrar.LÀrarna Àr förhÄllandevis nöjda med de konstitutionella-, organisatoriska- och fysiska ramar som finns, men uppfattar samtidigt att dessa ramar Àr faktorer som pÄverkar friluftsundervisningen i hög grad.LÀrarna försöker prioritera ÀmnesomrÄdet friluftsliv i högre grad Àn tidigare, men de har lite olika didaktiska tillvÀgagÄngssÀtt.För att ta reda pÄ detta anvÀnds kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som metod, dÀr fem olika lÀrare pÄ fem olika skolor, i nordvÀstra Götaland, har intervjuats. Studien förankras i tre teoretiska utgÄngspunkter; habitusteori, ramfaktorsteori och didaktik..

Se barnet pÄ nytt varje dag : En kvalitativ studie kring barns kulturella ramar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur pedagogerna i förskolan undersöker och tar till vara pÄ barns olika kulturella ramar i sin planerade verksamhet. Denna studie har fokus pÄ matematik och begreppet rumsuppfattning. För att studera detta gjordes en litteraturstudie för att kunna definiera vad en kulturell ram Àr för nÄgot. En pedagog beskriver att en kulturell ram för ett barn Àr de erfarenheter och dom uppfattningar som de har fÄtt/lÀrt sig under tiden de levt. Vidare undersöktes hur pedagogers syn Àr pÄ matematik i förskolan?  samt vad som rÀknas till begreppet rumsuppfattning? Efter det genomfördes kvalitativa intervjuer med fem pedagoger verksamma pÄ olika förskolor.

FÀste för ramar

Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram ett snabbfÀste för ramar Ät Roxtec International AB pÄ Verkö i Karlskrona. Examensarbetet har följt metoden för Integrerad produktutveckling av Fredy Olsson. Av denna metod har tvÄ omrÄden berörts: Principkonstruktion samt PrimÀrkonstruktion. PrimÀrkonstruktionen Àr uppdelad i tvÄ delar dÀr den ena behandlar komponentval och detaljkonstruktion, och den andra innefattar framtagning av prototyp och en ekonomisk kalkyl. ProblemstÀllningen var följande: Att ta fram ett snabbfÀste för smÄ ramar. Ramarna anvÀnds till kabelgenomföring till elskÄp och liknande applikationer, och de kommer att innehÄlla Multidiametermoduler med inneslutna kablar och kompressionsenhet. Idag fÀsts ramarna med hjÀlp av skruvar och muttrar men det nya fÀstet fÄr inte utgöras av skruvar, sprintar, fjÀdrar och de fÄr ej heller svetsas fast. FÀstet ska vara av enkel konstruktion, lÀtt att montera och demontera utan hjÀlp av verktyg.

Ramar och konstruktioner - en kÀrlekshistoria.

Specialarbete, SV1301 15 hpÄmne: Svenska sprĂ„ketTermin: HT13Handledare: Benjamin Lyngfelt.

Kompositionen, utmaningen och jag

I detta arbete har jag velat utforska, utmana och utveckla mitt komponerande och musikskapande. Genom att medvetandegöra tendenser och mönster i mitt skapande utifrĂ„n en kartlĂ€ggning och sammanstĂ€llning av mina skrivna lĂ„tar inom folk- och vĂ€rldsmusikgenren, har jag formulerat nya ramar att förhĂ„lla mig till nĂ€r jag ger mig i kast med mina nya kompositioner. FrĂ„gestĂ€llningar som jag utgĂ„tt ifrĂ„n Ă€r: Finns det nĂ„got generellt mönster i hur jag komponerar? Finns det nĂ„got generellt mönster i vad jag komponerar? Kan jag utmana och utveckla mitt skrivande genom att komponera utifrĂ„n förutbestĂ€mda ramar som skiljer sig frĂ„n hur jag brukar göra? Är detta möjligt att göra och samtidigt behĂ„lla det lustfyllda och det fria förhĂ„llningssĂ€ttet jag har till att skriva musik? Till detta följer ocksĂ„ tankar och reflektioner kring musikaliska parametrar sĂ„ som tonart, taktart, modus och genre..

En kvalitativ beskrivning av de ramar som tycks finnas för organisationers jÀmstÀlldhetsarbete

JÀmstÀlldhet innebÀr att alla mÀnniskor, oavsett kön, har samma möjligheter, rÀttigheter och inflytande över sitt eget liv och över det samhÀlle vi lever i. Sverige beskrivs ofta som vÀrldens mest jÀmstÀllda land, men Àven om det svenska samhÀllet har blivit betydligt mer jÀmstÀllt sÄ finns det dock fortfarande skillnader mellan kvinnor och mÀn, bÄde i arbetslivet och i privatlivet. Studiens syfte var att beskriva vilka ramar mÀnniskor som arbetade med jÀmstÀlldhetsfrÄgor pÄ svenska företag upplevde sig ha i sitt arbete med dessa frÄgor. Sex personer som arbetade med jÀmstÀlldhet intervjuades och efter transkribering genomfördes en tematisk analys. Resultaten visade att det fanns liknande upplevelser av vad som utgjorde möjligheter och hinder för organisationer dÄ de arbetade med jÀmstÀlldhet.

1 NĂ€sta sida ->