Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Lektörsomdömen - Sida 1 av 1

"Jaha, har dom bara lekt idag?" : En studie kring förskollÀrares och fritidspedagogers syn pÄ fri lek

VĂ„rt syfte med denna studie Ă€r att undersöka förskollĂ€rare och fritidspedagogers uppfattning om fri lek, hur de ser pĂ„ den fria lekens betydelse för lĂ€rande och utveckling och sin egen roll i den. LĂ€roplanerna för bĂ„de förskola och fritidshem betonar lekens betydelse för barns utveckling och lĂ€rande, bĂ„de fysiskt och psykiskt. Även den forskning vi har tagit del av har framhĂ€vt detta. Begreppet fri lek Ă€r dock nĂ„got som inte definierats tydligt i lĂ€roplaner eller forskning, dĂ€rför blev vi intresserade av hur pedagoger ser pĂ„ detta begrepp och den aktivitet som Ă€ndĂ„ har en given plats i bĂ„da verksamheterna. Studien skaffar sin empiri genom kvalitativ metod dĂ€r fem förskollĂ€rare samt fem fritidspedagoger har intervjuats.

Idag har vi "bara" lekt - all lek har en mening och bidrar till lÀrande

BAKGRUND:Leken har blivit ett intressant fenomen att studera för psykologer, pedagoger och forskare. Den tillÄts att ta störreplats och pÄ förskolor Àr den en central del i verksamheten och betonas i styrdokument. Att ta tillvara pÄ detlustfyllda lÀrandet och vara lyhörd för vad barn Àr intresserade av Àr viktiga komponenter. Barn i förskolan skallges möjlighet att tillÀgna sig en förstÄelse för sig sjÀlv och sin omvÀrld genom att lÀra och upptÀcka tillsammansmed inspirerande och trygga pedagoger.SYFTE:Studiens övergripande syfte Àr att undersöka, tolka, beskriva och analysera nÄgra pedagogers syn pÄ lekensbetydelse för barns lÀrande och utveckling. Samt undersöka hur dessa pedagoger beskriver att de anvÀnder sig avleken i lÀrandesituationer.METOD:En kvalitativ metod har anvÀnts med intervju som redskap.

Har ni bara lekt idag : En intervjustudie om den fria leken i förskolan

Den fria leken resulterar inte alltid i nÄgot konkret material sÄ som mÄnga andra styrda aktiviteter pÄ förskolan kan göra, vilket innebÀr att viss problematik kan uppstÄ. Bristande "bevis" pÄ att lÀrande har skett kan bland vÄrdnadshavare skapa tvekan och undran över barnens dag pÄ förskolan och om de verkligen har lÀrt sig nÄgot. Tidigare forskning har visat att lek och lÀrande hÀnger samman och skapar förutsÀttningar för barns utveckling men att den kan missuppfattas av allmÀnheten. Den fria leken beskrivs som en mycket viktig del av ett barns lÀrande dÀr tidigare erfarenheter bearbetas och ny kunskap tillÀgnas.SyfteSyftet Àr att ta reda pÄ förskollÀrares förestÀllningar kring den fria leken och redogöra för dess betydelse som pedagogiskt verktyg i förskolan. FrÄgestÀllningarna lyder: Vad innebÀr den fria leken för barns utveckling och lÀrande enligt förskollÀrare? Vad har förskollÀraren för roll och betydelse i barns utveckling och lÀrande genom fri lek? Vad har den fria leken för pedagogiskt syfte?MetodDen hÀr undersökningen Àr en intervjustudie och Àr baserad pÄ en fenomenologiskt inspirerad ansats vilket innebÀr att andra personers livsvÀrdar och synsÀtt hamnar i fokus.

Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus pa? balansen mellan praktiska och teoretiska moment i geho?rs- musikteoriun- dervisning.

Syftet med denna studie a?r att, med inspiration av etnografiska tillva?gaga?ngssa?tt, ut- forska hur na?gra la?rare utformar sin undervisning i a?mnet musikteori (och geho?r) pa? gymnasial niva?, med fokus pa? framfo?rallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller la?rare kan utfo?ra olika la?robo?ckers o?vningar, dels med hja?lp av praktiska verktyg, dels utifra?n teoretiska resonemang. Den tidigare forskning som tas upp handlar om elever och la?ra- res syn pa? a?mnet geho?rs- och musikteori.

En hel del : en undersökning av leksaksdockan som tecken och konstnÀrens anvÀndning av denna i den samtida konsten

Den frÄgestÀllning som behandlas i uppsatsen Àr hur upplevelsen, förstÄelsen och tolkningen av leksaksdockan anvÀnds av konstnÀren, samt hur detta tolkas/lÀses i verket av betraktaren. Undersökningens frÄgestÀllning Àr ?Hur anvÀnder konstnÀren bilden av leksaksdockan för att skapa konstnÀrliga verk?? samt ?Hur lÀser/tolkar jag som betraktare innehÄllet i dessa verk??.Jag anvÀnder mig av semiotiken för att definiera begrepp kring leksaksdockan som tecken samt anvÀndandet av denna i konstverk. Bildanalyser utgör undersökningens centrala del.Leksaksdockan förknippas med en mÀngd saker. Det har blivit tydligt för mig hur jag som ÄskÄdare av de konstverk jag analyserat vÀxlar mellan konstnÀrens budskap, de olika aspekterna av det dockan förmedlar och det jag sjÀlv lÀser in och konnoterar.

Flower Power : hur kan ett symboliskt stillebenmÄleri anvÀndas i bildundervisningen för att beröra frÄgor om liv, död och identitet?

"I dag prÀglas samhÀllet av en mÄngfald uttryck inom bild- och formomrÄdet. I det fria konstnÀrliga utövandet pÄgÄr ett stÀndigt experimenterande med olika material, tekniker och uttrycksformer. Olika medier pÄverkar oss genom anvÀndning av symboler för att föra fram sina budskap. DÀrför finns behov av att kunna analysera och tolka bild- och formomrÄdets olika funktioner i dagens samhÀlle."I min undersökning har jag tagit reda pÄ hur man kan utveckla ett symboliskt mÄleri genom att lÄta sig inspireras av HollÀndska blomsterstilleben frÄn 1600-talet, för att sedan kunna skapa en meningsfull och inspirerande stillebenundervisning i skolan.Jag har valt att utgÄ frÄn dessa 1600-talsmÄlningar dÄ det finns en mÀngd dokumenterad symbolik och historik kring dessa verk, och för att de estetiskt intresserar mig med sin passiva och dekorativa utstrÄlning. PÄ ett lekfullt sÀtt har jag undersökt dessa mÄlningars kraft och symboliska betydelse för att sedan förskjuta symboliken i dem och skapa egna konnotationer som betyder nÄgot för mig.DÄ jag frÀmst har fokuserat pÄ gestaltningen i min undersökning har jag kunnat konstatera att mitt bildsprÄk, min teknik, kompositions och associationsförmÄga har berikats betydligt genom att mÄleriskt ha undersökt dessa religiösa, kulturella och vetenskapliga bilder.

FörklÀdd Gudrun : en lek med roller, identitet och visuella uttryck

Detta arbete undersöker hur identitet skapas, i lek med roller och visuella uttryck, hur förestÀllningar om identitet och livsstil konstruerar och konstrueras, genom ett genomgÄende exempel: klÀdföretaget och fenomenet Gudrun Sjödén. Syftet Àr att behandla mediers och bilders betydelse för den aktiva identitetskonstruktionen i ett konsumtionssamhÀlle, sett ur ett sociokulturellt perspektiv ? vad bilder gör med oss och vad vi gör med dem. Undersökningen syftar Àven till att utforska didaktiska metoder som kan anvÀndas inom bildÀmnet, dvs. att undersöka med visualitet i fokus, samt genom en gestaltande metodik.Undersökningen bygger pÄ studiet av en klÀdbutik, min gestaltande metod, samt intervjuer med kvinnliga bildlÀrare.