Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Kändisskap - Sida 1 av 1

Påklädda ma?n och söta kvinnor : En studie i representationer av genus i tidningen Frida 2013

This theises aims to extend the understanding of how representation of gender is produced and reproduced in the young women?s magazine Frida. We examine this through analyzing pictures of male and female celebrities in a selected number of magazines from the year of 2013. We use a quantitative analysis of the pictures, as well as a supplementary quantitative analysis of ajectives used to describe male and female celebrities in captions. We research what types of patterns we can find in these analyses that construct representations of gender, also surveying how the celebrities in the magazine look.Our analysis shows us that the context of Frida contains several recurring visual patterns that preserves a representation of men being superior to women.

Kim Kardashian på Instagram : En studie om kropp och bemötande

Studiens syfte är att undersöka vilket bemötande Kim Kardashian får på två bilder hon lagt upp på Instagram. Utgångspunkten som kommer att sätta prägeln på studien är två stycken frågeställningar; hur representationen av Kim Kardashians visuella kropp kan förstås i en postfeministisk kontext och hur en diskussion kan föras kring hur hon använder sin kropp som vara samt vilka attityder som kan urskiljas i kommentarerna till Kim Kardashians två Instagrambilder.Materialet som används för att besvara frågeställningarna är två bilder som Kim Kardashian själv publicerat på sitt Instagramkonto i november 2014. Bilderna föreställer en halvnaken Kim Kardashian poserande med lyxig och utmanande symbolik. Den teoretiska utgångspunkten i studien innefattar postfeminism, kändisskap och parasocialitet. Inom postfeminism förklaras först grundläggande vad begreppet betyder för att sedan gå in på postfeminism i media och hur kvinnokroppen genom tiden har avbildats och framställts.