Sök:

Sökresultat:

27 Uppsatser om Kontorslokaler - Sida 1 av 2

Undersökning av komfortegenskaper via simulering hos Ecoclimes komforttak

Kontorslokaler nyttjas generellt cirka 2500 av årets 8760 timmar. Ett vanligt problem med Kontorslokaler är det termiska klimatet, antingen är det för varmt, för kallt, eller så drar det. Höga temperaturer, över ca 26°C, bidrar till trötthet, nedsatt koncentration och gör att luften känns mindre fräsch. Stora variationen av lasten mellan dag och nattetid kan också resultera i att lokalerna överventileras under nattetid och underventileras under dagtid.Syftet med examensarbetet var att undersöka och jämföra Ecoclimes komforttaks lösning med andra olika värme och kylsystem i Kontorslokaler. Att undersöka vilka eventuella fördelar Ecoclimes komforttak har gällande komfort, kyla, ventilation och ur energisynpunkt.

Påverkansfaktorer vid byte av kontorslokaler: fallstudier av
hur företags beslutsprocesser påverkas av olika faktorer vid
omlokaliseringar.

Syftet med studien var att beskriva hur marknadskommunikationen påverkade potentiella kundgrupper vid byte av Kontorslokaler, samt hur andra faktorer påverkade beslutsprocessen. De teoretiska ämnesområden som studerades var industriell marknadsföring, industriella inköp och industriella inköpsbeteenden. Preferenser vid byte av lokaler var ett annat teoretiskt område som låg till grund för undersökningen. I den empiriska undersökningen genomfördes fallstudier av nio företag som ansågs vara potentiella kunder till att hyra lokaler i en kontorsfastighet norr om Stockholm city. Datainsamlingsmetoden var personliga intervjuer, där den person som intervjuades från varje företag skulle ha varit delaktig under beslutsprocessen.

Läget - allt och ingenting : En studie av hyressättning av kontorslokaler i Stockholm

Aim: The purpose of this study is to increase the knowledge around the location?s importance when rent setting office premises. Furthermore, I want to get broader knowledge about the real estate market as a whole when since it is of current interest.Method: The study is performed with the aid of qualitative interviews on persons with experience of office premises in Stockholm city. Theoretical dates mainly have been gathered via literature and the Internet. Then I have put together the interviews in order so that I finally can analyze empiric with theory.Result & conclusions: The results that have been achieved with this essay are how the concept location has been used within the real estate sector, also how important long-term thinking is when letting of premises, not only office premises.Suggestions for future research: Future studies can increase my study with more interviews, with for example real-estate owners.

Alternativa kylmetoder i kontorslokaler ur ett systemperspektiv : En studie av Stockholms energisystem

Då Sverige historiskt sett har haft låga priser på el har ett system som använder mycket el byggts upp. Efter avregleringen av den europeiska elmarknaden har priserna på el ökat och beräknas stiga till samma nivåer som på kontinenten. Behovet att minska energianvändningen och då främst el har blivit en viktig fråga varpå Energimyndigheten valt att inom projektet STIL2, STatistik I Lokaler, inventera energianvändningen i svenska lokaler. Rapportens syfte är att undersöka hur Kontorslokalers energianvändning i Stockholmsregionen påverkar energisystemet med fokus på användningen av komfortkyla. Genom att utnyttja fjärrvärmedrivna kylmaskiner, absorptionskylmaskiner, höjs värmelasten sommartid när värmelasten är låg vilket medför ett ökat underlag för produktion av värme och el i kraftvärmeverk. Med data från STIL 2 uppskattades kylbehovet i Kontorslokaler till 30 kWh kyla per m2 och år.

Vakanser i kontorsfastigheter : Fastighetsföretagets arbete med vakanser

Ett fastighetsföretag som hyr ut Kontorslokaler till hyresgäster arbetar dagligen med vakanser d.v.s. tomma, outhyrda lokaler och strävar efter en lägsta möjliga vakansgrad i sina fastigheter. Vakanser har en stor ekonomisk påverkan på ett fastighetsföretag då det innebär förlorade hyresintäkter och leder i vissa fall till att fastigheterna minskar i värde.Vakanser i kontorsfastigheter kan uppstå på grund av olika orsaker; fastighetsmarknaden, fastighetens läge och fastighetens skick är faktorer som har stor påverkan på efterfrågan av lokalerna. Syftet med uppsatsen är att undersöka orsaker till varför vakanser i kontorsfastigheter uppstår, vilka problem de medför samt hur fastighetsföretaget arbetar för att uppnå lägsta möjliga vakansgrad. Vi har avgränsat vår undersökning geografiskt till Stockholm och har utfört intervjuer med fem väletablerade aktörer på kontorsmarknaden.Ett fastighetsföretag måste arbeta mycket med differentiering på den konkurrensutsatta hyresmarknaden i Stockholm.

Broschyr om avändarprofiler

The project group is participating in a measuring project that is a cooperation between CIT EnergyManagement AB, the Measuring unit of Chalmers and College of Dalarna.The results from the measurementswill be put together and presented in a brochure.When designing the brochure a great deal of planning has been made how to attract the targetgroup.To make the contents of the brochure more attractive, which mainly will contain text, a lot of imageswith a symbolic substance have been used. To keep the brochure together it has been divided into fivechapters that each has been given one specific colour. The colours are consistent on initials, headlinesand images.At the moment the results of the measurements are not yet ready and the text for the brochure is notpossible to complete now. This project is expected to finish in the fall when all the measurements havebeen compiled..

En yteffektiv och flexibel kontorsbyggnad : A space saving and flexible office building

Det kommunalägda fastighetsbolaget Videum AB som hyr ut och förvaltar lokaler på campus i Växjö ska uppföra en ny byggnad med totalytan 5000m2. För att underlätta i projekterandet åt Videum AB har en förfrågan av vilken form på byggnaden som är den mest vinstgivande för företaget undersökts i den här rapporten. I byggnaden ska det finnas Kontorslokaler som Videum AB kan hyra ut till andra företag. Kravet är att planlösningen ska vara flexibel och kreativ. Uthyrningsprocenten ska vara högsta möjliga vilket undersöks med hjälp av utvalda nyckeltal.

Bostäder och kontor i Stadshagen

Stadshagen, Kungsholmen. Ett område i snabb förändring. Hur kan ett projekt bidra till denna förändringsprocess, samtidigt som det bevarar och lyfter fram de befintliga och potentiella kvalitéer som platsen rymmer? Tomtens förutsättningar präglas av två övergångar, gata från till park och från granntomternas olika relationer till dessa två element. Från den friställda volymen till det slutna gaturummet.

Olika branschers förhållningssätt till Gröna Hyresavtal

Efterfrågan på miljömässigt hållbara fastigheter har ökat i takt med att samhällets miljömedvetenhet har växt. År 2010 satte Vasakronan begreppet "gröna hyresavtal" på kartan när de lanserade denna avtalstyp. Begreppet har sitt ursprung utanför Sveriges gränser där Australien är det land som kommit längst i utvecklingen. Det är även här som kontraktsformen fått störst popularitet. Avtalstypen brukar innefatta mål för: minimering av energianvändning, en miljövänlig avfallshantering, användning av "grön el" och val av material som minimerar miljöpåverkan vid ombyggnad.

Förhållandet mellan organisationers rutiner och kontext : - vid en förändring i organisationers fysiska kontext

I denna uppsats har förhållandet mellan kontexten, uppdelat i kontextens tre beståndsdelar, och rutiner undersökts genom en empirisk undersökning av en förändring i den fysiska kontexten. I tidigare studier har det tagits mycket begränsad hänsyn till kontextens olika beståndsdelar somfigurerar inom ämnet och hur de relaterar till varandra. Denna uppsats bidrar således med ett teoretiskt bidrag angående hur kontexten uppdelad i dessa olika beståndsdelar relaterar tillvarandra och till rutiner. Den empiriska undersökningen utgörs av en fallstudie påLänsförsäkringars Härnösandskontor då organisationen år 2011 genomfört en organisatoriskstrukturförändring i form av en flytt till nya Kontorslokaler. Studien visar att den fysiskakontexten har påverkat rutiner på ett sådant sätt att även den sociala kontexten påverkas avförändringen.

Strategier för positionering av kontorslokaler

The report aims to examine how property owners position themselves to reach their targetmarket, and which strategies they use when positioning their product. The investigation has beencarried out mainly in the form of a case study in which a number of interviews with Stockholmreal estate companies has been conducted, focusing on commercial property market segment.The interviews have resulted in identification of common and specific strategies among thecompanies. These strategies have been analyzed in the light of the theory by Philip Kotler andKevin Lane Keller, focusing on how an offer should be designed to reach a competitive position.It can be concluded that positioning is a key activity for successfully addressing the targetmarket. Successful positioning mandates three key requirements to be met; determining thecategory to which the offer belongs, identifying similarities and differences compared to thecompetitors and developing a brand mantra. The result of the case study concludes that theproperty companies work similar in many ways.

Medvetenhet i energianvändning : En studie om samband mellan medvetenhet och energianvändning i fyra kontorslokaler

I västvärlden har det blivit nästintill en trend för företag att göra namnbyten. I USA byter cirka 3000 företag namn varje år. 1990 låg den siffran på 1000, vilket innebär en ökning med 300 % på cirka 15 år. De stora finansiella summor som används vid namnbyten indikerar på att företagsnamnet är av stor betydelse. Men varför gör dessa företag namnbyten, och hur går de tillväga vid namnändringen? Syftet med den här studien är att besvara dessa frågor.För att kunna besvara dessa frågor har vi använts oss utav kvalitativ metod, då vi vill gå på djupet genom att besvara ?varför? och ?hur?.

Kontorsvakanser i Malmö city - en fallstudie

Vakansgraden på Kontorslokaler i Malmö har traditionellt sett alltid varit hög och legat omkring 15 %. Enligt NewSec Nordic City Report spring 2006 uppgår vakansgraden till 16 % på kontorsfastigheter i Malmö city. Störst vakansgrad finner man i de gamla fastigheterna som har vakanser på uppåt 25 %. Vårt syfte med denna uppsats är att analysera och undersöka vilka strategier fastighetsföretagen, som äger och förvaltar kontorsfastigheter i centrala Malmö, har för att sänka vakansgraden. Det vi har kommit fram till är att företagen ser på kontorsvakanserna i city på olika sätt, beroende på sina individuella situationer och affärsidéer.

Framtidens krav på kontorslokaler

Title: future demands for office spaceLevel: Final assignment for Bachelor Degree in Facility ManagementAuthor: Rickard Blomkvist & Nils WilanderSupervisor: Lars SteinerDate: 2012-05Aim:  to examine how property owners can develop their properties to suit modern business needs and requirements of the office space they rent. Although the property owners should reason for their commercial properties will be attractive to the market. Investigate how a modern office looks like and in what are the trends?Issues used:What should property owners do to meet the new requirements of modern businesses place on the premises?How does the new work in the companies they use their premises?What is a good office today? Method: we used qualitative interviews to get answers to the issues.Conclusion: Today's office buildings have to be flexible so they can be adapted to the current tenant. Market mobility is high and the property owner must be prepared for tenants leaving.

Frågeställningar vid ombyggnation av kontorslokaler till bostäder : Håltagning i plastgjuten betong

Det råder bostadsbrist i Stockholm, en lösning är att bygga nya bostäder. En annan lösning är att nyttja befintliga byggnader som inte används som bostäder, genom att bygga om kontor- och industrilokaler till bostäder. Det som händer är att industriområden flyttas längre ut från de attraktiva bostadsområdena. Ombyggnationer av byggnader med olika lokalkategorier kräver omfattande bearbetning och samarbete mellan flera aktörer såsom stadsplanerare, byggherrar, arkitekter, konstruktörer med flera. Det finns många aspekter att ta hänsyn till vid ombyggnationsprojekt och vårt mål är att belysa några av dessa.Den här rapporten studerar först och främst konstruktörens roll, vad en konstruktör ska tänka på vid en ombyggnation.

1 Nästa sida ->