Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Konfliktbegreppet - Sida 1 av 1

Konflikthantering i verksamhetsutveckling utifrån ett enhetschefsperspektiv

Denna uppsats handlar om konflikthantering utifrån ett enhetschefsperspektiv. Frågeställningarna som vår uppsats bygger på är: Hur menar de intervjuade enhetscheferna att de hanterar konflikter mellan medarbetarna vid verksamhetsutveckling? Hur reflekterar enhetschefer kring Konfliktbegreppet? Vilka redskap anser enhetschefer att de behöver för att utföra god konflikthantering? Som metod till vår uppsats har vi valt att använda oss av kvalitativ metod för att besvara våra frågeställningar. Vi har gjort fyra halvstrukturerade intervjuer med enhetschefer inom äldreomsorgen. I resultat delen har vi bearbetat intervjumaterialet genom att koda och kategorisera enligt grund teori. I analysen har vi kopplat samman vårt empiriska material med förändringsperspektivet, det situationsanpassande ledarskapet, rollteori samt symbolisk interaktionism..

Mellanchefers upplevelse av konflikthantering : Hur mellanchefer på sjukhus ser på och uppfattar konflikter

Organisationer har flera chefsnivåer, på en av dessa befinner sig mellanchefen, även kallad linjechef. I stora drag innebär denna roll ett ansvar över personal på operativ nivå samt ansvar att implementera ledningens beslut. Då vi i litteratur och i tidigare genomförda studier funnit att rollen som mellanchef kan vara påfrestande, då speciellt i offentlig sektor, är det av vårt intresse att undersöka arbetsförhållanden för mellanchefer med fokus på personalhantering.Denna studie syftar till att svara på hur mellanchefer på sjukhus upplever och ser på hantering av konflikter. Genom djupintervjuer av ett antal avdelningschefer har en kvalitativ undersökning genomförts. Utifrån det insamlade materialet kan tre centrala slutsatser urskiljas.

Att hantera konflikter i grundskolans tidigare år : Pedagogens delaktighet

The subject of this study is conflict management. The purpose of this paper is to examine how teachers deal with conflicts between pupils in primary education. The purpose is also to get more insight on what a conflict is and show different strategies to manage conflicts. To learn about how teachers deal with conflicts between pupils in primary school, I chose to do interviews. I interviewed four teachers. In the interviews we talked about: their definition of what a conflict is, what kind of conflict that are most common, and how common it is with conflicts in the school which they work at, how they handle conflicts between students, how they believe that they manage conflicts, if they have received any training or education in conflict management and if the school they work at have any special guidelines for handling conflicts. My questions are: How do the teachers think about their own involvement in students' conflict management? How do the teachers think about which types of conflicts that can be difficult to manage? The result of the study is that the teachers often let students handle conflicts themselves and they think it is good for them to do it because it is a knowledge that we humans need have.