Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Komposit - Sida 1 av 1

Återvinning av förbrukade lakan till Prepreg - Undersökning i att genom nålning mekaniskt binda polymerfibrer i väv och nålnings påverkan på färdig komposit.

Undersökning har gjorts av möjligheten att återvinna uttjänta lakan från textilserviceföretaget Textilia till tillverkning av prepreg. Då dessa lakan, till skillnad mot mycket annat textilavfall, utgör en kontinuerlig resurs av relativt konsekvent kvalitet, finns stora möjligheter att tillverka en produkt av detta. Detta skulle även innebära att förbränning av lakan undviks samt att ett bättre utnyttjande av resurser åstadkoms. Stapelfiber av bi-komponent i polyester har tillförts väven genom nålning, samma typ av nålning som används vid non-woven-tillverkning. Genom att nålarna har fört bikomponentfibrer ner genom lakansväven har en mekanisk bindning skapats mellan väv och bi-komponent.

Materialstudie av partisolering i statorhärvor för turbogeneratorer

Alstom Power är ett företag beläget i Västerås som utför service på generatorer. Företagets önskan är att kunna höja effekten utan att genomföra några omdimensioneringar av generatorn. Större effekt leder till större påkänningar bland annat i statorlindningens isolermaterial. I detta arbete tittar man närmare på hur en högre effekt skulle påverka isoleringsmaterialet som också har till uppgift att leda bort värme. Isoleringsmaterialet är en Komposit som är uppbyggd av epoximatris och E- glasfiber som sitter runt små kopparparter som är lackade med epoxilack.

Bladfjädrar i kompositmaterial

Detta examensarbete har bedrivits på Scania i Södertälje hos gruppen för bärande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvärdera möjligheterna att införa bladfjädrar i Komposit på framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt på Scania med Kompositfjädrar. 1990 lades det projektet ned främst för att det inte fanns någon lämplig serieproducent till Kompositfjädrar, men även till följd av vissa problem med slagkänslighet i materialet och att det under den här perioden bedrevs många utvecklingsprojekt på Scania. Sedan mitten på 90-talet finns det i USA en serieproducent av Kompositfjädrar till tunga lastbilar på axeltryck av 6.5 ton, som bland annat levererar till några av de stora lastbilsmärkena på den Amerikanska marknaden.

En ny metod för att designa rakettankar

I denna rapport beskrivs ett ny idé för rakettankar. Beräkningar och simuleringar görs för att avgöra om idén håller. Idén går ut på att sätta en tank i en tank, för att på så vis möjliggöra en arbetfördelning mellan den inre och den yttre tanken. Den inre designas för att tåla låga temperaturer och bränslets vikt, medan denyttre designas för att innesluta allt under ett högt tryck, utan att väga speciellt mycket. Beräkningarna visar att idén är speciellt bra för tankar avsedda att innesluta flytande väte.

Test av brunnslock i komposit enligt standard prEN 124

Standarder finns i alla möjliga delar av samhället. De används för att säkerställa kvalité, säkerhet och effektivitet. Standarden för hur brunnslock produceras och designas heter prEN 124. Den har förändrats och det är grunden till detta projekt.Brunnspecialisten AB, ett företag i Holmsund, är projektets beställare och har behov av att godkänna sina brunnslock enligt prEN 124 för fortsatt försäljning.Projektets arbetsmoment kan delas in i tre saker. För det första att tolka vilka tester som behöver utföras för att godkänna brunnslock enligt prEN 124.

Bearbetningsmaskin för fälgar i kolfiberkomposit

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Koenigsegg Automotive AB, som utvecklar, tillverkar och säljer högpresterande sportbilar. Företaget erbjuder fälgar tillverkade helt i kolfiberKomposit, som ger betydande viktbesparingar i jämförelse med traditionella metallfälgar.Efter tillverkningen kräver fälgarna viss bearbetning vid anläggningsytan mellan fälg och däck. Syftet med examensarbetet har varit att undersöka möjligheten att utföra bearbetningen av fälgarna in-house i Ängelholm, och målet har varit att konstruera en maskin för detta ändamål.Projektet inleddes med en litteratursökning, där svårigheter och möjligheter gällande bearbetning av kolfiberKompositer undersöktes. Till följd av de undersökningar som gjordes, valdes bearbetningsmetoden svarvfräsning och ett antal konstuktionskoncept genererades. Genom ett antal utvärderingar utvecklades ett speciellt koncept vidare till ett komplett produktförslag.Produktförslaget är komplett med analyser, beräkningar samt tillverkningsunderlag, som ger uppdragsgivaren bättre insikt i sina möjligheter.

Produktionssystem av komposit sidopanel på enstadsbil

En teoretisk studie av möjliga produktionssystem för framtida produktion av en sidopanel iKompositmaterial på en stadsbil har utförsts. Studien har ägt rum inom Team H2politO på TekniskaHögskolan i Turin i Italien. Tre olika produktionsvolymer har analyserats med avseende pådimensionsgränser, ekonomi, produktionstid, maskineri, material och miljö. Dessa har valts till 1 000,10 000 respektive 100 000 komponenter/år. Tidigare studier inom ämnet har analyserats,kombinerats och använts som underlag för att komma fram till lämpligt val av produktionsmetod förde olika produktionsvolymerna.

Träplastkompositer ? ett material för framtiden? : en kvalitativ studie om marknadens önskemål för att göra träplastkompositer till ett mer attraktivt material för framtiden

Minskad efterfrågan på traditionella produkter från skogsindustrin kombinerat med ökad efterfrågan på icke-fossila material medför att företag inom skogsbranschen alltmer intresserar sig för nya produktsegment. Holmen New Business Development, en forsknings- och utvecklingsavdelning inom företaget Holmen arbetar med att utveckla produkter där trä kan ersätta traditionella alternativ. En möjlig produkt för avdelningen är Wood Plastic Composite (WPC), ett material som består av en kombination av en plastmatris och ett träbaserat fyllnadsmaterial som kan ges olika egenskaper vilka skiljer sig från rena trä- och plastmaterial. Syftet med denna studie var att undersöka hur designers och produktutvecklare inom olika svenska branscher ser på användandet och utvecklingen av WPC inom sina produktområden, både idag och i framtiden. För att undersöka detta har 18 kvalitativa intervjuer genomförts med företag inom möbel-, köks-, fönster-, dörr-, staket- och trallindustrin. Studien visar att ett lågt pris, hög beständighet mot till exempel röta, fukt och mögel samt att materialet går att bearbeta på samma sätt som trä är de mest önskvärda attributen hos framtida WPC-material. Miljövänlighet hos produkten är ett attribut som respondenterna tror kommer få större betydelse i framtiden men som kunderna inte är beredda att betala för idag.

Utveckling av splitterskyddat styrdon till BvS10+

En viktig del i bandvagnen är styrdonet. Styrdonet är interfacet mellan fram- och bakvagn som möjliggör styrning och tiltning av fordonet. BAE Systems Hägglunds AB har idag ett styrdon till sin större splitterskyddade vagn, BvS10, som rent mekaniskt fungerar tillfredställande, dock saknas skydd av yttre hydraulik med mera. Syftet med detta examensarbete är att utveckla ett nytt koncept på ett ?skyddat? styrdon, som klarar ett givet skyddskrav, samt klarar att dela vagnarna på ett enkelt sätt.

Alternativ till kreosotimpregneradestolpar i Vattenfalls elnät i Sverige

Då ett eventuellt förbud av nya kreosotimpregnerade stolpar kan bli en verklighet inom EU år 2018 letar Vattenfall efter andra alternativ. Stål, betong, limträ och Komposit anses idag vara de mest konkurrenskraftiga alternativen och kommer att undersökas i denna rapport. Grundläggande tekniska egenskaper, miljöutsläpp och kostnader för de olika stolptyperna kommer att analyseras i rapporten och jämföras mot den kreosotimpregnerade furustolpen. Rapporten beskriver hur de olika stolpalternativen lämpar sig i Vattenfalls elnät i Sverige.P.g.a. sekretesskäl kommer exakta prisuppgifter inte att redovisas.

Förstärkning av trä med linfiber

Dagens byggbransch präglas till stor del av den utveckling som syftar till att minska användandet av miljöfarliga material till förmån för miljövänligare alternativ. Trä är ett starkt konstruktionsmaterial med låg egenvikt. Genom att använda limträ har möjligheter till större spännvidder och kraftfullare konstruktioner uppnåtts. För att ytterligare öka möjligheterna för trä som konstruktionsmaterial har förstärkning blivit ett viktigt forskningsområde. Tester med bland annat glasfiber som förstärkningsmaterial har visat goda resultat.

Dentala kompositmaterials inverkan på närliggande celler.

Inledning Implantatbehandlingar har blivit allt vanligare och material som associeras med implantat är oftast dentalt titan och dentala keramer. Även Kompositmaterial förknippas ibland med implantat. Det är inte helt ovanligt att Kompositmaterial förekommer vid submukösa implantatbehandlingar och få studier är hittills gjorda på Kompositmaterials cytotoxiska påverkan på omkringliggande vävnad. Material och metod Sammanlagt tillverkades 24 stycken provkroppar till studien av två Kompositmaterial (Crea.lign och SinfonyTM) och ett fältspatsporslin (Noritake). Tre provkroppar av varje material ytanalyserades med hjälp av optisk interferometri.

Kolfiberkompositförstärkta limträbalkar: förankringslängd
och momentkapacitet

Limträ är ett material som består av sammanlimmade lameller av konstruktionsvirke. Limträ tänjer gränserna för vad man kan bygga med trä, genom att erbjuda balkar med längre spännvidd och med större tvärsnitt än vad som annars vore möjligt. Genom förstärkning av limträkonstruktioner med kolfiberKomposit skulle lastkapaciteten kunna höjas ytterligare. Tillämpnings-området för förstärkning av limträkonstruktioner skulle kunna ligga inom nyproduktion eller kapacitetshöjning av befintlig konstruktion. Syftet med detta examensarbete är att undersöka förstärkningssystemets potential vid förstärkning av limträbalkar med kolfiberKompositstavar.

Konstruktion för tillverkning av strukturdelar i komposit : En DFM-strategi för SAAB Aerostructures

På SAAB Aerostructures i Linköping utvecklas och tillverkas delsystem, så som dörrar och skevroder, till kommersiella flygplan åt framförallt Boeing och Airbus. Inom flygindustrin går utvecklingen mot en större användning av Kompositmaterial i denna typ av strukturer. För att befästa sin position på marknaden och bygga kunskap kring konstruktion i och tillverkning av Kompositmaterial har SAAB startat ett forskningsprojekt kallat GF Demo. Projektet syftar till att ta fram nästa generations Kompositstrukturer för civilflygplan, samt att utveckla effektiva produktionsprocesser för detta. En utmaning med konstruktioner i Kompositmaterial är den dyra och komplexa tillverkningsprocessen.

Beräkningsverktyg för dimensionering av fiberarmerade plaster

Klimatfrågan har ökat intresset för förnyelsebar energi inom både elproduktions- och transportsektorn. Från elproduktionens sida är vindkraft den teknik som växer snabbast. När vindkraft inkluderas i elkraftsystemet medför det att intermittens uppstår på elproduktionssidan. För transportsektorn har det diskuterats mycket kring elektrifiering av personbilen, som skulle kunna bli både ett miljövänligt (om elproduktionen kommer från förnyelsebar energi) alternativ till dagens konventionella bilar och ett sätt att reglera elproduktionen då en stor andel vindkraftsturbiner adderas till elproduktionssystemet. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och analysera påverkan på den elektriska lastprofilen på grund av plug-in hybrid elektriska fordon (PHEVs) och effekten av en sådan förändrad last på produktionen i ett elsystem bestående av termiska anläggningar och vindanläggningar.