Sök:

Sökresultat:

14 Uppsatser om Kolbäck - Sida 1 av 1

Vuxnas lÀrande i förskolan : LÀrprocesser

Denna studie beslyser de vuxnas lÀrande i förskoleverksamhet, dÀr personalen hela tiden Àr inbegripna i ett lÀrande. Mycket lÀrande för personalen sker utifrÄn reflektion och dialog med kollegor..

Individualisering - Ett nödvÀndigt ont eller? : En enkÀtstudie av 45 lÀrares instÀllning till individualisering i undervisningen.

Individualisering Àr ett begrepp som blivit allt vanligare i dagens skolor. I lÀroplanerna kan man tydligt lÀsa att undervisningen skall anpassas till varje elevs behov och förutsÀttningar vilket inte Àr lÀtt dÄ variationen av behov och förutsÀttningar kan vara mycket stor i en klass. Intressant blir dÀrför att granska hur lÀrarnas instÀllning Àr till individualisering och om man kan se nÄgot samband mellan instÀllning till individualisering och det praktiska arbetet med denna typ av undervisning i klassrummet. Vidare granskas Àven huruvida det finns ett samband mellan instÀllning till individualisering och det Àmne man undervisar i. Studien grundar sig pÄ en enkÀtundersökning dÀr 45 stycken 7-9 lÀrare deltar.

Vad Àr "mentorskap" och hur uppstÄr lÀrande i en mentorsrelation?

Denna studie genomfördes pÄ ett ledarskapsprogram i södra Sverige med 20 deltagare som ocksÄ var adepter för sina 20 mentorer. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur intervjupersonerna uppfattade mentorskap och att jÀmföra detta med det teoretiska mentorskapet, samt att utröna om det uppstÄr lÀrande i mentorskapet. De teorier som utgicks ifrÄn hÀrstammar frÄn Dewey, Kolb, Knowles och Argyris. Undersökningen hade en kvalitativ ansats med inriktning pÄ semistrukturerade intervjuer. De fem intervjuer som gjordes var uppdelade pÄ tvÄ mentorer, tvÄ adepter och en programutformare.

Fraktal och agentbaserad grottgenerering

DÄ miljöer i spel tar tid att skapa för hand kan miljögrunder förgenereras sÄ att utvecklare inte behöver spendera tid pÄ det utan kan fokusera pÄ detaljerna. En miljö som anvÀnds i mÄnga olika spelgenrer Àr grottmiljöer. Grottor brukar ha ett krav pÄ att de ska vara intressanta att utforska samtidigt som de inte fÄr ha för orealistiska former.DÄ det finns mÄnga olika sÀtt att generera grottor har tvÄ metoder valts för detta arbete, dessa Àr fraktalbaserad och agentbaserad. DÄ metoderna har olika svagheter och styrkor, utvÀrderas resultatet utifrÄn hur realistiska grottorna ser ut och hur intressanta de Àr att utforska. För att öka realismen anvÀnds en hexagonbaserad vÀrld i genereringen.Som mÄnga vetenskapliga artiklar pÄstÄr visar sig den fraktalbaserade metoden ge mer realistiska grottmiljöer som Àven Àr mer intressanta.

Friluftsliv i skolan: kan lÀrande genom upplevelser ge ökade
kunskaper och stimulera intresset för friluftsliv?

Syftet med mitt arbete var att undersöka om upplevelsebaserad undervisning inom friluftsliv leder till ökad motivation för att vistas i naturen. Undersökningens teoretiska utgÄngspunkt var David KolbŽs teori om upplevelsebaserat lÀrande. Teorin baseras pÄ att tidigare kunskap kompletteras eller byts ut mot ny kunskap i fyra steg. Som undersökningsmetoder anvÀndes enkÀter och observationer. EnkÀterna bestod av attityd- och kunskapsrelaterade frÄgor och genomfördes i början och slutet av den verksamhetsförlagda utbildningen.

"Vi lÀr som vi Àr" : InlÀrningsstilars betydelse i valet av terapiinriktning

Denna studie syftar till att undersöka om det föreligger skillnader i inlÀrningsstilar mellan blivande psykoterapeuter med psykodynamisk respektive kognitiv beteendeinriktad inriktning. Undersökningsdeltagarna utgjordes av samtliga studenter i de tvÄ första ÄrgÄngarna pÄ Stockholms universitets psykologiska institutions psykoterapeututbildning. Studenter pÄ psykoterapeututbildningen kan vÀlja mellan antingen kognitiv beteendeinriktad terapi eller psykodynamisk psykoterapi. I syfte att kartlÀgga eventuella skillnader mellan studenterna pÄ de tvÄ olika inriktningarna anvÀndes tvÄ versioner av David Kolbs Learning Style Inventory. Resultatet av undersökningen visade pÄ tydliga skillnader mellan terapeuter med olika inriktning.

NÀtverks betydelse för ledarskapsutveckling : En studie av projektet Ta Steget

NÀtverk Àr idag lite av ett modeord. Som utvecklingsmetod kan det stödja chefer i sitt uppdrag dÄ det kan kÀnnas ensamt ?uppe pÄ toppen?. NÀtverket kan vara ett tillfÀlle för att bolla idéer med mÀnniskor i liknande situationer. Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om cheferna i projektet Ta Steget anser att de kan utvecklas och finna stöd samt vad som behövs för att nÀtverket ska fungera.

LÀrande under flygstridsledningsutbildning : En intervjustudie rörande lÀrande kopplat mot Kolbs lÀrocirkel

Inom flygstridsledningsutbildningen har det de senaste tvÄ Ären underkÀnts tvÄ elever per Är, detta motsvarar en andel pÄ cirka en fjÀrdedel som inte blir godkÀnda. Inför att man pÄbörjar utbildningen genomförs relativt omfattande uttagningstester vilket borde innebÀra att endast de med rÀtt förutsÀttningar antas till utbildningen. DÄ vissa individer trots det blir underkÀnda lyfts tesen att detta kan bero pÄ antingen urvalsprocessen eller utbildningen i sig. I denna undersökning har det fokuserats pÄ utbildningen. En intervjustudie har gjorts med samtliga elever och lÀrare pÄ den nuvarande flygstridsledningsutbildningen i syfte att jÀmföra utbildningen med Kolbs normativa teori om erfarenhetslÀrande och dÀrigenom undersöka om brister i utbildningen kan upptÀckas.

Söka eller browsa? : En undersökning om personliga mönster i sökbeteendet vid informationssökning pÄ nÀtet

This Master's thesis in Library and Information Science aims to explore if personal patterns can be detected in web-searching. It is based on a study where the search sessions of nine test persons were video-recorded, transcribed into logs and analysed.A major objective was to find out whether there is a correlation between individual searchers' personal attributes and their web search behaviour. The logs were therefore compared with the test persons' results in a learning style test (Kolb's Learning Style Inventory) and with interview answers about information behaviour and personal background.While several patterns were indeed discovered, none of them turned out to be strictly personal. The nine test persons could be divided into five types of searchers: the purely analytic searcher; the generally analytic searcher; the balanced searcher; the mixed searcher and the browser. All types of searchers were found to have the attribute learning style in common.

Skolans organisering och pedagogiska arbete med svenska som andrasprÄk : ur ett lÀrarperspektiv

Research has shown that students with another mother tongue than Swedish terminate elementary school with lower grades in all subjects, compared to students having Swedish as a mother tongue. This fact justifies further research on the forms of teaching Swedish as a second language. Attention has been given to the fact that the students with another mother tongue than Swedish have to cope with "dual learning". Parallel to the learning of a second language they need to obtain knowledge in all other subjects. The purpose of this thesis is to investigate how the School organise the work with students having another mother tongue than Swedish, and to find out how teachers in other subjects solve the problem of having students that struggle with "dual learning".

Distansstudier ? nÄgot för alla? En kvantitativ studie om elevers förutsÀttningar att studera pÄ distans pÄ gymnasienivÄ

Syftet med vÄr studie Àr att kartlÀgga vilka olika studiemetoder som mest frekvent och framgÄngsrikt anvÀnds av distanselever. En jÀmförelse görs hÀrmed med de studiemetoder som, enligt litteraturen och tidigare forskning, leder fram till lyckosamma resultat inom traditionella studier, klassrumsundervisning.Eftersom distansstudier ökat som studiemetod idag kan det vara till hjÀlp för de olika utbildningarna som erbjuder studier pÄ distans att kÀnna till hur deras elever vÀljer att studera och vilka faktorer som pÄverkar deras resultat.Inom forskning kring inlÀrning finns det en rad olika inlÀrnings-stilar som vi har förankrat vÄr undersökning i och kunnat pÄvisa vilka faktorer och förutsÀttningar som kan sÀgas öka förutsÀttningarna för att lyckas i sina studier. PÄ samma gÄng har vi kunnat pÄvisa vilka utmaningar som kan finnas för en viss kategori elever.Vi har anvÀnt oss av frÀmst kvantitativ metod och samlat in data med hjÀlp av en enkÀt. EnkÀtens tvÄ huvudsakliga delar har syftat till att samla in data om elevens förutsÀttningar och studieteknik, samt att mÀta elevens sjÀlvförtroende via en etablerad enkÀt (?Rosenberg?).

Utomhuspedagogik : NÄgra lÀrares uppfattningar om utomhuspedagogik och erfarenheter av att undervisa i utomhusmiljö.

Syftet med denna studie var att undersöka lĂ€rares uppfattning om utomhuspedagogik och erfarenhet av att undervisa i utomhusmiljö. Respondentundersökningen utgick frĂ„n de fyra frĂ„gestĂ€llningarna: Hur uppfattar lĂ€rare utomhuspedagogik? Vilka erfarenheter har lĂ€rare av att undervisa i utomhusmiljö? Hur uppfattar lĂ€rare elevers lĂ€rande i utomhusmiljö? Är det ett effektivt lĂ€rande som lĂ€rarna beskriver utifrĂ„n David Kolbs ?The Experiential Learning Cycle??Kvalitativa intervjuer anvĂ€ndes som metod och genomfördes pĂ„ tre olika grundskolor i mellersta Sverige. Den ena skolan har en miljö/naturprofil, de tvĂ„ andra skolorna har inte en miljö/naturprofil. Det insamlade materialet bearbetades med hjĂ€lp av en tematisk analys, samt utifrĂ„n David Kolbs erfarenhetsbaserade cirkel ? ?The Experiential Learning Cycle?.I studien redovisas lĂ€rarnas uppfattningar och erfarenheter, resultatet visar att lĂ€rarna uppfattar utomhuspedagogik som ett praktiskt arbetssĂ€tt dĂ€r lĂ€randet blir konkret.

Förberedande chefstrÀning -Hur förbereds potentiella chefer för chefsarbete?

Titel: Förberedande chefstrĂ€ning ? hur förbereds potentiella chefer för chefsarbete? Nyckelord: Förberedande chefstrĂ€ning, trainee, traineeprogram, ledar- och chefskap, erfarenhetsbaserat lĂ€rande. Författare: Lena Barkstedt, Tina Kardum, Daniel Kelly och Peter MjĂ€rdner Handledare: Per-Hugo SkĂ€rvad och Robert WenglĂ©n Problem: Hur förbereds potentiella chefer för chefsarbete? Hur ser innehĂ„llet ut i den förberedande chefsutbildningen, vad lĂ€rs ut? Hur ser inlĂ€rningsprocessen ut i utbildningen, hur lĂ€rs det ut? Är det möjligt att lĂ€ra ut ledarskap? Syfte: VĂ„rt syfte Ă€r att skildra hur organisationer förbereder potentiella chefer. Detta gör vi genom att beskriva ett företags traineeprogram, dess innehĂ„ll och inlĂ€rningsprocess.

Att bli mer delaktig och engagerad i en mÄngkulturell ideell idrottsverksamhet : En kvalitativ studie

BAKGRUND: Det ideella arbetet har en stor betydelse i dagens idrottsverksamheter runt om i Sverige, dÀr individer frivilligt stÀller upp vid olika arbetsuppgifter. Det finns idag över 600 000 ideella ledare och arbetare som stÀndigt engagerar sig och bidra till idrottsverksamheter runt om i Sverige frÄn sin egen tid. Vi anser dÄ att vÄr studie ökar en bÀttre förstÄelse för vad som pÄverkar en ideellt arbetande till att engagera sig mer, vilket kan vara problematiskt nÀr ideella arbetare inte fÄr betalt eller har tidsbrist. Denna studie riktas till verksamheter som arbetar för barn och ungdomar i vÄrt mÄngkulturella samhÀlle. Styrelsen i Andersberg IK Àr gruppen som ligger i fokus i studien.SYFTE: Syftet med studien Àr att studera styrelsemedlemmarnas erfarenheter och upplevelser av den sociala interaktionen inom styrelsen samt vilken betydelse dessa erfarenheter har pÄ styrelsemedlemmarnas engagemang i en idrottslig ideell verksamhet med olika etniska bakgrunder.METOD: Studien inspireras av en fenomenologisk vetenskapsteoretisk ansats.  Fyra intervjuer och en observation genomfördes pÄ samtliga styrelsemedlemmar.