Sök:

Friluftsliv i skolan

kan lärande genom upplevelser ge ökade
kunskaper och stimulera intresset för friluftsliv?


Syftet med mitt arbete var att undersöka om upplevelsebaserad undervisning inom friluftsliv leder till ökad motivation för att vistas i naturen. Undersökningens teoretiska utgångspunkt var David Kolb´s teori om upplevelsebaserat lärande. Teorin baseras på att tidigare kunskap kompletteras eller byts ut mot ny kunskap i fyra steg. Som undersökningsmetoder användes enkäter och observationer. Enkäterna bestod av attityd- och kunskapsrelaterade frågor och genomfördes i början och slutet av den verksamhetsförlagda utbildningen. Observationerna genomfördes under den praktiska delen. Undersökningens praktiska del genomfördes i form av två friluftsdagar och två inomhusdagar. Elevgruppen bestod av 28 elever från två klasser år 5 i Pajala kommun. Resultatet visade att eleverna tyckte att friluftsdagarna var roliga. Dessutom har de erhållit nya kunskaper inom friluftsliv, och fler elever anser friluftsliv vara viktigt. Utifrån resultatet av undersökningen anser jag att upplevelsebaserad undervisning inom friluftsliv leder till ökad motivation för att vistas i naturen.

Författare

Ove Hallergren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..