Sök:

Sökresultat:

102 Uppsatser om Interaktivt - Sida 1 av 7

Det Interaktiva Lärandet : Sett ur webblärarens perspektiv

Syftet med detta examensarbete har varit att genom intervjuundersökning undersöka, beskriva och analysera webblärares uppfattning och upplevelser av det interaktiva lärandet på en vuxenutbildning. Vi har undersökt vad som utmärker arbetet som webblärare och vad begreppet Interaktivt lärande innebär. Vidare har vi undersökt vilka möjligheter och hinder webblärarna upplever och även under vilka förutsättningar det interaktiva lärandet sker. En intervjuundersökning har genomförts med sju webblärare vid ett och samma utbildningsföretag som erbjuder vuxenutbildning. Utifrån teorin och resultat har vi funnit att webblärarens roll skiljer sig från den traditionella lärarrollen framför allt genom att den fysiska interaktionen uteblir.

Att utveckla skoltradition och innovativa idéer : En metodtriangulering om interaktivt förändringsarbete

Innan studiens start gav vi, två lärarstudenter, två skolor möjligheten att deltaga i ett Interaktivt förändringsarbete. Efter betänketid tackade skolorna nej till erbjudandet. Detta fick oss att fundera över hur skolor ser på utvecklingsarbete som involverar externa aktörer.Syftet med studien var att framhäva möjligheter och hinder inom skolutveckling som är i interaktion med utomstående aktörer, i form av bland annat lärarstudenter och forskare. Vidare syftade studien till att studera vilka faktorer som påverkar en skolas personals inställning. Dessutom ämnade arbetet skapa vidare förutsättningar för ett framåtsträvande samarbete mellan skolan och övriga tänkbara aktörer.Utifrån kvantitativa enkäter, som genomfördes på den valda gymnasieskolan, kunde vi fastställa den allmänna inställningen till Interaktivt utvecklingsarbete med utomstående aktörer.

Lola är din vän : En studie i möjliga interaktiva filmberättelser med Lola Rennt i fokus

Uppsatsens syfte är att utreda huruvida ett visst mått av interaktivitet är möjlig inom ramen för en films berättarstruktur. Med andra ord söker den visa om en tittare kan vara delaktig i filmens handlingsförlopp genom att aktivt påverka det. För uppsatsens syfte används filmen Lola Rennt (Spring Lola, Tom Tykwer, 1998) som en teoretisk försökskanin. Genom analys av filmens berättarstruktur och diverse tidigare forskning, fallstudium inom interaktiv film, samt relevanta bitar ur de Narratologiska (berättarforskning) och Ludologiska (spelforskning) skolorna ämnas det finna svar på hur ett Interaktivt filmnarrativ kan se ut, samt hur det skulle påverka tittarens relation gentemot filmens karaktärer och handling..

Dyslexibyrån : -En studie om att utforma ett interaktivt verktyg för dyslektiker

The main aim of this bachelor thesis is to describe through a quantitative study the extent of support received by foster families, their opinion of the support and any areas that might need improvement. The foster families receive foster care support through a private agency. We concentrated on the following areas of support; education, health, contact with the children?s biological relatives and behavioral difficulties. These four areas have, in previous research, shown to be problematic for foster children.

Geometri - ur ett lärarperspektiv

Fantasy War Game är en spelmotor gjort i PHP med inslag av Java. Själva striden är uppbyggd med objektorienterad programmeringsmetodik. Spelet är ett textbaserat rollspel i high fantasy-miljö. Sidan är ett Interaktivt konfliktspel där spelarna kan utveckla sitt gäng, slåss mot monster eller andra spelare..

Allt är möjligt hus i Gustavsberg

Ett Allt är möjligt hus lokaliserat i den gamla porslinsfabrikens lokaler i Gustavsbergs hamn. Ett Interaktivt Cirkus Cirkör-hus där det även ska rymmas bibliotek, konsthall och porslinsmuseum. Ett öppet landskapsformat rum skapar publika ytor och sammanbinder de olika funktioenrna i huset..

Utvärdering av kunskapsbaserad analysmetod i en lärarcentrerad utvecklingskontext på Volvo IT i Skövde

Lärandecentrerad design (LCD) är en utvidgning av den användarcentrerade designprocess som tillgodoser den lärandes unika behov i dess förkovran inom en ny arbetsutövning. Quintana, m.fl. (2002) har sammanställt tre kriterier vilka representerar de krav som LCD speciellt ställer på uppgiftsanalysmetoder. Arbetsmetoden ska uppfylla alla tre kriterier för att karakteriseras som lämplig inom LCD. Denna rapport redogör för en utvärdering av den kunskapsbaserade analysmetodens lämplighet i en lärandecentrerad utvecklingskontext.

Vardagskemi : att tillverka ett interaktivt läromedel

Under en kurs om människans fysiologi letade jag användbara hemsidor på Internet. Jag slogs då av att det fanns många bra hemsidor på engelska, men knappt några på svenska. Jag bestämde mig då för att göra en svensk sida som är användbar för skolbruk. Då datorer och Internet mest används för faktasökande i samband med eget arbete ville jag bygga upp något annorlunda. Meningen med detta arbete är att försöka bygga upp ett Interaktivt läromedel med program som går att hitta gratis på Internet, samt att undersöka vilka problem som kan uppstå vid framställningen.

Fantasy War Game : Spelmotor i PHP

Fantasy War Game är en spelmotor gjort i PHP med inslag av Java. Själva striden är uppbyggd med objektorienterad programmeringsmetodik. Spelet är ett textbaserat rollspel i high fantasy-miljö. Sidan är ett Interaktivt konfliktspel där spelarna kan utveckla sitt gäng, slåss mot monster eller andra spelare..

Framtidens Ljudsystem : Utveckling av ett trådlöst och akustiskt unikt högtalarsystem med interaktivt styrcenter

Den här rapporten redovisar arbetet bakom en utveckling och framtagning av aktiva, trådlösa hifi-högtalare, där teorier om unika akustiska fenomen testas och bekräftas.  Högtalarna är tänkta att användas som utställningsobjekt och designkoncept. Även ett tillhörande styrsystem har utvecklats.Arbetet inleddes med en omfattande förstudie som innefattade användarundersökning och konkurrensstudie. Utifrån dessa kunde en kravspecifikation utformas som skulle komma att fungera som ett styrdokument genom designprocessen.Idégenereringsmetoder, konceptval, modellering samt fysisk byggnation ledde fram till gruppens önskade resultat. Stor tyngd lades även på att hålla ett genomgående formspråk i alla delar av systemet, där vi fokuserade på att utgå ifrån de former som är av stor akustisk betydelse, så att ljudegenskaperna kunde optimeras, samtidigt som en god design kunde erhållas.Resultatet blev två stycken fysiska, fullt funktionella och formmässigt korrekta hifi-högtalare, gjorda åt uppdragsgivaren Transient Design. Det blev även en hel högtalarserie med fronthögtalare i två storlekar, stativhögtalare samt ett tillhörande Interaktivt styrsystem.

ITS - Interaktivt textsystem

This report describes the creation of an interactive text system for storing, retrieval and publishing of texts, ITS.My task was to create a GUI together with a database capable of handling text, commenting of texts, references between texts, and the capability to associate images with texts.After enough texts have been inserted into the database, there shall be an ability to generate a report out of them.The report describes the methods used when the GUI was implemented, how the database was modelled and implemented, and how the security aspects where solved.The entire project is created with the help of Java, MySQL server, Connector/J and OpenSSL.Furthermore the functions of the GUI and the future of ITS is described..

TAT Tutorials - En färg-kodande editor och hemsida för ett interaktivt läromedel till de xml-baserade programmeringsspråken Cascades och Kastor.

TAT?s Cascades and Kastor are programming languages used to create graphical user interfaces (GUI) for mobile phones. TAT Tutorials is a dynamic, interactive tutorial site for these xml-based programming languages. An editor will be available for download to enhance the learning process..

En interaktiv webbplats för visualisering av kvantfysik för gymnasiet

Elever på gymnasiet har ibland problem att förstå abstrakta fysikaliska fenomen. Visuella hjälpmedel skulle underlätta förståelsen. Det finns också ett behov av interaktiva webbplatser eller program som testar elevernas kunskap. Jag har gjort en webbplats <belfrage.info.se> som en utvald testgrupp, representativ för målgruppen, fått testa. Gruppen har också fått föreslå förbättringar.

Undervisning i det virtuella rummet : Gymnasieelevers uppfattningar av undervisning i en IKT-miljö

Denna studie har som syfte att undersöka hur elever uppfattar Informations- och Kommunikationsteknik i undervisningen. För att undersöka detta har 8 elever i årskurs två och tre på gymnasiet intervjuats om deras uppfattning av och synpunkter på att arbeta med IKT i undervisningen. Resultatet visar att eleverna är mycket positiva till detta sätt att arbeta. De ser det som ett nytt och varierat undervisningssätt som ger eleverna möjligheter att få en bättre kontakt med läraren. Eleverna känner att de får en ökad förståelse, att lärandet blir mer Interaktivt och att det ger dem en möjlighet att lära av varandra.

City Sound Generator: Processen kring skapandet av ett interaktivt och generativt elektroakustiskt verk

Uppsatsen fokuserar på skapandeprocessen kring prototypen av det interaktiva och generativa elektroakustiska verket City Sound Generator. De konstnärliga beslut som togs under arbetsprocessen kommer att diskuteras i relation till rådande tekniska och konceptuella restriktioner, tidigare forskning samt andra kompositörers verk. Vidare kommer dessa beslutsreflektioner ligga till grund för en diskussion kring huruvida prototypens klingande resultat bör benämnas som musik eller inte..

1 Nästa sida ->